Bukefalos 28 år!

Förbannade tassproblem!

Red_Chili

Trådstartare
Nu är jag i desperat behov av en lösning på våra tassproblem. Det känns som om jag provat allt och min unga dåre har ALLTID något problem med tassarna.

Hon brukar få "fotsvamp" när det är blött ute (på hösten främst). Det löser jag nu med att klippa pälsen, torka efter varje gång vi varit ute och behandla med specialschampoo vid behov.

Men, de j*vla trampdynorna. Jag blir tokig på dem! De är alltid jättetorra. Vi har bytt foder (idag äter hon Standardt original normal), hon får fiskolja i maten och då och då har jag på en salva som tidigare verkat bra.

Nu är trampdynorna som sitter en bit upp på benen, på baksidan av frambenen, helt gula för att de är så torra. Trampdynorna nere på tassarna håller på och går sönder för att de är så torra. Nu när jag satte på salva så kände jag att de var "taggiga" för att yttersta lagret hud är trasigt på några ställen. Sprickor har hon också.

Efter varje promenad tar jag bort snöklumpar från tassarna och torkar torrt med handduk. Vad jag vet så saltas inte vägarna här (annat än i tunnlar och trappor, men där undviker vi att gå).

Vad sjutton kan man göra för att få ordning på tassarna?
(Och ja, jag ska prata med veterinär också, men just nu är mina veterinärvänner på jobbet och inte vid datorn.)
 
Senast ändrad:
Sv: Förbannade tassproblem!

Regelbunden insmörjning med en fet salva. Jag använder bisalva om nån hund blivit torr/småskavd på nån trampdyna.
 
Sv: Förbannade tassproblem!

Vart kan man få tag på det?

Just nu smörjer jag med White Padsanol som går att köpa i en affär där det säljs prylar till kapplöpningshundar. Det har fungerat bra förut, men nu har jag antingen varit för slarvig med det eller så hjälper det helt enkelt inte lika bra längre...
 
Sv: Förbannade tassproblem!

Att trampdynorna är torra nu är normalt... är sprickorna stora? Använd hårtork efter varje promenad så du får tassarna helt torra.

Om du smörjt tassarna väldigt ofta och under lång tid kan det vara så att de slutat producera eget fett.
 
Sv: Förbannade tassproblem!

Har din hund problem av sina torra tassar? Mina hundars tassar är väldigt "raspiga" just nu men det är inget jag bryr mig om då det inte skapar några problem.
 
Sv: Förbannade tassproblem!

Någon sa till mig att det är ca 2% salt i gruset så att det inte ska frysa ihop? Om det stämmer vet jag inte men visst reagerar min hund även på gruset! Jag doppar min hunds tassar en och en i en liten hink ( från turkisk yoghurt tex ) i ljummet vatten efter VARJE promenad och torkar med handduk. Annars slickar han och får svamp så ja ngt ute irriterar. Jag tvättar inte när det är nyfallen snö och de inte hunnit skotta. Sedan har han blivit mycket okänsligare i tassarna sedan jag bytte fiskolja från Olivers till Standardts olja. Olika oljor innehåller olika mycket av de nyttiga fettsyrorna. Utöver det rakas han om tassarna mycket kort på pudelvis en gång i månaden. De är torrare nu på vintern men han lider inte av det dock får han inte slicka för han blir lätt manisk då och då får han svamp.
 
Sv: Förbannade tassproblem!

Jag gör som Paradiset fast har i lite såpa i vattnet - Har aldrig behövt smörja tassarna.
 
Sv: Förbannade tassproblem!

Det har jag också hört att man har lite salt i gruset för att det inte ska klumpa sig.

Det viktiga när man smörjer tassar är att salvan är helt vattenfri. Tex vaselin eller försvarets hudsalva ska fungera utmärkt.
 
Sv: Förbannade tassproblem!

Är det bara min hund som tycker att till exempel försvarets hudsalva smakar smaskens?
Han slickar snabbt bort det mesta från tassarna.
 
Sv: Förbannade tassproblem!

Nädå, den både luktar och smakar vanilj. Här är 2 till som gillar att slicka i sig den. Smörj strax innan du går ut så glömmer han slicka.
 
Sv: Förbannade tassproblem!

Min slickar också men förra året hann den hjälpa i alla fall. Slickade tom av salvan från en annan hund igår :p
I år har han faktiskt inte behövt smörjas.
 
Sv: Förbannade tassproblem!

Det har jag också hört att man har lite salt i gruset för att det inte ska klumpa sig.

Det viktiga när man smörjer tassar är att salvan är helt vattenfri. Tex vaselin eller försvarets hudsalva ska fungera utmärkt.


använd aldrig vaselin på varken djur eller människor.
Det är uttorkande och har bara kortvariga effekter som är goda.

Däremot försvarets sticks (brukar användas för läpparna) är det absolut bästa man kan hitta för nästan vad som helst som inte är svamp/bakterier då.

Det bör användas på både djurtassar och människoläppar, och aldrig vaselin, lypsyl osv osv.
Använd aldrig petrolium baserade salvor :).

Men försvarets.. Det funkar perfekt.
Vet inte om det är apoteket eller de fristående som har "tass salva" som är den föredetta försvarets.
Fråga ert närmsta apotek för de har alla en variant som är exakt kopia av försvarets.
 
Sv: Förbannade tassproblem!

Det har jag också hört att man har lite salt i gruset för att det inte ska klumpa sig.
.

Det beror lite på om man har saltad sand/grus eller inte. En del ställen föredrar den saltade och en del den vanliga men det går ju inte att avgöra med blotta ögat.

Helt plötsligt känner jag mig väldigt tacksam att bo på landet där det bara är snövägar just nu, och sandas/grusas det så är det maken som gör det och jag vet precis vad som ligger på! :D

Men tvätta tassarna efter varje promenad är något som jag skulle göra om jag bodde i stan med hund. När jag höll på med travare inne på banan så spolade vi alltid benen när vi hade kört, oavsett om de blev svettiga eller inte vintertid eftersom alla banorna saltades för att hållas mjuka.
 
Sv: Förbannade tassproblem!

Det har jag aldrig gjort och jag har aldrig haft tassproblem på mina hundar. Förutom två tumörer som rottisen fick operera bort. Men det hade nog inte med salt att göra *s*
 
Sv: Förbannade tassproblem!

Det har jag aldrig gjort och jag har aldrig haft tassproblem på mina hundar. Förutom två tumörer som rottisen fick operera bort. Men det hade nog inte med salt att göra *s*

Nä men om jag hade haft problem så hade jag nog försökt den vägen! :D I belive in såpa! :D Men som sagt, jag har inte provat det förutom på hästar, och där fungerade det bra, vi hade aldrig några problem med karlederna, medans andra stall på banan som inte hade samma rutin att tvätta benen hade mycket problem med sina hästars karleder. :D

Det är nog rätt olika hur känsliga hundar är, precis som med människor eller hästar. Vissa klara det mesta utan några knussel, medan andra måste pyssla lite mer.
 
Sv: Förbannade tassproblem!

*Delvis KL*
Svarar lite till alla nu!


Som det är nu så slickar hon lite på tassarna ibland (men det beror nog på svampen), men annars ingen reaktion hos henne. Dock märker jag ju att tassarna går sönder mer och mer och att det kommer bli problem om jag inte hittar en lösning på det.

Jag tror inte att kommunen har saltblandat grus, för de gånger hon gått på ställen där jag vet att de saltar (i tunnlar och trappor) så har hon börjat halta som en tok på en gång. Efter att man borstat av tassarna har hon gått bra igen. Hon haltar inte någon annan gång än när man går just i trappor och tunnlar.

Att ha skor på henne känns inte som någon superbra lösning. Dels avskyr hon skor, dels känns det som om de skulle åka av eller snö åka in i dem när hon hoppar runt i djupsnö och snödrivor?

Jag funderar på om det kanske kan finnas någon bättre fiskolja än den jag ger nu (Standardts). Tex går det att köpa fiskolja i hälsokostaffären och jag har tidigare upplevt den som bättre (om det faktiskt stämmer eller inte vet jag inte). Svindyrt visserligen, men vad gör man?

Det känns dumt att ha på massor av salvor osv när problemet borde komma från att hon inte får i sig någonting som hon behöver? För trampdynorna har alltid varit dåliga, även under sommarhalvåret. Då visar det sig bara som små sprickor och att det tar låång tid att läka om hon skadar trampdynorna (vilket hänt varje sommar..).

Ska kika på de salvor som nämnts ändå. Men det känns mer som tillfälliga lösningar än långsiktiga lösningar. Man ska väl ändå inte behöva smörja på salva hela tiden under resten av hundens liv?


(Kan tillägga att jag aldrig gjort något i onödan. Jag har inte haft på salva om det inte varit tydliga problem med tassarna, jag har inte bytt foder om det inte funnits anledning osv.)
 
Sv: Förbannade tassproblem!

Jag har aldrig haft detta problem, men jag har hört att såpvatten ska vara kanon - googla "såpvatten tassar" så hittar du en hel del om det!
 
Sv: Förbannade tassproblem!

Har du provat ge henne solrosolja istället för fiskolja? Brukar hjälpa de flesta hundar med torra tassar. Enkelt, billigt o värt att prova?! ;)
 
Sv: Förbannade tassproblem!

Hej!
Min hund har liknande problem. Jag lindar tassarna med vetflex inför promenaderna (självhäftande bandage finns på apoteket bla) när det är blött ute eller när han är öm i tassarna och har sprickor. Det blir ganska dyrt men skyddar tassarna bra. Smörjer i förebyggande syfte med Ekholms prob - bästa salvorna tycker jag och jag har testat en hel del på honom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp