Bukefalos 28 år!

Fördom om Jack Russel uppkörd...

E

ecssory

...långt upp i....!

Eftersom jag är aktiv i hästbranschen så har man haft många möten med olika sorters hundraser men kanske framförallt JRT lågställda som högställda.

Av alla JRT jag träffat har min generella syn på dem varit:
Stora hundar i miniförpackning.
Envisa, adrenalinstinna, stressade, överaktiva...små vidriga parasitråttor, skälliga och gnälliga - damphundar.

MEN, så gick mina föräldrar och blev med sådan under just de månader jag bodde hos dem då jag och sambon rustade vårt nyinskaffna ruckel.
Jag hade samtidigt råkat ut för en olycka så jag var hemma under dagarna vilket mina föräldrar tyckte var kanon för då fick jag ta hand om den lille vilden.
För att göra en lång historia kort - jag fick mina fördomar uppkörda långt upp i XXXXXX!

Den är liten, energisk, stor hund i litet format, lättstressad - ja MEN detta går med konsekvent målinriktad uppfostran att vända till något alldeles fantastiskt.

Det enda jag behövde göra var att vara envis, otroligt konsekvent, generös på beröm och ett tag i nackskinnet i början.

Denna hund är en fantastisk arbetsmaskin, outtröttlig och lättlärd, enormt tålig och envis - lyckas man vända detta med sig så är det oerhört positiva egenskaper.
Nackdelen med rasen är att den enligt mig är lättstressad så att bejaka kamp och kasta saker går tokbort - lekar med hunden är i pensionärsanda - lugnt och sansat!

Nu blir jag och sambon med hund från samma föräldrar som mina föräldras (dumt att chansa). En liten brun/vit lågställd herre.

Jag som envist sagt till sambon att det absolut inte skulle bli någon hund.
Han ville ha bullterrier men den rasen är på tok för sjuk och lite för enveten.
Så nu blev det till hans förtret en högst omanlig hund :D - han kommer nog bli förvånad :smirk:.

Nu väntar vi bara på leverans i början på Augusti - spännande och kul!
 
Hei,og velkommen i klubben!!!
Har tre Jack russel+et valpekull på tre stk!
supre hunder ...
Og som med alle hunder,de blir så bra som
den jobben du legger ned på dem!!Lykke til!!! :) ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp