Förändra försäkring i samma bolag

AnetteT

Trådstartare
hej,

Är spekulant på en häst som är försäkrad väldigt basic, försäkringen har följt hästen sedan föl.
Nuvarande ägare tog bara över den av uppfödaren.

Nu är hästen till salu och jag är intresserad, men jag vill ha en bättre försäkring!
Jag kommer köpa hästen för 75.000kr, jag vill ha 50.000kr i liv samt en ordentlig vet.vård.
Jag vet att premien blir högre med liv, men jag ska ha det-punkt!

Men min fråga är, kan jag försäkra upp hästen utan risker inom samma bolag? Såklart ska ju hästen besiktigas och gå igenom.

Hästen är exportröntgad som 3 åring, då hittade man en ytterst liten förändring på översta glidleden i hasen, en droppform dorsalt i översta glidleden utan kliniks betydelse. Röntgen togs om när nuvarande ägaren besiktigade och plåtarna hade inte förändrats. Såklart måste jag ta en ny bild vid ev. Affär.

Men frågan är, kan detta fynd ställa till det även om det anses vara utan kliniks betydelse vid en uppförsäkran utav hästen tro?

Tack för svar :)
 
hej,

Är spekulant på en häst som är försäkrad väldigt basic, försäkringen har följt hästen sedan föl.
Nuvarande ägare tog bara över den av uppfödaren.

Nu är hästen till salu och jag är intresserad, men jag vill ha en bättre försäkring!
Jag kommer köpa hästen för 75.000kr, jag vill ha 50.000kr i liv samt en ordentlig vet.vård.
Jag vet att premien blir högre med liv, men jag ska ha det-punkt!

Men min fråga är, kan jag försäkra upp hästen utan risker inom samma bolag? Såklart ska ju hästen besiktigas och gå igenom.

Hästen är exportröntgad som 3 åring, då hittade man en ytterst liten förändring på översta glidleden i hasen, en droppform dorsalt i översta glidleden utan kliniks betydelse. Röntgen togs om när nuvarande ägaren besiktigade och plåtarna hade inte förändrats. Såklart måste jag ta en ny bild vid ev. Affär.

Men frågan är, kan detta fynd ställa till det även om det anses vara utan kliniks betydelse vid en uppförsäkran utav hästen tro?

Tack för svar :)

Det kan vara olika med olika bolag, så jag hade kollat det med mitt bolag. I bolaget jag har försäkrat i så tog de över dolda fel försäkringen från ett annat bolag, och även med höjning av livdelen. I mitt fall var hästen ua, så ingen förändring eller skada var känd. Jag hade kollat det med mitt försäkringsbolag, och se till att få svaret skriftligt.
 
För att svara generellt så kan du självklart "försäkra upp" hästen inom samma bolag, just för att få ett bättre skydd än tidigare ägare/uppfödare haft. Min "gamle" häst (19 i år) har jag haft sedan han var oinriden unghäst, och hans försäkring höjde jag efter inridning o utbildning, eftersom han ju blev värd mer pengar då! För den andra hästen, som jag just köpt, tog jag över en befintlig försäkring, men lade till livförsäkringsdelen som förra ägarna valt att inte ha. Då krävdes klinikbesiktning ua (men ingen röntgen) och så är det en viss karenstid på de delar av försäkringen man lägger till (på samma sätt som vid nyförsäkring).

Hur just din hästs tidigare röntgenfynd påverkar möjligheten att få en försäkring kan nog bara aktuellt försäkringsbolag svara på.
 
Du lär få en reservationen på den hasen.

Jag försäkrade upp min ponny från begränsad vetvård till "vanlig" vetvård eftersom det var så liten prisskillnad. Någon besiktning krävdes ej men jag fick frågan om han hade haft några skador/sjukdomar så jag fick berätta att han haft problem med en tand (rotspetsabcess). Fick reservation på den tanden.
 
Det är inte säkert det blir reservation. Det finns en risk ja - men det är inte säkert. Be försäkringsbolagets vet bedöma bilderna.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 980
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 724
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 735
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 679
Senast: Piranesi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp