Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

No1

Trådstartare
Jag tänkte länka men i skrivande stund hittar jag inget färskt material, antar att det kommer dyka upp senare under dagen?

Gammal länk kan jag iaf bidra med, det började 2010:
http://na.se/nyheter/1.1047360-mer-miljogifter-i-brostmjolk-an-i-andra-livsmedel

Hur som, på tv-nyheterna under morgonen var det ett repotage gällande Örebro universitet är ett av världens referenslab gällande miljögifter (?) (forskningscentrum människa, teknik, miljö – MTM).
Det har från MTM tidigare flaggats för bröstmjölkens roll när det gäller den kraftiga ökningen av olika allergier bland barn.

I ungefärliga ordalag var detta vad som sades vid intervjun:
"Vi vet att vi människor bär runt på en cocktail av icke naturliga gifter som lagras i vårt fett. Gifter som frisätts vid ex viktminskning.
Det är även så att bröstmjölk tillverkas av lagrat fett citat: man kan säga att effektern blir en giftkanon rätt in i barnens mun".



Personligen är jag nöjd, jag har i flera år mötts av hånande flin när jag angående de ökande allergierna/beteendediagnoserna ifrågasatt var den kritiska granskningen är gällande bröstmjölken.
I alla andra sammanhang är det känt att fodret/maten är a och o, du blir vad du äter.
Vi vet att fosters utveckling påverkas av det vi sätter i oss. Det är inte för inte som det finns tydliga riktlinjer gällande alkohol, rökning och vissa livsmedel.
Vi vet även att ammande kvinnor rekommenderas att undvika vissa livsmedel pga uppenbara kortsiktiga effekter på barnet, det kan handla om lök, jordgubbar eller annat.
Rent logiskt känns det inte alls främmande att det kan finnas gifter i bröstmjölken som på längre sikt innebär tråkiga biverkningar.


Resultatet blir intressant, undrar hur många år man ska behöva vänta?
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Om det vore brostmjolkens fel, borde det inte ha varit samma antal allergiker i alla tider da? Jag menar man ammade ju langt innan ersattning fanns.
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Men det där är väl något som varit känt rätt länge? Det är ju därför t.ex. kvinnor och flickor inte rekommenderas äta insjöfisk och Östersjöfisk mer än 1 gång per år, eftersom det innehåller så höga halter tungmetaller. Det har jag fått höra sen jag va liten iaf. Det är just gifter som tungmetaller som är farligast, eftersom de lagras i fettet och kan samlas i fettvävnaderna i lugn och ro tills man får barn t.ex. Vattenlösliga gifter kissar man ut, även om de så klart kan orsaka skador de med.
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Ändå visar det ju sig att bröstmjölken förhindrar olika allergier i flera studier. Bland barn som fått modersmjölksersättning är allergier vanligare. Det borde ju vara tvärtom om nu bröstmjölken skulle skapa allergier.
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Smått ot, men det slog mig precis..
Det enda jag sett ifrån dig på detta forum är hur kritisk du är till naturliga förlossningar eftersom risken för trauma är så stor och att du alltså förespråkar snitt. Nu dissar du även amning och menar på att ersättning är bättre.

Jag inser att det är otroligt bra med dina kritiska ögon, du får många att tänka till. Men varje gång slår det mig, att du som inte har barn själv, sitter och delar ut pekpinnar och moralkakor till blivande föräldrar. Det naturliga är inte bra, fram för fria snitt till alla och skippa amningen - stöd industrin istället! Det är intrycket jag fått, och jag hoppas verkligen att jag har fel..
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Smått ot, men det slog mig precis..
Det enda jag sett ifrån dig på detta forum är hur kritisk du är till naturliga förlossningar eftersom risken för trauma är så stor och att du alltså förespråkar snitt. Nu dissar du även amning och menar på att ersättning är bättre.

Jag inser att det är otroligt bra med dina kritiska ögon, du får många att tänka till. Men varje gång slår det mig, att du som inte har barn själv, sitter och delar ut pekpinnar och moralkakor till blivande föräldrar. Det naturliga är inte bra, fram för fria snitt till alla och skippa amningen - stöd industrin istället! Det är intrycket jag fått, och jag hoppas verkligen att jag har fel..


Det handlar egentligen bara om det fetstilta.
Förlossningar, amning etc är inte i närheten av mina huvudsakliga intresse- eller kunskapsområden.
Det känns som någon måste påvisa kubens övriga sidor. Att hitta positiv information om amning/vf är inte direkt svårt men som skrivet, det finns fler intressanta aspekter.

När det gäller just detta område upplever jag att det i mångt och mycket saknas kritiska ögon/öron kryddat med ett omfattande skuldbeläggande (kvinnor emellan) där det som uppfattas som det naturliga är det enda rätta.
Efter vad jag själv sett, läst och hört så har jag bildat mig en uppfattning att det naturliga inte alls så självklart alltid är det bästa, eller enda, alternativet.
Så när jag stöter på information som tar upp de andra, mindre diskuterade, sidorna så delar jag gärna med mig.
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Ändå visar det ju sig att bröstmjölken förhindrar olika allergier i flera studier. Bland barn som fått modersmjölksersättning är allergier vanligare. Det borde ju vara tvärtom om nu bröstmjölken skulle skapa allergier.
I exakt vilka nyare studier är slutsatsen det du beskriver?

Redan när jag fick barn 2009 stod det rätt klart att detta med att bröstmjölk minskade allergier inte var en sanning.
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Smått ot, men det slog mig precis..
Det enda jag sett ifrån dig på detta forum är hur kritisk du är till naturliga förlossningar eftersom risken för trauma är så stor och att du alltså förespråkar snitt. Nu dissar du även amning och menar på att ersättning är bättre.

Jag inser att det är otroligt bra med dina kritiska ögon, du får många att tänka till. Men varje gång slår det mig, att du som inte har barn själv, sitter och delar ut pekpinnar och moralkakor till blivande föräldrar. Det naturliga är inte bra, fram för fria snitt till alla och skippa amningen - stöd industrin istället! Det är intrycket jag fått, och jag hoppas verkligen att jag har fel..
Samtidigt är det inte den ammande mamman som får stå i mot trycket från Mvc/BVC och normen.

Jag tycker att det är otroligt bra att man granskar detta kritiskt. Det har eg inget med amningens vara eller icke vara. Men den information som kommer i från ex BVC ska ju vara förankrad i forskning och inte bygga på eget tyckande och norm.
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Ja


Och det stod inget jag inte redan visste. Och jag tanker amma min trea lika lange som jag ammat mina andra tva (an sa lange halsosamma, oallergiska barn), dvs 18 manader.

Men du sa att de hade pratat om det pa nyheterna idag sa jag antar att du kommer uppdatera med nagon mer informativ artikel sa smaningom?
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Samtidigt är det inte den ammande mamman som får stå i mot trycket från Mvc/BVC och normen.

Jag tycker att det är otroligt bra att man granskar detta kritiskt. Det har eg inget med amningens vara eller icke vara. Men den information som kommer i från ex BVC ska ju vara förankrad i forskning och inte bygga på eget tyckande och norm.

Men är det verkligen så idag menar du? Jag har inte upplevt något tryck över huvudtaget, för min del var det snarare en press på att jag skulle överge amningen och ge ersättning istället.

Jag säger inte att det är något dåligt att det granskas, absolut inte. Det jag reagerade mot var No1 ständiga ifrågasättande av den naturliga förlossningen och nu även amningen.
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Jag kan hålla med om att det finns ett skuldbeläggande, men inte kvinnor emellan. Det jag kände var från BVC, som var ganska oförstående till att jag ville ge en flaska ersättning per dag, eftersom jag hade så ont att jag grät. Det underlättar inte nånstans kan jag säga.

Inte ammade jag speciellt länge heller, så skönt det var att sluta!

Men, för mig känns det otänkbart att något konstgjort skulle vara bättre än modersmjölken. Med det resonemanget skulle vi ju flaskuppföda föl också, tänk vilka miljögifter stona får i sig via gräs, grovfoder och spannmål.

Jag anser att folk gör som de vill, vill man inte amma så ska ingen tvinga en, men det känns väldigt långsökt att försöka understödja sin icke-amning med att ersättningen är bättre.

Hur tänker du själv kring ev framtida amning?
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

lite kl

Jag har heller aldrig stott pa nagot tryck fran barnmorskor, vare sig att sluta amma eller tvingas amma. Later som att det finns barnmorskor av alla slag och de ar ju inga robotar heller. Ar det nagot man lar sig som foralder (och hastmanniska ocksa for den delen) ar det att lyssna pa alla men sjalv bestamma sig for vad man vill gora och halla fast vid det sa lange det kanns bra.
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Nu var det visserligen 3 1/2 år sedan som jag hade en nyfödd och jag upplevde väldigt stark tryck. Jag är kanske ovanligt skör då om man ska anamma det vindvissla skriver, men för mig var det hårt tryck på att inte ge upp amning och jag matades tidigt i graviditeten med alla fördelar ( som jag i efterhand sett inte alls stämmer med ny forskning ).

Amningsvänligt BB i all ära om det vore så att personalen ändå accepterade en icke-ammande.
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Ja


Och det stod inget jag inte redan visste. Och jag tanker amma min trea lika lange som jag ammat mina andra tva (an sa lange halsosamma, oallergiska barn), dvs 18 manader.

Men du sa att de hade pratat om det pa nyheterna idag sa jag antar att du kommer uppdatera med nagon mer informativ artikel sa smaningom?

Eftersom du skrev:

Om det vore brostmjolkens fel, borde det inte ha varit samma antal allergiker i alla tider da? Jag menar man ammade ju langt innan ersattning fanns

- tänkte jag att du kanske missat att det handlar om miljögifter.
Miljögifter har inte funnits i "alla tider" och deras exakta påverkan på små och stora människor, kortsiktigt som långsiktigt, är något som kan ta lång tid att säkerställa.
Hur och vad vi i I-världen idag äter skiljer sig enormt om vi tittar tillbaka i tiden.
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

I exakt vilka nyare studier är slutsatsen det du beskriver?

Redan när jag fick barn 2009 stod det rätt klart att detta med att bröstmjölk minskade allergier inte var en sanning.

Det är väl vad jag "hört" från alla håll hela tiden. Jag har själv alltid varit för amning, så jag har väl inte lyssnat så noga när man pratat om fördelar med ersättning (jag tror aldrig jag hört något positivt ur hälsosynpunkt faktiskt).

Smittskyddsinstitutet har en bra artikel som jag tycker bemöter båda sidorna av amning vs. ersättning.


Jag får väl ta tillbaka mitt tidigare påstående om att bröstmjölken förhindrar allergier. Men i ovanstående artikel visar det ju tydligt att amningen har flera fördelar, där jag i alla fall ser det som en fördel att man kan minimera risken för olika infektioner hos spädbarn.

Min son är helammad i 6 månader, delammad i 12 månader. Han har aldrig i hela sitt liv haft en öron-, ögon- eller urinvägsinfektion. Min sons två kusiner, ammade i ca 2 veckor var hade vid samma ålder (19 mån) fått ett antal penicillinkurer för diverse infektioner. Kan vara tillfälligheter, absolut. Jag vet ju vad jag väljer att tro dock. ;)
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Jag tycker att det är otroligt bra att man granskar detta kritiskt. Det har eg inget med amningens vara eller icke vara.

Men den information som kommer i från ex BVC ska ju vara förankrad i forskning och inte bygga på eget tyckande och norm.


Just så!
Det handlar inte om amningens varande eller icke varande utan om kvalitén på mjölken.
 
Senast ändrad:
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Jo men jag antar att man knappast levde giftfritt for 50 ar sen. Eller 100. Eller 150. Vi har ju anda varit civilicerade ganska lange. Att forskningen gar framat forstar jag och det ar ju jattebra om man kan fa rad pa hur man undviker sa mycket gifter man kan. Det har med plastmojanger och flamskyddade tyger ar ju inget nytt. Angaende Gore tex far man vaga for och nackdelar. Barnet lar ju ha klader pa sig sjalv ocksa, ammat eller ersattningsmatat och da far man gora ytterligare ett val.
 
Sv: Fördjupad forskning gällande miljögifter i bröstmjölk.

Nej, världen har aldrig varit giftfri. Men det är enorm skillnad på den kemiska cocktail vi idag bär runt i våra kroppar - och som finns överallt i naturen - än de smittor, patogener och mikroorganismer som alltid har funnits. De kemikalier och metaller etc som vi har i kroppen, är i många fall sådana som inga kroppar någonsin genom evolutionen har exponerats för. Vi vet inte vad det kan innebära på sikt, även om jag tror att vi kan ta det lugnt.

Vad vi vet är att människor aldrig har varit friskare och aldrig har levt längre än idag, men vi förväntar oss ju också att leva länge. Vi blir inte nöjda om kemikalierna i våra kroppar ger oss cancer när vi är bara 60.

Jag skulle aldrig komma på tanken att låta bli att amma pga miljögifter i mjölken, eftersom amning är så praktiskt, men jag skulle heller aldrig inbilla mig att allt som är naturligt är rent och att bröstmjölk är fiiint och att oändligt långa amningar är det bästa man kan ge sitt barn. Men något måste ju barnet äta.

Själv ammades jag med bröstmjölk som innehöll (olagligt höga halter av, om det hade varit mat i affären,) kvicksilver när jag var bebis, liksom alla i min generation. Jag har också ätit ovanligt mycket viltkött, bär, svamp etc i mitt liv, och jag har också högre halter av en lång rad miljögifter i blodet och fettvävnaden än genomsnittet för Sverige, inklusive radioaktivetet. Detta vet jag, på grund av att jag förut hade ett arbete där sådant kontrollerades av säkerhetsskäl. Annars är det ju prover som normalt sett inte tas.

Kvicksilvret verkar dock inte vara boven i dramat när det gäller allergier, då det snarare är de som är tio år yngre än jag som är så enormt allergiska mot allting. Min hemmagjorda teori är att det beror på mjukgörare och färgmedel i plastleksakerna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp