Bukefalos 28 år!

Förbannade jävla äckel!!!! (Fästingar)

Raven_

Trådstartare
Alltså, fy för faaaan vad snuskiga dom är! Jag har typ en sjuk fästingfobi (förmodar att jag inte är ensam.. :grin:)
Nyss inkommen från skogs/ängs promenaden. Jag vet inte, men vi måste ha gått igenom fästingarnas bordellparadis. :cool: Började med att jag såg EN fästing som kröp på Pirayas rygg. Sen en till, o sen en till... Och sen en till. Ja, ni kanske förstår poängen. Sen började jag kolla på mina kläder, plockade bort 5 stora jävlar och ett par jättesmå. Lyfte på tröjan, och gissa vad som sitter där. Två till. Jag har fortfarande rysningar och får lite smått panik när jag tänker på att dom satt på mig. Sitter dom på hunden så är det lugnt, men när dom attackerar mig så är det en annan femma.
Nu har jag stått i duschen ett bra tag och sanerat mig, försökte dra av Piraya med kardan men jag tror inte att jag fick med nån. Hittade nyss 2 till på henne när hon låg i soffan.
Finns det nåt sätt att skydda sig själv? Jag är vaccinerad mot TBE, men det är ju tydligen inte nån garanti. Och finns det nåt supermedel så att dom inte sätter sig? (Utom halsband och sånt.)
 
Sv: Förbannade jävla äckel!!!! (Fästingar)

Förmodligen inget supermedel men det sägs att mygga ska hjälpa även mot fästingar. Rekommenderas att ha heltäckande kläder och så mygga i "öppningarna".

Huskurer som tex rosmarin och vad det nu är borde väl funka på människor också? Äta vitlök?
 
Sv: Förbannade jävla äckel!!!! (Fästingar)

Jag kör alltid heltäckande kläder i skogen, strumpor över (mjukis)byxornas mudd osv. Sen lämnar jag aldrig stigen och nuddar det höga gräset :D
Jag har också en enorm fästingfobi, och mår riktigt dåligt av att ha dom i närheten av hundarna ens.

Förra skogsrundan så plockade jag 10 krypande på hanen, och 5 på tiken. Väl hemma åkte dom in i duschen direkt, och då rann det av ytterligare 3 från hanen och 2 från tiken. Duschen är bäst! På med hård stråle, och då åker alla av!

Nu är äntligen lillvalpen så pass stor att alla ska få Exspot, ska bli skönt. Scalibor funkar bäst på mina, men det får bli till nästa sommar när valpis inte lär tugga på allting i sin närhet...
 
Sv: Förbannade jävla äckel!!!! (Fästingar)

urch:crazy:

Jag är glad att jag bor så pass högt upp i landet så dom har inte blivit så många än.
Har inte plockad/sett en enda i år, Peppar peppar:D Bara för det kmr jag få plocka msaaor i dag;)
 
Sv: Förbannade jävla äckel!!!! (Fästingar)

Huskurer och fyra ess häst-/hundsalva brukar fungera bra. Ta på innan promenad. Salvan har jag iof aldrig provat på hund men på häst. Inget man vill smeta in sig själv i men smörjer man djuren innan promenad kan man ju låta bli att tvätta händerna till efter promenaden så luktar man ju lite måttligt sådär.
 
Sv: Förbannade jävla äckel!!!! (Fästingar)

Alltså, fy för faaaan vad snuskiga dom är! Jag har typ en sjuk fästingfobi (förmodar att jag inte är ensam.. :grin:)
Nyss inkommen från skogs/ängs promenaden. Jag vet inte, men vi måste ha gått igenom fästingarnas bordellparadis. :cool: Började med att jag såg EN fästing som kröp på Pirayas rygg. Sen en till, o sen en till... Och sen en till. Ja, ni kanske förstår poängen. Sen började jag kolla på mina kläder, plockade bort 5 stora jävlar och ett par jättesmå. Lyfte på tröjan, och gissa vad som sitter där. Två till. Jag har fortfarande rysningar och får lite smått panik när jag tänker på att dom satt på mig. Sitter dom på hunden så är det lugnt, men när dom attackerar mig så är det en annan femma.
Nu har jag stått i duschen ett bra tag och sanerat mig, försökte dra av Piraya med kardan men jag tror inte att jag fick med nån. Hittade nyss 2 till på henne när hon låg i soffan.
Finns det nåt sätt att skydda sig själv? Jag är vaccinerad mot TBE, men det är ju tydligen inte nån garanti. Och finns det nåt supermedel så att dom inte sätter sig? (Utom halsband och sånt.)
Jag hörde på radion i dag , En gubbe som va kunnig på detta med festingar. Det finns något medel som man stryker på kroppen mot fästingar. Typ mygga som är mot myggor .
 
Sv: Förbannade jävla äckel!!!! (Fästingar)

Dom kröp ju bara. Jag hittade en fastbiten fästing i min navel en dag ;)

Den var svår att få bort, fick bort halva i alla fall.

dom helsvarta behöver du inte oroa dig för, dom är hannar och suger inte blod.
 
Sv: Förbannade jävla äckel!!!! (Fästingar)

Jag kör alltid heltäckande kläder i skogen, strumpor över (mjukis)byxornas mudd osv. Sen lämnar jag aldrig stigen och nuddar det höga gräset :D

Haha, då skulle du ha sett mig när vi gick igenom nya hagen där två av hästarna nu går.
Korta shorts, linne och tygskor i meterhögt gräs. ;)
Har kilat runt där inne flera gånger i dåligt täckande kläder hela sommaren och inte en enda har jag fått på mig. :eek:
 
Sv: Förbannade jävla äckel!!!! (Fästingar)

Herregud. Jag har en enorm fobi, så jag skulle aldrig klara av det mentalt.
Måste kasta mig i duschen när jag kommer hem efteråt också, UTIFALL ATT liksom...
 
Sv: Förbannade jävla äckel!!!! (Fästingar)

Inte dom svarta, de som har röd bakkropp gör det. Fast de svarta kan, men dom brukar släppa efter dom upptäckt sitt misstag. Bara honorna suger blod.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp