Bukefalos 28 år!

Förändringar, hormoner o sånt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Flyttfogel

Trådstartare
Vad hände i kroppen på er när ni blev gravida? Fick ni "knäpp" på nåt speciellt ?(t.ex mat) Hur mycket förändrades humöret?
Det är ju så olika för alla och nu när jag börjat förklara för folk varför jag hulkar så våldsamt helt plötsligt så får man ju höra många roliga historier!

Jag har hört ett par stycken som frossat i Piggelin, upp till 10-15 glassar om dagen!

Jag är ännu bara i v9 på´t ungefär och mår illa som F-N!!! För 3v sen hade illamåendet satt in men jag kunde ändå äta med god aptit. Nu är mat äckligt.
Ostsmörgåsar, te med honung och apelsiner går bra, och youghurt ibland. Igår pillade jag i mej lite kyckling med ris, men det var mest såsen jag ville åt. Klarar knappt av att tänka på hela, skalade hårdkokta ägg.. Sååååå vidrigt!! Med skal på går bra, så dom som ligger i kylskåpet gör mej inget, men jag kan inte se när sambon äter ägg till frukost..

Ibland tycker jag om daimglass med chokladsås. Alldeles i början, innan jag visste om att jag var gravid så frossade jag i torkade fikon. Har aldrig ätit fikon i hela mitt liv tidigare men åt under ca 2v ca 1 påse (Risenta´s fikon) om dagen, det avtog dock över en dag, när jag var färdig med sista påsen så var jag nöjd.

Mitt humör är minst sagt gungande, stubinen är obefintlig och jag kan tyvärr fräsa till för obetydliga skitsaker, som jag sedan skamset ber om ursäkt för. Min bästa kompis däremot, som väntar sin bebbe i början av maj, har utrustats med en hel jätterulle stubin och har blivit sååååå snäll och tålmodig. Jag som vanligtvis visar lite mer tålamod o överseende än henne. :o
Det känns mer eller mindre hela tiden som om jag har mensvärk, att promenera och rida går än så länge jättebra och då lättar det lite, ungefär som med vanlig mensvärk, men jag rider nu bara min egen häst o skippar andras vildbasar som jag annars glatt hoppar upp på..

Vad har ni /har ni haft för egenheter under graviditeten?
 
Sv: Förändringar, hormoner o sånt

Sånt ändras hela tiden... med barn nr1 drack jag ca 2l cola om dan å va tvungen att äta konstant för att inte må illa... gick ju upp därefter oxå:eek: Barn nr2 ville bara ha vichy vatten, nästan hela grav... de va det enda som ja inte kräktes av... men det va ju inte heller bra, barnmorskorna va oroliga för min hälsa när jag bara gick NER i vikt! Denna gång, barn nr3 (är oxå i vecka 9) har jag hittills inte haft sug/ motlust för något spec, har bara vare välldigt törstig, men inte på någon spec dryck, det får gärna hålla sej så, tycker jag:D
 
Sv: Förändringar, hormoner o sånt

Flyttfogel: Hur länge hade du smärtan som liknade mensvärk? När började den? Hade du det dygnet runt? Molande värk?
 
Sv: Förändringar, hormoner o sånt

Sånt ändras hela tiden... med barn nr1 drack jag ca 2l cola om dan å va tvungen att äta konstant för att inte må illa... gick ju upp därefter oxå:eek: Barn nr2 ville bara ha vichy vatten, nästan hela grav... de va det enda som ja inte kräktes av... men det va ju inte heller bra, barnmorskorna va oroliga för min hälsa när jag bara gick NER i vikt! Denna gång, barn nr3 (är oxå i vecka 9) har jag hittills inte haft sug/ motlust för något spec, har bara vare välldigt törstig, men inte på någon spec dryck, det får gärna hålla sej så, tycker jag:D

Jag är oxå väldigt törstig, bara sugen på vanligt rent vatten dock:d
 
Sv: Förändringar, hormoner o sånt

Jag tycker att min grav varit ganska tråkig faktiskt...:)

Jag har inte haft några symptom alls fram till V18. Då började halsbrännan och från V20 kom alla humörsvängningar som är pest. Det finns inget värre än att vara glad ena sekunden och sen skitsur/arg/ledsen i nästa sekund.. utan att något speciellt har hänt! Sambon får stå ut med mycket måste jag säga...stackarn...

Halsbrännan är ju inte skoj, men det finns mediciner mot det iaf, som tur är..

Jag har inte varit sugen på något speciellt alls under min grav (V28 nu) och inte heller haft problem att äta någon mat/känna vissa dofter..

Med andra ord..rätt behaglig och lite småtråkig graviditet.

Lycka till i fortsättningen!
 
Sv: Förändringar, hormoner o sånt

När jag var gravid så klarade jag plötsligt inte av champinjoner! uuuu..... vi köpte pizza och även fast jag pillade bort dem så kände jag TYDLIG smak efter dem :D Å räkor, varma räkor i tex sås.. nä fy!

Cigaretlukt klarade jag absolut inte av!! Inte ens tanken på det!! Det var ju bra eftersom jag rökte innan dess...
 
Sv: Förändringar, hormoner o sånt

Flyttfogel: Hur länge hade du smärtan som liknade mensvärk? När började den? Hade du det dygnet runt? Molande värk?

Den började ungefär då när jag trodde att mensen skulle komma, så som det brukar kännas för mej några dagar innan mensen kommer.

Den här känslan är inte alls lika skarp och ihållande som min vanliga mensvärk då jag har ont, riktigt djävulskt ont i magen, ryggslutet, över höfterna och ner mot knäna ibland. Det här lite mer kommer o går, känns mer ibland o ibland mindre, ibland så lite så jag inte tänker på det alls. Sitter jag still känns det oftast mer, och det var värre i början. På morgonen mår jag mest bara illa och känner inte av "mensvärken" direkt, under dagen kan det kännas som om jag är lite trött i ryggslutet mer än som mensvärk.

Min kompis hade det oxå, för henne gick det helt över ungefär i v16.
 
Sv: Förändringar, hormoner o sånt

Hmm...förutom mitt utbrott just den dagen och att jag muckade gräl med min pappa på telefon sådär tre dagar innan jag testade positivt, så tyckte jag inte att jag förändrades så jättemycket till humöret. Blev lite känsligare rent allmänt, men förvandlades inte till någon drake (som man hört talas om...). Men det gick lite upp och ner, det är ju en lång resa man gör. Nu var det iofs ganska turbulent runtomkring under större delen av min graviditet, (vissa delar av) sambons familj hade väldigt svårt att svälja att vi valde att behålla barnet trots att vi inte varit tillsammans så länge. :crazy:

Mådde inte speciellt illa, var typ lite åksjuk av och till de första veckorna, sen gick det över nästan helt. Kräktes inte mer än en handfull gånger totalt.

Däremot klarade jag inte längre av lukten eller smaken av ägg! :eek: Varken kokta, stekta eller som omelett. Pannkakor fungerade, men det var allt. Bara lukten fick mig att må jättedåligt. Jag klöktes direkt de få gånger jag försökte äta. Före graviditeten så åt jag mycket ägg och det gör jag nu igen med. Tack och lov gick det där över.

De enda sugen jag hade var efter nötkött och mjölk! Helst fint nötkött a la ryggbiff eller kalv VARJE dag! :o Och mot slutet drog jag lätt i mig minst 2 liter lättmjölk per dag! :p Sen hade jag ett par veckor då jag var jättesugen på kolabönor jämt, men inte vilka som helst utan de där gammeldags, från när jag var liten. Turligt nog hade EN affär på vår ort den rätta sorten! Men det gick över efter ett par veckor som sagt. Men just då ville jag ha några nästan varje dag hihi.

De sista veckorna drack jag mycket citronvatten med. :d
 
Sv: Förändringar, hormoner o sånt

Visst ja, kaffe funkade inte heller, inte i början i alla fall. Sen drack jag någon enstaka kopp per dag.
 
Sv: Förändringar, hormoner o sånt

Cigaretlukt klarade jag absolut inte av!! Inte ens tanken på det!! Det var ju bra eftersom jag rökte innan dess...

:) Det var ju skitbra!

Drömde inatt att jag skitförbannad skällde ut en medelålders herre som tände en cigarill i ett väntrum, jag var sååå arg och det kom oxå polis och militär sedan och grep honom o beskyddade mej :rofl: :rofl:
 
Sv: Förändringar, hormoner o sånt

Den började ungefär då när jag trodde att mensen skulle komma, så som det brukar kännas för mej några dagar innan mensen kommer.

Den här känslan är inte alls lika skarp och ihållande som min vanliga mensvärk då jag har ont, riktigt djävulskt ont i magen, ryggslutet, över höfterna och ner mot knäna ibland. Det här lite mer kommer o går, känns mer ibland o ibland mindre, ibland så lite så jag inte tänker på det alls. Sitter jag still känns det oftast mer, och det var värre i början. På morgonen mår jag mest bara illa och känner inte av "mensvärken" direkt, under dagen kan det kännas som om jag är lite trött i ryggslutet mer än som mensvärk.

Min kompis hade det oxå, för henne gick det helt över ungefär i v16.



:eek:
Låter precis som för mig, en lite mindre smärta än mensvärken, väldigt ihållande.
Känns inte när jag rider eller rör mig mycket.
 
Sv: Förändringar, hormoner o sånt

:) Det var ju skitbra!

Drömde inatt att jag skitförbannad skällde ut en medelålders herre som tände en cigarill i ett väntrum, jag var sååå arg och det kom oxå polis och militär sedan och grep honom o beskyddade mej :rofl: :rofl:


Ha ha vad bra!! Ja.. jag bröt ihop och storgrinade för min pojkvän lånat min fleecetröja å RÖKT i!! Då kunde jag ju ALDRIG mer använda den.... överreagerade inte alls... :angel:
 
Sv: Förändringar, hormoner o sånt

Ha ha vad bra!! Ja.. jag bröt ihop och storgrinade för min pojkvän lånat min fleecetröja å RÖKT i!! Då kunde jag ju ALDRIG mer använda den.... överreagerade inte alls... :angel:

Nej självklart gjorde du inte det! :angel:
 
Sv: Förändringar, hormoner o sånt

humöret,jag blev jätte arg för minsta lilla, fick sug på clementiner och semlor ,kunde äta över 1kg clementiner om dagen utan problem
 
Sv: Förändringar, hormoner o sånt

kom på en sak till,klarade inte av när min pojkvän luktade minsta lilla alkohol,
 
Sv: Förändringar, hormoner o sånt

humöret,jag blev jätte arg för minsta lilla, fick sug på clementiner och semlor ,kunde äta över 1kg clementiner om dagen utan problem

:eek: :eek:
Jag har ätit en påse mandariner om dagen nu i en vecka! Jag måste vara rejält skengravid! :rofl:
 
Sv: Förändringar, hormoner o sånt

spydde som en gris i några månader.... kräktes och gör fortfarande det varje gång jag gjorde/gör nummer två på toa, klarar inte av fisar....
inga speciella sug, jo mjölk, banan, clementin..... kolsyrat vatten....

foglossning och ischias i kläm fick jag redan ca v10 så jag var nästan orörlig hela graviditeten.... gick upp massor i vikt och så vidare (53 kg)
 
Sv: Förändringar, hormoner o sånt

spydde som en gris i några månader.... kräktes och gör fortfarande det varje gång jag gjorde/gör nummer två på toa, klarar inte av fisar....
inga speciella sug, jo mjölk, banan, clementin..... kolsyrat vatten....

foglossning och ischias i kläm fick jag redan ca v10 så jag var nästan orörlig hela graviditeten.... gick upp massor i vikt och så vidare (53 kg)

ooops, gick du upp 53kg..? wow...... måste varit otroligt jobbigt för kroppen.

Jag bara hoppas att jag kommer vara rörlig hela graviditeten igenom, illamåendet kan jag stå ut med, men att inte kunna ta en liten promenad iaf.. gulp.. och att mocka till kusen varje dag är ju min egen lilla meditationsstund, vill inte att den tas ifrån mej :crazy:
 
Sv: Förändringar, hormoner o sånt

i början av graviditeten mådde jag skit! spydde oavbrutet i två veckor. sen övergick de till bara mornarna ett par veckor. Mådde jättedåligt psykiskt åxå. Hade lite noja på saltlakrits ett tag men nu är jag inte sugen på någor speciellt. Nu mår jag jättebra både fysiskt och psykiskt. börjar grina mycket lättare iofs men de går över snabbt=)

Nar jag måde sådär dåligt sa jag att jag ska INTE ha några fler barn om man ska behöva må såhär. Nu har man ju typ glömt det=)

Är i v 24 nu. Äter 4-5 ggr om dan. (innan jag blev gravid åt jag två ggr). Men man dör ju nästan om man inte får äta ofta=)
 
Sv: Förändringar, hormoner o sånt

Jag har bara märkt av min graviditet på några få sätt:

1. Ingen mens
2. Stor mage
3. Foglossning

I övrigt har jag känt mig precis som vanligt. Kan vara bra att veta att det kan vara så också...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Servering på tävlingar

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp