Bukefalos 28 år!

Förändringar av utbetalningar av underhållsstödet

ainasoja

Trådstartare
Har idag sett att Försäkringskassan har beslutat om förändringar av utbetalningarna underhållsstödet.

Om föräldern som är underhållsskyldig skött sina betalningar av underhållet till FK under 6 månader from 1/4 2016 så ska den underhållsskyldige betala direkt till föräldern som tar emot underhållet om inte särskillda förhållande finns.

Vad tycker ni om detta?

Jag själv anser att det är skit, om sonens far inte sköter betalningen av underhållet till mig så är det sonen som blir lidande, det är hans pengar som går till honom men det ställer även till det för min ekonomi som blir lidande om det inte betalas.

http://www.forsakringskassan.se/pri...th:/ContentSE/nyheter/forandringar_1april2016
 
Har idag sett att Försäkringskassan har beslutat om förändringar av utbetalningarna underhållsstödet.

Om föräldern som är underhållsskyldig skött sina betalningar av underhållet till FK under 6 månader from 1/4 2016 så ska den underhållsskyldige betala direkt till föräldern som tar emot underhållet om inte särskillda förhållande finns.

Vad tycker ni om detta?

Jag själv anser att det är skit, om sonens far inte sköter betalningen av underhållet till mig så är det sonen som blir lidande, det är hans pengar som går till honom men det ställer även till det för min ekonomi som blir lidande om det inte betalas.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/!ut/p/a1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOJNPFycDd2dDbwt3I1NDRwDAwyNTfyNvLyCDYAKIoEKDHAARwNC-sP1o8BK8JhQkBthkO6oqAgAWlS90w!!/?1dmy&mapping=/privatpers/nyhetsarkiv&urile=wcm:path:/ContentSE/nyheter/forandringar_1april2016
Jag får ont i magen. Jag kan nog räkna bort att få något underhåll. Av skäl jag inte vill gå in på här har vi ingen som helst kontakt.

Tolkar det som att detta inte kommer börja gälla förrän sex månader från och med 1 april.
 
Jag får ont i magen. Jag kan nog räkna bort att få något underhåll. Av skäl jag inte vill gå in på här har vi ingen som helst kontakt.

Tolkar det som att detta inte kommer börja gälla förrän sex månader från och med 1 april.

Exakt, har dom skött det 6 månader from 1 april så går det över till föräldrarna att lösa det hela.
 
blev det citering men allmänna tankar,
Jag undrar hur de tänker på FK. För vem kommer detta bli bättre, jag är väl partisk i frågan men kan inte se fördelar med detta.
Finns det någon möjlighet att detta kan komma att avblåsas tro?
 
blev det citering men allmänna tankar,
Jag undrar hur de tänker på FK. För vem kommer detta bli bättre, jag är väl partisk i frågan men kan inte se fördelar med detta.
Finns det någon möjlighet att detta kan komma att avblåsas tro?

Jag hoppas att det avblåses, men på detta sätt får FK mindre jobb och drar ner sina egna kostnader.

Jag har inte heller någon kontakt med sonen far av olika skäl och jag ser helst att det förblir så men detta tvingar mig att hålla koll på honom och att utbetalningen sköts och det vill jag verkligen inte.

Jag tänkte kontakta FK nästa vecka och prata med en handläggare för jag anser att jag har särskillda skäl till att låta FK sköta det hela åt mig och jag hoppas att dom håller med mig.
 
Jag hoppas att det avblåses, men på detta sätt får FK mindre jobb och drar ner sina egna kostnader.

Jag har inte heller någon kontakt med sonen far av olika skäl och jag ser helst att det förblir så men detta tvingar mig att hålla koll på honom och att utbetalningen sköts och det vill jag verkligen inte.

Jag tänkte kontakta FK nästa vecka och prata med en handläggare för jag anser att jag har särskillda skäl till att låta FK sköta det hela åt mig och jag hoppas att dom håller med mig.

Lycka till. Även jag ska kontakta dem.
 
Jag hoppas att det avblåses, men på detta sätt får FK mindre jobb och drar ner sina egna kostnader.

Jag har inte heller någon kontakt med sonen far av olika skäl och jag ser helst att det förblir så men detta tvingar mig att hålla koll på honom och att utbetalningen sköts och det vill jag verkligen inte.

Jag tänkte kontakta FK nästa vecka och prata med en handläggare för jag anser att jag har särskillda skäl till att låta FK sköta det hela åt mig och jag hoppas att dom håller med mig.
Nu har jag pratat med FK. "Tanken är inte att rycka undan mattan", "OM det är aktuellt" "i de fall där det är möjligt" är fraser jag fick till mig. I mitt fall ansåg även personen jag talade med att det med största sannolikhet kommer föreligga särskilda skäl till att inte behöva ha kontakt med den andra föräldern.

I oktober kommer det börja skickas ut brev till de före dettas som har en partner som betalat i tid, därmed inte säkert att alla kommer få brev samtidigt eller att man ens får något brev (om betalning inte skett exempelvis).

Handläggaren sa att alla fall ska bedömas individuellt.
 
Redan tidigare har fk velat att den betalande föräldern betalar direkt till den andre och redan innan har det varit svårt att få utbetalningen genom fk några år efter separationen om de inte anser att det föreligger särskilda skäl. Då var det dock längre tid som betalningen till fk skulle fungerat prickfritt men det spelar ju ingen roll om det skapar problem när utbetalningen ska gå direkt. Däremot vet jag att då i slutet av -90 talet (vi gick isär -93) var fk övertydliga med att om inte betalningen sköttes så blev det genom fk igen nästa månad och det var fina påminnelseavgifter för den underhållskyldige. Förhoppningsvis blir det så nu med för det är verkligen inte meningen att något barn ska bli utan underhåll. Ni som berörs nu kan ju fråga fk vad som händer om utbetalningen uteblir för det måste ju följa upp och inte bara släppa.
 
Redan tidigare har fk velat att den betalande föräldern betalar direkt till den andre och redan innan har det varit svårt att få utbetalningen genom fk några år efter separationen om de inte anser att det föreligger särskilda skäl. Då var det dock längre tid som betalningen till fk skulle fungerat prickfritt men det spelar ju ingen roll om det skapar problem när utbetalningen ska gå direkt. Däremot vet jag att då i slutet av -90 talet (vi gick isär -93) var fk övertydliga med att om inte betalningen sköttes så blev det genom fk igen nästa månad och det var fina påminnelseavgifter för den underhållskyldige. Förhoppningsvis blir det så nu med för det är verkligen inte meningen att något barn ska bli utan underhåll. Ni som berörs nu kan ju fråga fk vad som händer om utbetalningen uteblir för det måste ju följa upp och inte bara släppa.

Frågade om det. Om betalning uteblir är det tydligen inte meningen att man ska påminna den andra föräldern, utan anmäla det till FK direkt. "man ska inte drabbas och underhållsstödet ska inte dras in" och "man ska inte behöva påminna en annan vuxen om att betala". Men det lär väl innebära att man står där utan underhållet den månaden, min erfarenhet är att man inte kan räkna med att utredningar av FK går jättesnabbt.

Blir inte denna lagändring mycket jobb för FK eller är jag ute och seglar? Tänker ett scenario där massa samtal kommer den 26:e från folk som inte fått sina pengar den 25:e, är oroliga att de inte ska få dem, det ska startas utredning där och då, papper ska skrivas, föräldrar kontaktas och så vidare och så vidare.

Om man inte är överens om beloppet får man tydligen lösa detta i tingsrätten.
 
Helt idiotiskt :mad:
Jag har noll och ingen lust att behöva ha "kontakt" med min dotters pappa.

Sen tror jag att detta i slutändan kommer ge FK ännu mer jobb, många sköter nog sin betalning just för att via FK blir det påminnelseavgifter. Sen när dom är borta ut bilden så blir det lättare att skita i att betala :meh: och då måste man iaf kontakta och ta det via FK :cool:
 
Helt idiotiskt :mad:
Jag har noll och ingen lust att behöva ha "kontakt" med min dotters pappa.

Sen tror jag att detta i slutändan kommer ge FK ännu mer jobb, många sköter nog sin betalning just för att via FK blir det påminnelseavgifter. Sen när dom är borta ut bilden så blir det lättare att skita i att betala :meh: och då måste man iaf kontakta och ta det via FK :cool:
Så tror jag nog med att det kommer bli i många fall.
 
Jag flyttade hemifrån när jag precis fyllt 17 år, vilket gjorde att min far skulle betala underhållet till mig. Något han tidigare betalat via FK men vid min flytt hemifrån så blev det bestämt att han skulle betala mig kontant varje månad. Jag som levde på ekonomiskt bistånd hade dessa pengar medräknade i min norm, vilket gjorde att de månader som jag blev utan eller fick mindre pengar gjorde min månad tuff. FK och socialtjänsten var inkopplade men rann ut i sanden gällande hans betalningar och detta strul pågick så länge han var skyldig att betala. Med den erfarenheten så tycker jag inte alls om idén.

Det är dessutom FKs delaktighet för sonens underhållsstöd som gör att relationen med hans pappa numera fungerar helt ok. Med alla bråk och frustration som funnits sedan vi gick isär sommaren 2005 trots att FK betalat hela tiden så vill jag inte ens tänka på hur det blir den dagen som han skaffar ett arbete och ska betala själv. Alla föräldrar är långt ifrån sams och detta skapar enligt mig bara onödigt tjafs mellan två parter som helst bör ha lite- eller ingen kontakt.
 
Helt idiotiskt :mad:
Jag har noll och ingen lust att behöva ha "kontakt" med min dotters pappa.

Sen tror jag att detta i slutändan kommer ge FK ännu mer jobb, många sköter nog sin betalning just för att via FK blir det påminnelseavgifter. Sen när dom är borta ut bilden så blir det lättare att skita i att betala :meh: och då måste man iaf kontakta och ta det via FK :cool:
Hur har det gått för dig, försökte hitta din tråd som du skrev men misslyckades. Hur blev det med dotterns(?) pappa och kontakt osv??
 
Jag står i andra änden och har en sambo som har ett barn han är underhållsskyldig för.
Jag ser risk för stora bekymmer framöver, iom att min sambo har väldigt variabel inkomst, beroende på hur ofta han blir inringd. Och om vi vill att han ska jobba alls just då (mitt mål är att han ska bli hemmaman, men han tycker det är lite tråkigt ibland ;) ). Problemet tror jag kan bli hur vi ska räkna på vad som är rimligt underhåll. För summan han betalar nu är ju en piss i havet jämfört med vad ett barn kostar, även om det är den som försökringskassan räknat ut utifrån årsinkomst. Tror det kan bli en del tjafs, iom att vårt HUSHÅLLS inkomst är rätt mycket högre än min sambos personliga, och det sticker i ögonen på anhöriga runtomkring. Å andra sidan ska ju inte min lön betala för min sambos barn... Vi får se var det landar.
I situationer där föräldrarna inte alls kommer överrens ser jag det hela som ett katastrofförslag. Varför förändra ett system som fungerar förhållandevis bra?
 
Jag står i andra änden och har en sambo som har ett barn han är underhållsskyldig för.
Jag ser risk för stora bekymmer framöver, iom att min sambo har väldigt variabel inkomst, beroende på hur ofta han blir inringd. Och om vi vill att han ska jobba alls just då (mitt mål är att han ska bli hemmaman, men han tycker det är lite tråkigt ibland ;) ). Problemet tror jag kan bli hur vi ska räkna på vad som är rimligt underhåll. För summan han betalar nu är ju en piss i havet jämfört med vad ett barn kostar, även om det är den som försökringskassan räknat ut utifrån årsinkomst. Tror det kan bli en del tjafs, iom att vårt HUSHÅLLS inkomst är rätt mycket högre än min sambos personliga, och det sticker i ögonen på anhöriga runtomkring. Å andra sidan ska ju inte min lön betala för min sambos barn... Vi får se var det landar.
I situationer där föräldrarna inte alls kommer överrens ser jag det hela som ett katastrofförslag. Varför förändra ett system som fungerar förhållandevis bra?
Svår situation från andra sidan också!
 
  • Gilla
Reactions: Laa

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp