Återkommande rörelsestörning, försöker välja hur vi ska gå vidare

Jag har googlat lite på spondylos och ska ta upp den frågan vid nästa rehabbesök om inte annat. Symtomen han har/haft stämmer ju in någorlunda på de symtom som beskrivs. Det kan ju vara som med din hund, att det finns förändringar men att de inte märks mer än som rörelsestörningen.
Ja det skadar ju inte att röntga i alla fall för att se om det är några förändringar som kan orsaka problemen. En liten bild kostar ju nog inte så mycket jämfört med vad jag gissar att du har pungat ut redan...
 
Idag har vi äntligen varit rehab igen. Frej har stått på lyrica i ungefär 1,5 månad.

Hemma har jag inte märkt någon skillnad i hur han beter sig. Han har rört sig glatt och obehindrat, det vill säga som vanligt. Och jag funderar dagligen på om jag ger honom medicin i onödan. Kanske att han sträcker ut bakbenen något mer/oftare när han har sovit.

Han har varit lite mindre villig att gå ut men velat göra aktiviteter inomhus senaste månaderna. Tror dock att det har mer att göra med väder och vind än medicin. Varje gång det blivit blidväder men inte hunnit bli slask har jag nämligen haft en väldigt pigg hund som gärna går ut på långpromenader :-)

Frej kändes ganska bra i kroppen tyckte rehabpersonalen, någon öm punkt i ryggen och lite motvilja mot att sträcka höfterna. Han gör det dock utan problem i aktiv rörelse.

I vattnet gick han betydligt mindre snett än tidigare, jag såg det också. Kanske har det med medicinen att göra, kanske inte. Vi ska i alla fall trappa ut den nu under två veckor och har sedan återbesök på rehab 20/2. Om han då är sämre så skulle vi testa någonting som hette... hmm. Vill säga ketamin, men det var kanske nåt med liknande namn, och/eller sätta in lyrica igen.

Att han fortfarande hoppar på tre ben ibland kan nog ändå vara något han bara fått för sig. Med tanke på när han gör det och inte gör det.
 
Idag har vi äntligen varit rehab igen. Frej har stått på lyrica i ungefär 1,5 månad.

Hemma har jag inte märkt någon skillnad i hur han beter sig. Han har rört sig glatt och obehindrat, det vill säga som vanligt. Och jag funderar dagligen på om jag ger honom medicin i onödan. Kanske att han sträcker ut bakbenen något mer/oftare när han har sovit.

Han har varit lite mindre villig att gå ut men velat göra aktiviteter inomhus senaste månaderna. Tror dock att det har mer att göra med väder och vind än medicin. Varje gång det blivit blidväder men inte hunnit bli slask har jag nämligen haft en väldigt pigg hund som gärna går ut på långpromenader :-)

Frej kändes ganska bra i kroppen tyckte rehabpersonalen, någon öm punkt i ryggen och lite motvilja mot att sträcka höfterna. Han gör det dock utan problem i aktiv rörelse.

I vattnet gick han betydligt mindre snett än tidigare, jag såg det också. Kanske har det med medicinen att göra, kanske inte. Vi ska i alla fall trappa ut den nu under två veckor och har sedan återbesök på rehab 20/2. Om han då är sämre så skulle vi testa någonting som hette... hmm. Vill säga ketamin, men det var kanske nåt med liknande namn, och/eller sätta in lyrica igen.

Att han fortfarande hoppar på tre ben ibland kan nog ändå vara något han bara fått för sig. Med tanke på när han gör det och inte gör det.
Man kan ge ketamin under huden som injektion mot smärta, men det kan också vara amantadin som menades 😊
 
Kommenterade att vi aldrig röntgat ryggen på Frej och funderade över om det var något att göra. Rehabpersonalen tyckte dock att om en röntgen överhuvudtaget ska göras så vill man nog göra en skiktröntgen ändå. Men Frej mår för bra/är för frisk för att det ska vara motiverat att göra.
 
Igår var vi på rehab igen, sista tillfället på klippkortet.

Vi kom fram till att Frej antagligen inte har ont, vilket vi lutat åt även tidigare.

När vi var till veterinären första gången den här svängen, i juni förra året, stämde det säkert att han hade någon smärta i knä och hasled, och kanske var det därför han då mer frekvent (än annars) hoppade på tre ben. Eller så var det inte relaterat alls.

Under sommaren, hösten och vintern har han då och då, ibland mer, ibland mindre, hoppat på tre ben men definitivt mest på alla fyra.

Vi har testat att behandla med onsior i 3 veckor och en tid senare i 4 veckor. Vi har testat att behandla med librela, vid två tillfällen. Vi har testat att behandla med lyrica i ungefär två månader.

Hund beter sig likadant oavsett om han medicineras eller inte medicineras. Han beter sig som en frisk och pigg och ivrig hund. Är lika pigg och rör sig likadant efter flera timmar ute. Eller efter ett pass på rehab. Igår fick han prova att trava i vattentrasken. Han tyckte det var roligt och gick helt rent. Var pigg och ville springa när vi gick ut för att gå hem.

Vi har utrett i den utsträckning som är motiverat i nuläget. Och jag är glad att min hund är glad och inte tycks ha ont 😊. Och att jag inte bokade någon skiktröntgen! Tvivlar på att försäkringsbolaget ens skulle gått med på att ersätta.
 
Jag ar glad att han mar bra!:heart

Min Princess Diva "degloved" din hogra hoft nar vi var i Sverige for 10 ar sedan. Forst syddes hon ihop med over 100 stygn pa ett stalle, sedan fick Stromsholm gora om allting medan hon lag inne i flera veckor med super infection och de behovde gora "skin grafts" och hela baletten.
I alla handelser borjade hon lyfta hoger bakben i vissa situationer. Varje gang hon skakade av sig vatten, nar hon star och tittar pa ett visst satt, etc. Hon har inte ont, men da strackte det i huden och blev en vana som sitter i an i dag.

(Och Mallen tycker att graset i Florida ar sa laskigt att ga pa att han skriker. Hogt. Det ar lite vasst, men bade andra hundar och jag kan ga pa aven nyklippt gras i Florida utan skor ... dock inte min Malle.:grin:)

Det ar markligt sa mycket de far for sig, som sedan sitter benhart i hjarnan. Precis som pa oss.:D
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 388
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 115
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Vår ena hund har en tå som är öm om man klämmer på den. Hon har aldrig varit halt trots det utan det är bara vid palpering av tån som...
Svar
6
· Visningar
2 720
Senast: igbest
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 589
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp