föräljning av häst med defekt

ameo

Trådstartare
Moderator
Bakgrund: Jag har en häst som för tillfället är "oförklarigt halt" och som just nu går på "sista chansen". Alternativ behandling är på g, det är hans sista chans att bli bra, som det verkar, för veterinärmedicinen går bet.
Jag har erbjudit min alternativare att köpa loss honom för försäkringsvärdet, om h*n tror att det finns en chans att få honom frisk med denna alternativa behandlingsmetod. Han är löjligt lågt försäkrad, så det ger ju alternativaren en möjlighet att faktiskt göra sig en slant på honom OM det går vägen. Och gör det inte det så får h*n insatsen tillbaka eftersom försäkringen följer med.
Jag själv kommer inte kunna göra några pengar på den här hästen, utan antingen döms han ut och jag får försäkringspengarna, eller säljs han för samma summa. För mig är det ju roligare om han får en till chans, som inte jag kan ge honom, så jag "bjuder" alternativaren på möjligheten att tjäna en hacka.

Nu till min fråga:
Jag har ju hästen i min firma, vilket innebär att det är konsumentköplagen som gäller vid försäljningen. Och nu undrar jag hur jag ska bära mig åt för att ha ryggen fri vid denna eventuella affär. Hästen säljs givetvis med full insyn i veterinära papper och total öppenhet om hans status.
Jag tänker skriva in i köpeavtalet att hästen säljs till ett kraftigt reducerat pris pga att den inte är fullt frisk och att jag inte tar något ansvar för eventella fler defekter som kan hittas.
RÄCKER detta för att jag ska slippa återta honom om något dolt fel hittas?
Eller ska jag försöka plocka ut honom ur firman på något sätt (sälja till mig själv, maken, min mamma eller nåt, för samma summa som han säljs vidare) för att det ska bli en affär mellan privatpersoner, där avtalsfriheten är betydligt större?

Synpunkter?

(huruvida det är vettigt att sälja en häst som inte är frisk behöver jag inga synpunkter om! det räcker gott med min egen vånda inför hästens öde!)
 
Sv: föräljning av häst med defekt

Sälj till en bekant och sedan vidare från det. Då blir det privatperson-privatperson. Jag hade inte sålt via företaget i detta fallet.
 
Sv: föräljning av häst med defekt

Har inte din alternativare firma? H*n kan völ knappast räknas som privatperson utan speciella kunskaper i detta fall. Annars poängtera att köparen har speciella kunskaper och är kunnig.
 
Sv: föräljning av häst med defekt

Alternativaren har sina behandlingar i firma, men köper i så fall hästen som privatperson. Har INTE hästar i firman.
 
Sv: föräljning av häst med defekt

Man går inte säker ens då. Man kan åberopa svek flera led bakåt om det vill sig riktigt illa.
 
Sv: föräljning av häst med defekt

Det som är viktigt i sammanhanget är väl ändå att jag som säljare upplyser köparen om att hästen faktiskt är defekt redan då den säljs. Då måste ju köparens undersökningsplikt nästan utökas lite, eller? Jag menar att köparen kanske bör anstränga sig extra mycket för att ta reda på vilka fel hästen är behäftad med.
 
Sv: föräljning av häst med defekt

Läs gärna lagen speciellt från paragraf 16 o frammåt:

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.HTM

Konsumenter har ett nästan löjligt högt skydd i den lagen, speciellt vid hästaffärer!

Men är köpeskillingen väldigt låg så kanske det är värt att ta risken?
 
Sv: föräljning av häst med defekt

Köpeskillingen ÄR väldigt låg, runt 15-20% av hästens normala marknadsvärde som frisk....
 
Sv: föräljning av häst med defekt

Du får ju skriva tydligt i kontraketet att hästen har den o den skadan. Att köparen inget har att hämta hos säljaren vid ev. problem hos hästen.
 
Sv: föräljning av häst med defekt

jag skummade igenom texten och det handlar ju egentligen mest om reklamationer och dolda fel
Nu är ju "varan" defekt redan då affären genomförs och köparen VÄL medveten o mdetta, så det är lite svårt att jämföra tycker jag.
 
Sv: föräljning av häst med defekt

Du borde ju ha ryggen fri kan man tycka vad gäller det specifika felet. Om det sedan uppdagas andra fel är det nog sämre...

Men somsagt, några rättigheter har man ju inte som näringidkare när man säljer till privatperson :grin: så kan du inte rådfråga en advokat först?
Och tala gärna om vad den säger här!
 
Sv: föräljning av häst med defekt

Har du upplyst om de problem du känner till, dokumenterat dem (lägg gärna en sammanfattning som bilaga till köpekontraktet) är det ju ingen grund för reklamation. Du sätter priset utifrån att det är en defekt vara. Jämför med fyndkorgen på OnOff. Där hittar man ju lite ditt och datt, där de upplyser om att varan är nedsatt med 75 % för att det saknas en sladd eller vad det nu kan vara. Då kan du ju inte komma tillbaka och reklamera för att sladden saknas.

Nu kommer du ju - vad jag förstår - också att sälja till en person väl insatt i hästfysik, och att avsluta dokumentationen över problemen med "köparen är medveten om att detta kan leda till andra problem hos hästen och är villig att ta den risken" (eller något snyggare formulerat) bör ju hålla dig så fri det går.

Att göra en skenaffär innan tror jag kan bli värre vid en tvist.
 
Sv: föräljning av häst med defekt

Sunda förnuftet borde räcka om man skriver in villkoren i ett köpekontrakt. Jag har svårt att tänka mej att du skulle få problem i framtiden om allt redogörs för i kontraktet. Då är det ju inte nåt sk "dolt fel". Tror inte att det har betydelse att du har honom i firman.
 
Sv: föräljning av häst med defekt

Skriver man in i kontraktet att hästen säljs med vissa defekter, är kanske bra att specificera så gott det går, och att hästen säljs ett lägre pris av den anledningen, så borde det rimligtvis inte vara några problem. Man kan ju också skriva in att köparen gått igenom hästen eller getts möjligheten till det.
Och att köparen också fått läsa igenom behandlingshistoriken. Försöker man lämna tillbaka en häst på de premisserna så går det nog inte så bra.
 
Sv: föräljning av häst med defekt

Om klart talar om och skriver in i ett köpeavtal att varan är defekt och att den även är prissänkt. Så ska det inte vara någon fara rent juridiskt. Jämför med att köpa någon annan vara som är lite defekt. Man får då inte samma garantier m m som om man köper en hel och felfri vara.
Det som kan hända är att något som ska vara "helt" inte är det och då går ansvaret för dig in.

Jag har själv gjort likadant vid två tillfällen och sålt för försäkringsvärdet.
 
Sv: föräljning av häst med defekt

Tack
Det är ju så jag hoppas att det ska fungera...
Hältan upptäcktes ju när han besiktigades för försäljning :mad: så i övrigt är han ju redan genomgången, så jag hoppas slippa några obehagliga överraskningar i övrigt...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp