Bukefalos 28 år!

Förgammal för ungar? (kanin)

H

hendelpendel

Jag vill ta ungar på min snart 4 åriga kanin. Hennes första kull alltså. Men då fick jag svar från en uppf. att hon är gammal så det är en risk! Men så fick jag svar av andra uppfödare och en veterinär att "nej, det har jag alldrig hörttalas om. fast jag vet inte.."

Hon är ingen stillasittande kanin, hon och hennes två kompisar har en riktigt storbur där dom kan springa in och ut i ute och inneburen som domvill, hoppa och gå i tunnlar osv. så hon rör sig mycket. jag har hennes mamma med, och hon var 3 när hon fick sin första kull.

Så, ni som kan kaniner vad tror ni? (och jag vill inte ha svar från folk som tror sig veta, detta ska vara ett seriöst svar!) :bump:
 
Sv: Förgammal för ungar? (kanin)

man ska ju helst inte ta ungar på en kaninhoona som är över 2 år för då kan de få problem när de ska föda ut ungarna... jag tog ungar på min hona som var lite över 2 år och då blev det döfödda ungar första gången. så jag tycker 4 år låter lite mycket för att få en första kull.
 
Sv: Förgammal för ungar? (kanin)

Jag skulle iaf inte ta kull på en hona första gången när hon är 4 år. Det rekommenderas att man tar första kullen på honan när hon är ca 8-12 månader gammal. Kan gå när hon är upp till ca 3 år också, om hon har mycket bra kondition. Men efter det är nog risken för stor för att något ska gå fel, tyvärr.
 
Sv: Förgammal för ungar? (kanin)

Jag skulle aldrig tordas ta en kull på en 4-årig hona.
Inte ens om det vore en vältränad hoppkanin.

Efter 1 års ålder har honan lättare att lägga på sig fett som samlas runt bäckenet.
Ju äldre, desto större risk för komplikationer, även om komplikationer även kan ske på en ung hona.
Vid 4 års ålder brukar många uppfödare dessutom låta sina avelshonor gå i pension.

Det man bör fråga sig är ifall det verkligen är värt risken.
Parar man bör man absolut ha i åtanke att honan och/eller ungarna stryker med..
Så det kan sluta väldigt illa.

Mitt råd till dig är att definitivt låta bli att ta någon kull på henne.
Vill du ha ungar, så låna/köp in en yngre hona i lämpligare ålder som du kan ta en kull på istället.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 400
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 978
Senast: Twihard
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 443
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 330
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp