Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Och min äldsta dotter (3,5 år) har haft en öroninflammation i sitt liv och är väldigt sällan sjuk. Hon matades i en månad.
Lillasyster, 2 år har varit sjuk mkt mer. Hon larmades en månad och delammades ngr månader till.

En kompis dotter har aldrig ammats och är sällan sjuk och har inga allergier. Barnets kusiner anlades länge men är ständigt sjuka och har flera allergier.

Jag tror att det är andra saker än amning eller inte som avgör.
Jag är är så trött på att det ska finnas så mkt åsikter. Kan inte folk bara få göra som dom vill och passar bäst?
Barnet kommer må bra oavsett om det får bröstmjölk eller ersättning.
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Absolut får omika människor göra som de vill! Det finns nog lika mycket åsikter som det finns människor.

Jag lägger mig inte i hur andra gör, de får göra precis hur de vill. Jag vill dock amma mina barn, för det är det som jag anser vara det bästa och mest naturliga för barnet. Sen har jag full förståelse för att man löser det på andra sätt i andra familjer. :)
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Det är så extremt olika mellan både personer/avdelningar och sjukhus.
En kompis till mig blev inlagd och tvingad till att amma sitt barn som gick ner mer än födselvikten 3 veckor gammal. Vår bvc-sköterska skiter totalt i hur vi gör bara vi och barnet mår bra. En mycket trevlig kvinna som tycker att sunt förnuft räcker långt i livet med småbarn (propagerar också för att man ska sluta ställa frågor till okända på nätet, utan att man hellre ska prata med sina släktingar/mannens släktingar. Samtidigt som hon inte tycker man ska ta åt sig för mycket av dessa personers råd:p)

*kl*
Här i Värmland körs selmastudien, en forskningsgrupp som följer en hel del barn upp till skolåldern. Har bl.a kommit fram till att plastmatta i barnens rum ökar risken för allergier.
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Det är väl vad jag "hört" från alla håll hela tiden. Jag har själv alltid varit för amning, så jag har väl inte lyssnat så noga när man pratat om fördelar med ersättning (jag tror aldrig jag hört något positivt ur hälsosynpunkt faktiskt).

Precis och det är just detta jag menar. När jag var gravid och nyförlöst matades jag och hörde från alla håll och kanter om hur bra modermjölken var, om hur viktigt det var att amma och då även ut allergisynpunkt. Ersättning var långt ifrån lika bra, barn blev mer allergiska m.m och detta skapade en stark känslor om att vara en sämre mamma, helt onödigt!

Jag vet att jag absolut inte är den enda mamman i nutid som känt mig värdelös och överkörd när det kommer till denna fråga.

Var mamma ska själv få bestämma om huruvida hon vill amma eller inte, sjukvården ska INTE förespråka vare sig det ena eller andra baserat på eget tyckande och "rykten". Bvc/mvc ska utgå ifrån gällande forskning och inget annat.
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Glöm inte bort att det ska barnmorskorna/sjuksköterskorna på sjukhuset med!!
När min svägerska fick sitt första barn kom en äldre BM in och blev helt förskräckt över att barnet låg på rygg och vände det på mage istället. 2008.
Var också på sjukhuset min vän blev totalt överkörd (kan tilläggas att hon är tvåbarns mor och hade samma problem med första barnet och amning)
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Iofs så tror jag att det är bra att veta några av fördelarna med amningen, så att man orkar hänga i början, för nästan alla tar det ju åtminstone nån vecka innan amningen flyter på helt problemfritt. Funkar det sen är det absolut värt det tycker jag, men för att orka så kan det ju vara bra att veta att det finns fördelar också.
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Ja men givetvis, jag hoppas inte någon tolkar mina inlägg som att jag är emot amning och att amma inte innebär fördelar. Det är inte det jag vänder mig emot som sagt.

Kethets: Absolut, jag skrev sjukvård och menade nog egentligen vård kort och gott. Jag har också dålig erfarenhet av så kallat amningsvänligt BB.
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Kethets: Absolut, jag skrev sjukvård och menade nog egentligen vård kort och gott. Jag har också dålig erfarenhet av så kallat amningsvänligt BB.

Jag också, fast jag ville amma! :D Det var så mycket tjat och "hjälp" så jag tröttnade och åkte hem. Och hemma kom amningen igång i lugn och ro istället. ;)
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Jag tycker iofs att man ofta hör kvinnor som säger att de är stolta över sina snabba och okomplicerade förlossningar, medan jag aldrig hört någon säga att man är stolt över att ha helammat, trots att man förmodligen har större möjlighet att påverka amningen än förlossningen. När det gäller amningen tycker jag det verkar betydligt mer etablerat att amning och ersättning är precis lika bra, och att det inte säger något varken positivt eller negativt vilket alternativ det blir.
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Jaha, jag förstår nog inte riktigt vad det hade med saken att göra?

Det var åtminstone inte etablerat när jag fick mitt barn 2009, men vad vet jag, mycket kan ju ha hänt sedan dess även om det inte gått så många år.
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

[

QUOTE=trazel;15441988]Absolut får omika människor göra som de vill! Det finns nog lika mycket åsikter som det finns människor.

Jag lägger mig inte i hur andra gör, de får göra precis hur de vill. Jag vill dock amma mina barn, för det är det som jag anser vara det bästa och mest naturliga för barnet. Sen har jag full förståelse för att man löser det på andra sätt i andra familjer. :)[/QUOTE]

Precis, för dig var amma det bästa eftersom du ville det och det fungerade för dig.
Det jag skrev var inte riktat direkt till dig, mer en fortsättning på det du skrev
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Det kablades ut i TV-nyheterna men några länkar har jag icke hittat, däremot lite annat intressant i ämnet:


Bröstmjölk - indikator för miljöföroreningar 2006.
http://www.imm.ki.se/FOM/PDF/Sanna Lignell.pdf


Miljöföroreningar - vad kan de orsaka 2006.
http://www.imm.ki.se/FOM/PDF/Annika Hanberg.pdf


Ny "äkta" bröstmjölkersättning kan tillverkas? 2012
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/brostmjolks-ersattning-kan-bli-som-akta-varan
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Jag tycker iofs att man ofta hör kvinnor som säger att de är stolta över sina snabba och okomplicerade förlossningar, medan jag aldrig hört någon säga att man är stolt över att ha helammat, trots att man förmodligen har större möjlighet att påverka amningen än förlossningen.

Men har man verkligen det?

Min personliga tro är att det ibland helt enkelt inte går att amma, hur gärna man än vill. Det kan ju vara alltifrån kärlkramp i bröstvårtorna, ingen mjölk eller ett barn som aldrig fattar principen. Precis som att det inte alltid går att föda vaginalt. Och det sätter en enorm press om det anses att man själv kan påverka i någon större grad.

Jag tycker mig ha sett ett rätt stort antal inlägg där det påtalas hur "duktig" man varit som helammat ett visst antal månader (gärna med slängar gentemot de mammor där amningen inte fungerat eller där någon inte haft viljan att amma) precis som jag också sett inlägg där man inte anser att man "fött" eftersom förlossningen inte var vaginal. Jag tycker båda sorternas inlägg har varit rätt vidriga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp