Bukefalos 28 år!

Fördel & nackdel med ranghög resp ranglåg hund

cassiopeja

Trådstartare
Fördel & nackdel med ranghög resp ranglåg hund

Vad kan vara fördelar och nackdelar med att välja en väldigt ranghög resp väldigt ranglåg individ? Tycker ni att det spelar stor roll och tar ni stor hänsyn till det när ni väljer valp? Är det _alltid_ så att det går att se redan i valpkullen vilka som är ranghöga resp ranglåga? Tycker ni att man ska tänka på det när man köper valp och välja individ efter deras rang-beteende utifrån vad man ska ha sin hund till?
 
Re: Fördel & nackdel med ranghög resp ranglåg hund

Ranghög/ranglåg valp vet jag inte om jag brukar titta efter hos Labradorerna. Däremot hur frammåt och oblyga de är. Jag vill inte ha en valp som är jätteframmåt och helt obrydd, jag väljer hellre en som är blyg och försiktig eftersom att det passar min personlighet bättre. Jag har en gång haft kullens vildaste valp och det lovar jag var en racer!! :D

Är det däremot en annan ras, som pudlarna så skulle jag välja en "tuffare" valp ur kullen. Samma om det var en ras (eller linje oavsett ras) som har problem med hundar som inte är så frammåt.

Så det beror på ras och hur valpen speglar en själv...
 
Re: Fördel & nackdel med ranghög resp ranglåg hund

min valp (labrador) var nog ganska ranghög (eller i a f framfusig och fetast), men gamlingen tryckte ner honom till en liten mes. en av "medelhundarna" växte upp till en superdominant hanne. tror att det är svårt att se sånt så tidigt. mycket beror nog på uppfostran och flocken den hamnar i.
 
Re: Fördel & nackdel med ranghög resp ranglåg hund

Jag tror man nog ska ha det i åtanke när man väljer valp. Jag har faktiskt låtit uppfödare rekommendera vilken valp just jag ska ha med tanke hundens ras resp. min familjs sammansättning, kunskaper och vad vi ville använda hunden till.

Jag är inne på min 5:e hund nu och har faktiskt inte valt en på egen hand.

En ranghög valp av en tuff ras skulle jag nog undvika. (Speciellt nu när vi väntar smått i familjen)

Min ranglåga, men dock modiga labradortik är väldigt lättjobbad och hon och jag lär varandra just nu. Det är tacksamt eftersom vi håller på att utforska jakthundens lydnad och utbildning tillsammans :p

Just nu går det som smort! :D
 
Re: Fördel & nackdel med ranghög resp ranglåg hund

Tack för era svar!
Jag misstänker att de hundar jag har haft har varit väldigt ranglåga allihop, för jag känner inte igen de "rangstrider" som beskrivs lite här och där ibland. Tänk om jag alltid har haft väldigt ranglåga hundar och inte skulle klara av att hantera en ranghög hund?.... :confused: Vad händer då om man råkar få en sån valp.... :crazy:
 
Re: Fördel & nackdel med ranghög resp ranglåg hund

Tja det märker man när man får den :D Vad som händer? De blir oftast lite mer splittrade och okoncentrerade och mer utåtriktade. Du får lägga ned mer tid på att "uppfostra" de, det tar lite längre tid också, men jobba man på det så... Visst funkar det! En väldigt generell beskrivning alltså...

Eller så upplever du dina hundra som ranglåga bara för att du själv är sådan stark ledare. Sådant är ju oftast omedvetet...
 
Re: Fördel & nackdel med ranghög resp ranglåg hund

Eller så upplever du dina hundra som ranglåga bara för att du själv är sådan stark ledare. Sådant är ju oftast omedvetet...
:D Om det hade varit så väl ändå... Jag har tyvärr märkt speciellt i mitt umgänge med hästar att jag är enormt "mesig" och ranglåg, har många gånger råkat ut för läskiga rangstrider med de hästar jag mött, så det är förmodligen bara rena turen att jag sluppit såna problem med dom hundar jag haft... :crazy: :cool:

Kan det ställa till med några problem att ha en _alltför_ ranglåg hund?
 
Re: Fördel & nackdel med ranghög resp ranglåg hund

Nja jag vet inte vad det skulle vara... Man vad anses med "ranglåg"? Menar du en hund som är jättevek eller en hund som saknar mod (dådkraft)? Ibland pratar man ju om hundar som är förarveka, vissa ser alltid ut som att de skall få stryk av sina ägare bara de harklar sig, men det är ingen egenskap som påverkar deras arbete. Tvärtom är en sådan hund mycket lättstyrd 200 meter bort typ. Men det gäller ju att det inte är ngt fel på några andra egenskaper istället. Min kompis pratar jämt om sin hund som att det är en nackdel att hon är så förarvek. Men tiken är SLCH och går i elitklass både på jaktprov och bruksprov.
 
Re: Fördel & nackdel med ranghög resp ranglåg hund

Jag har aldrig haft hund förut, men har nu en 11-månaders hanhund. Jag visste när jag köpte honom att det är en ras som är ganska tuff och kaxig, men jag fick dessutom tag i ett mycket dominant och ranghögt exemplar.

Detta har självfallet medfört en del bry, i synnerhet nu när testosteronet börjar svalla. Jag har gjort massor av fel, därför att jag inte kan signalerna, inte vetat hur jag skulle bete mig, och hur mycket man än läser så stämmer det ju ändå aldrig riktigt in, plus att det är svårt att få den rätta timingen.

Men det är inte enbart en nackdel; fördelen är att jag verkligen tvingas lära mig, vara på alerten. Jag gått många kurser såväl på brukshundsklubben som privata alternativ, och det har varit väldigt intressant och givande.

Just nu har jag en hund där jag måste vara benhårt konsekvent, han måste veta att samma regler gäller idag som igår och att de kommer att gälla imorgon också. Han är en mycket signalkänslig hund så jag har fått lära mig vilka signaler jag sänder ut, sånt som jag aldrig tänkt på. Jag tycker att detta är utvecklande för mig!

En annan fördel är att han är en mycket trygg hund, jag har aldrig haft problem med att träna honom att vara själv t.ex. Han litar på sig själv och det gäller bara att se till att han litar ännu mer på mig.

Och fick jag en chans att välja om, så hade jag ändå valt honom!
 
Re: Fördel & nackdel med ranghög resp ranglåg hund

Vad kan vara fördelar och nackdelar med att välja en väldigt ranghög resp väldigt ranglåg individ?
Ranghög kan i vissa fall innebära att man måste jobba mycket med att de inte skall bli för höga i rang. Man måste se till att man själv hela tiden är högre i rang än hunden. Med den ranglåge så får man istället tänka på att man inte trycker ned mer om man själv är dominant.

Tycker ni att det spelar stor roll och tar ni stor hänsyn till det när ni väljer valp?
Jag vill gärna ha en i mängden, dvs den skall inte vara uttalat åt något håll.

Är det _alltid_ så att det går att se redan i valpkullen vilka som är ranghöga resp ranglåga?
I valpåldern är det mycket ge och ta när de bråkar. Jag tror att de allra flesta valparna är inte så uttalat dominanta eller ranglåga. Men här får man nog olika bud från olika uppfödare. Kanske är det rasbundet?

Tycker ni att man ska tänka på det när man köper valp och välja individ efter deras rang-beteende utifrån vad man ska ha sin hund till?
Jag tycker att man skall prata med uppfödaren om det. Man skall ha ett hum om vad man själv vill och säga det till uppfödaren. Sedan är det så mycket andra saker som är viktiga tom viktigare tycker jag. Till exempel så tycker jag att det är viktigt att man kollar efter rädslor hos valpen. Trygg ranghög individ är som sagt inte samma sak som rädd ranghög individ osv. Det innebär att dominans och rang är för mig underordnat andra saker.

Funderar du på att köpa hund? :smirk:
 
Re: Fördel & nackdel med ranghög resp ranglåg hund

Funderar du på att köpa hund? :smirk:
Jodå, funderar och drömmer... :) Längtar så efter att ha hund igen, men samtidigt är jag så rädd att själv ta ansvar för något levande så jag oroar mig för att jag inte skulle klara av att ha hund... :crazy: Tidigare i mitt liv har det ju alltid varit mina föräldrar som har haft det yttersta ansvaret för våra hundar, och det har känts som en enorm trygghet. Har kollat in en ras men hört att dom är jobbiga och krävande som valpar (men verkar vara precis vad jag söker som vuxna hundar!) och då blir jag osäker - vad innebär "jobbig" och klarar jag verkligen av det?...

Har en bekant som har en dominant tikvalp (stor spets) som jag har hört på omvägar är helt odräglig, "stänger av" när man säger till henne, blir skogstokig och biter bara hårdare och hårdare om hon inte får sin vilja igenom mm, och jag är så rädd att hamna i en sån situation för jag vet att jag inte skulle klara av det.... :crazy: Har också upplevt en annan bekants hund (stor blandis) som jag passade lite, och den var man tvungen att knyta fast runt en lyktstolpe när man såg en annan hund komma, för den blev också hysterisk och gick inte att hålla när det kom andra hundar. Försökte man så fick man sig några hugg... :crazy: Och så skulle jag aldrig aldrig någonsin tolerera att mitt hundägande skulle bli!

Jag är inte helt hundovan och dom hundar jag har vuxit upp med har varit trygga, glada, lydiga och lätta att ha att göra med, men jag ser ju hur andras hundar kan bli och dom säger ju att dom gör allting "rätt", så jag är rädd att jag också skulle misslyckas nån dag, och då skulle jag få ett fruktansvärt dåligt samvete och aldrig våga skaffa hund igen.... :cry:
 
Re: Fördel & nackdel med ranghög resp ranglåg hund

Jag har en jobbig valp just nu :D :crazy: :D. Jobbig innebär oftast inte en fråga om rangproblem utan mer aktivitetsnivån. Min valp vill gärna ha full rulle från morgon till kväll och det är det ju ingen som orkar. Så jobbig behöver inte vara negativt jobbig där man bråkar med hunden utan mer att man måste hitta en aktivitetsnivå som passar bägge parter.


Rangproblem är väldigt jobbigt MEN om man är medveten om att sådant kan komma så kan är man också ganska observant och förhoppningsvis så kan man plocka ned hunden på jorden i god tid innan det har blivit ett problem.

Jag gjorde nog inte jättemycket fel med min första hund. Han är ändå lite knäpp. Mitt fel var inte vad jag gjorde med honom utan snarare hans ursprung. Att vara urpetig med uppfödare och hundens föräldrar lönar sig i längden. Den valpen som jag har nu kommer från en mer organiserad avel och det är en milsvid skillnad. Så min rekommendation är att verkligen kolla uppfödaren och dess hundar noga, i flera led tillbaka. Det kan man bland annat göra på SKKs Hunddata.

Jag är helt säker på att du klarar av det fint när du väl bestämt dig. De allra flesta hundar är trots allt goa, glada och ganska okomplicerade. :D
 
Re: Fördel & nackdel med ranghög resp ranglåg hund

Lite vilda och galna får de ju vara som unghundar... Fel går dessutom att rätta till. Bara för att de vill till andra hundar som unghundar så behöver det inte hänga fast resten av livet!

Med min äldre hundar handlar det inte om rang, det handlar om att hon inte kan hantera stress, å stressad blir hon typ av allt. Bara jag tar på mig skorna så beter hon sig som två hundar i en, så du kan ju tänka dig hennes reaktion om det händer något ännu mer spännande... Så det blir ju samma som Geezer är inne på, kolla föräldrarna... Mitt tips utifrån min hund: Undvik hundar med dålig nerkonstitution och mycket skärpa... *lätt va*? :d
 
Re: Fördel & nackdel med ranghög resp ranglåg hund

Jag har för tillfället tre ranghöga tikar (i samma hus :eek:). Den ena är 12 år, den andra 6 år och den tredje 10 veckor. Ingen av dem är särskilt lika, förutom att de alla är dominanta och har väldigt klara gränser.

12-åringen är labrador, en rätt "mesig" hundras som har massa "will to please", dvs det blir aldrig några större problem mellan ledare och hund, inte med många andra heller. Hon har hög acceptansnivå och klarar mycket påfrestningar. Man märker hennes höga rang väldigt lite, hon gör inte så stor affär av det.

Hon som är 6 år är terrier och av helt annat virke. Hon tar gärna konflikter och står på sig in i det sista. Vi har haft våra duster, speciellt i trotsåldern (12-24 månader ungefär). Hon utstrålar dominans och viker inte heller undan för andra hundar. Hon skulle lätt kunna bita ett barn eller en annan männsika om hon blev provocerad, till skillnad från labben som man skulle få gå VÄLDIGT långt med för att en hotfull situatuon skulle uppstå. Helt enkelt tänder hon till lätt och jag har fått lära mig att läsa henne för att kunna hindra dessa situiationer. I övrigt är det en supertrevlig hund och det har aldrig inträffat något, mycket tack vare att jag kan läsa henne och har så pass bra kontakt med henne.

Den lilla var en sån som utmärkte sig i kullen, en tuffing. Och jag valde henne medvetet, även uppfödaren tror att hon passar mig bäst. Hon är av en något tuffare ras, men inte i klass med terriern. Jag har hela tiden märkt av hennes höga rang, antagligen kommer vi bli ovänner ett par gånger när hon blir könsmogen, men jag förväntar mig inte några större problem.


Helt enkelt, jag har hellre en ranghög hund, jag själv är en "ranghög" männsika som gärna tar plats, därför är jag rädd för att knäcka en ranglåg hund.

Kan ju passa på att tillägga att detta är enligt mig rasbetingat, du får oftast fler duster med en terrier än med en vallhund eller retriver. Detta beror på rasernas syfte och förmåga att kunna samrabeta med männsikor. Själv blir jag 100 gånger mer imponerad om jag ser en tjej med tysk jaktterrier på en lydnadstävling än om jag ser en schäfer eller labbe få samma poäng.

//E
 
Re: Fördel & nackdel med ranghög resp ranglåg hund

Såg en korthår idag som hade över 220 p på mentaltest. SLCH och gick Hkl i både sök och spår (om jag minns rätt). Kolla på SKK Hunddata! DET tyckte jag var roligt! :D De hade heller inte gjort det på många försök. Hunden var född 2000...
 
Re: Fördel & nackdel med ranghög resp ranglåg hund

tysk???

Jag har nog sett den tävla, DET kallar jag bedrift!!!

//E
 
Re: Fördel & nackdel med ranghög resp ranglåg hund

Näfan, förlåt min lathet. Vorsthe! :banana:
 
Re: Fördel & nackdel med ranghög resp ranglåg hund

lika imponerande nästan, fast hade det varit en tysk så hade det varit ännu lite bättre ;)

det sägs inom våra kretsar att vhorsten ät "vettig" numera, fler och fler inbitna jägare som köper vhorste.

fast jag föredrar ju weimaraner :love:

/E
 
Re: Fördel & nackdel med ranghög resp ranglåg hund

Mmmm det kan hända att man numera avlar på sånna som inte är fullt lika hårda. Det har väl varit rätt så mycket hårdhet på dem som jag fattar det :confused: Fast nu är det ju uppdelta mellan drag och jakt.

Nä nu skall vi sova!

Natti natti!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 429
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 400
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 789
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp