Fördelar/nackdelar med lantbruks"företag"

Gry

Trådstartare
Hej!

Är spekulant på en mindre gård. Där finns två hus och en halvfärdig lägenhet. Ett stor stall med 14 boxar och yttepytte 4 ha hagar. En paddock finns och en vanskött såndär rund sak där man tävlar islandshästar.

Man köper gården som ett lantbruk.

:o

Och det är ungefär där jag tappar kollen. Jag är 35 år, har ägt ett hus i 7 år men jag har absolut ingen koll alls på vad lantbruk innebär.

Vi hade tänkt att hyra ut stallplatser, gården är godkänd för 24 hästar med nuvarande lag. Tänker mig att i framtiden krävs det nog mark för att ha 24 hästar där. Tanken är att vi ska ha en schysst lösdrift. Men för de som inte vill ha sitt på lösdrift får ha hästar i box naturligtvis.

Vad innebär det för lånet? Är det helt oberoende av banklån? Påverkas det?

Vad innebär det för månadskostnaderna? I realiteten? På papperet?

Man kan dra av momsen, så mkt har jag räknat ut, men vad innebär det, egentligen?

Och självklart, om vi slår till, så kommer jag gå en kurs i detta, typ bokföringskurs etc, men jag vill ha liiiite förhandsinfo innan vi köper. Jag kan ju inte gå en kurs innan- det hinner vi inte. Men bra hade det ju varit.
 
Sv: Fördelar/nackdelar med lantbruks"företag"

Borde inte någon på banken kunna förklara allt det där med ekonomi och lån. Annars finns LRF konsult, de brukar vara trevliga och villiga att hjälpa till om de kan. Kanske kan du få några frågetecken uträtade i alla fall!?
 
Sv: Fördelar/nackdelar med lantbruks"företag"

För det första så kommer det att innebära att det inte handlar om vanliga bostads lån och därför inte samma ränta och långivare. För här handlar det om en näringsfastighet vilket ju är en rörelse/företag i sig. Detta blir det oavsett om du hyr ut stallplatser eller har alla själv. Den största risken med den här gården verkar vara arealen. Under senare år har man ändrat gränsen för vad som ska räknas som lantbruk och "bara" 4 ha kan i fram tiden betyda att den inte längre klassas som lantbruk.

Du kan inte med automatik dra av momsen. Du måste ha inkomster att dra den emot men det innebär också att om inkomsterna överstiger utgifterna får du istället betala in moms. Man måste också registrera sig för moms för att få dra av den. Så det blir en sak att göra med Skatteverket. I praktiken betyder det att kunna dra av momsen att man betalar fullt pris inkl moms för saker man köper till gården och sedan i en momsdeklaration så redovisar man (ofta månadsvis) vad man har för inkomster och utgifter med moms. Om det man köp överstiger det man fått in får man överskjutande del tillbaka. Om det istället är tvärt om att man haft större inkomster med moms än vad haft utlägg så får man betala in överskjutande till Skatteverket. Om man har en mindre rörelse kan man få redovisa momsen årsvis i sin deklaration och då får man tillbaka/betala in året efter.

Om man har lantbruket som enskildfirma vilket är det vanligaste så är det en väldigt enkel bokföring som behövs. Man kan för en ganska liten peng köpa bra bokföringsprogram som klarar allt om man bara matar in inkomster och utgifter.
 
Sv: Fördelar/nackdelar med lantbruks"företag"

24 hästar på 4 hektar, tänkt inte ens på det. Minska ner antalet. Lösdrift är underbart när det funkar, men då ska man ha mark anpassad därefter så det inte blir en enda upptrampad gegga av alltihopa. Dessutom är det nya regler, där det måste finnas hage där hästen kan sträcka ut i samtliga gångarter så någon pluttruta för resp häst som inte är på lösdrift är inte att tänka på då lär du få besöka av djurskyddet om du ska driva det i sådan skala du nämner.

Lån och sånt, hör med LRF eller din bank. Andra låneregler gäller för näringsidkare nämligen än för privatperson.
 
Sv: Fördelar/nackdelar med lantbruks"företag"

Det blir ju helt enkelt ett företag. Vilket innebär att alla kostnader för t ex stallrenoveringar blir avdragsgilla. Å andra sidan måste du skatta för alla inkomster.
I uppbyggnadsskedet av ett företag så går det ju oftast med förlust. Då är det ju en fördel att kunna dra av förlusten i deklarationen.
Alltså: Det är en klar fördel att det är lantbruk jämfört med privarbostad.
 
Sv: Fördelar/nackdelar med lantbruks"företag"

24 hästar på 4 hektar, tänkt inte ens på det. .

Åh men det har jag inte ens tänkt! Det är alldeles för lite!!! Jag menade bara att det är godkänt nu. Jag vill inte ens att det ska vara godkänt för så många hästar!

Jag tror att det är lagom till max 10 hästar med stödfodring på sommaren. Förhoppningsvis kanske vi kan köpa eller arrendera ängar i närheten av byn för sommarbete. Men till nöds går det ialf en sommar att stödfodra med hö. Sedan blir det förhoppningsvis större ängar. Jag vet om flera ängar 1 km bort som går att arrendera bara vi står för stängselkostnaderna men som vi inte får köpa loss.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp