Bukefalos 28 år!

Förbannade tassproblem!

Sv: Förbannade tassproblem!

Kallpressad solrosolja ska det vara då, den vanliga innehåller nästan inga essentiella fettsyror alls.

TS jag börjar fundera på om det inte finns en underliggande orsak till hennes problem. Hon har ju problem med svamp också, det brukar vara ett tecken på att något inte står rätt till.
 
Sv: Förbannade tassproblem!

Nu är jag i desperat behov av en lösning på våra tassproblem. Det känns som om jag provat allt och min unga dåre har ALLTID något problem med tassarna.

Hon brukar få "fotsvamp" när det är blött ute (på hösten främst). Det löser jag nu med att klippa pälsen, torka efter varje gång vi varit ute och behandla med specialschampoo vid behov.

Men, de j*vla trampdynorna. Jag blir tokig på dem! De är alltid jättetorra. Vi har bytt foder (idag äter hon Standardt original normal), hon får fiskolja i maten och då och då har jag på en salva som tidigare verkat bra.

Nu är trampdynorna som sitter en bit upp på benen, på baksidan av frambenen, helt gula för att de är så torra. Trampdynorna nere på tassarna håller på och går sönder för att de är så torra. Nu när jag satte på salva så kände jag att de var "taggiga" för att yttersta lagret hud är trasigt på några ställen. Sprickor har hon också.

Efter varje promenad tar jag bort snöklumpar från tassarna och torkar torrt med handduk. Vad jag vet så saltas inte vägarna här (annat än i tunnlar och trappor, men där undviker vi att gå).

Vad sjutton kan man göra för att få ordning på tassarna?
(Och ja, jag ska prata med veterinär också, men just nu är mina veterinärvänner på jobbet och inte vid datorn.)

Vad gäller salva så tycker jag PROB salva (eller creme heter det) med aloe vera i är super för att mjuka upp hårda och fnasiga trampdynor. Den är dyr, men väldigt dryg. är det snö ute, så kör jag salvan som lägger sig som ett fetare skyddslager.
 
Sv: Förbannade tassproblem!

Shit vad förvånad jag blev när min tråd dök upp igen :p

TS jag börjar fundera på om det inte finns en underliggande orsak till hennes problem. Hon har ju problem med svamp också, det brukar vara ett tecken på att något inte står rätt till.

Jag har också funderat lite på det, men vet inte riktigt vad det skulle kunna vara?

Nu är tassarna faktiskt rätt bra igen trots att jag inte gjort mer än skölja av och torka tassarna varje gång vi varit ute. Hon har lite sprickor och trampdynorna är torra men det är inget som märks på henne och det känns inte jättekonstigt eftersom vi går mycket på sandade vägar. (Snön är borta och kvar ligger någon centimeter tjockt lager med grus och stenkross..)
 
Sv: Förbannade tassproblem!

De hade en riktigt fet hudkräm på apoteket förut som jag brukade smörja in Harleys trampdynor med, den var den enda som verkligen funkade. Natusan har en fet handkräm som är riktigt bra också.
 
Sv: Förbannade tassproblem!

Jag har provat det mesta till min ena hunds tassar som alltid mer eller mindre är fulla med sprickor som ömmar och kan ställa till med problem. Tycker det mesta bara kletar utan att göra någon nytta.

Kom för ett par veckor sedan i kontakt med Forevers produkter, Aloe Vera baserade (inget fejk som i många andra sk Aloe vera produkter). Smörjde in båda mina hundars tassar ca 2 gånger per dag under några dagar med Aloe Vera Gelly och en Propoliscreme och vips så hade min ena hund lena och fina trampdynor och man såg från varje smörjning hur min hanhunds spickor blev mjuka och började läka. Eftersom dessa produkter snabbt absorberas så slickar inte mina hundar alls på tassarna efteråt och kladdar inte. Dessa produkter rekommenderar jag varmt, speciellt bra om det är svamp med i bilden.

Googla på Forever Living om du är nyfiken på att prova :)
 
Sv: Förbannade tassproblem!

Shit vad förvånad jag blev när min tråd dök upp igen :p



Jag har också funderat lite på det, men vet inte riktigt vad det skulle kunna vara?

Nu är tassarna faktiskt rätt bra igen trots att jag inte gjort mer än skölja av och torka tassarna varje gång vi varit ute. Hon har lite sprickor och trampdynorna är torra men det är inget som märks på henne och det känns inte jättekonstigt eftersom vi går mycket på sandade vägar. (Snön är borta och kvar ligger någon centimeter tjockt lager med grus och stenkross..)

Det är inte pga vägsalt som problemen kommer ? Nu dras ju saltet ner då det är mildare väder (iofs olika beroende på vart man bor). Min hund är mindre röd nu när det inte saltats på ett tag och tassarna börjar äntligen läka. Hennes tassar tål inte alls vägsaltet dom senaste åren börjat vräka ut vintertid:cry:
 
Sv: Förbannade tassproblem!

Ska det smörjas ska det vara spensalva! Fick tipset av en kollega som har slädhundar, tyskterriern springer alltid sönder tassarna i början på jaktsäsongen och de läker på ett kick med spensalva.
Jag skulle skita i fiskoljan och testa Vicutan istället, vet flera som fått galet bra resultat både på trampdynor och päls.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp