Förbud mot att raka bort känselhår

Jeps

Trådstartare
Vet att många som helklipper även klipper bort känselhåren på mulen och runt ögonen. I Schweiz och Tyskland har det varit förbjudet sen tidigare och nu har även det franska förbundet följt med. En häst som som har fått känselhåren bortklippta får inte starta på tävling.
När den nya djurskyddslagen träder i kraft den 1 April blir det även i Sverige förbjudet att klippa bort känselhår. Hur tänker du kring detta? Klipper du bort känselhåren? Kommer detta att efterlevas och tycker ni att att SvRF ska följa i de andra förbundens spår döma ut startförbud för dessa hästar?
 
Jättebra, men tråkigt att det ska behöva lagstiftas om det. Man hade hoppats att folk själva hade vett att begripa att hästen far illa av att de tas bort.
Enda gången jag klippt bort känselhår är på min gamla häst som hade ett under ögat som på något sätt blivit lockigt och vänt sig in mot ögat.
 
Vet att många som helklipper även klipper bort känselhåren på mulen och runt ögonen. I Schweiz och Tyskland har det varit förbjudet sen tidigare och nu har även det franska förbundet följt med. En häst som som har fått känselhåren bortklippta får inte starta på tävling.
När den nya djurskyddslagen träder i kraft den 1 April blir det även i Sverige förbjudet att klippa bort känselhår. Hur tänker du kring detta? Klipper du bort känselhåren? Kommer detta att efterlevas och tycker ni att att SvRF ska följa i de andra förbundens spår döma ut startförbud för dessa hästar?

Helt rätt med förbud och för en gångs skull gick arabhästvärlden före, där har det varit förbjudet i många år :up:

Att vi sedan har en massa skit kvar är en annan femma :meh:
 
Synd att fet ska behövas ett förbud. Skulle aldrig klippa bort om något inte växte fel på sådant sätt som @Görel beskriver.
Enda gången jag klippt bort känselhår är på min gamla häst som hade ett under ögat som på något sätt blivit lockigt och vänt sig in mot ögat.
Klippa bort hår som irriterar hästen får man självklart fortfarande klippa bort så ingen tror något annat.
 
Det skulle aldrig få förekomma i mitt stall, men där i mot klipper jag alltid öronen på travhästarna för att de inte ska bli luggade i öronen när man sätter i tussar. De blir mer irriterad över att bli dragna i öronhåren en om jag klipper rent.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Lön - hovslagare??
  • Hage
  • WE-tråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp