Förhållanden för fd militärer i USA

Ainon

Trådstartare
Har på tvn i bakgrunden och där går ännu ett program (extreme home makeover) där fd militärer i USA verkar ha det svårt, de är hemlösa, får inget arbete och är hänvisade till privata hjälporganisationer.
Min uppfattning (jag vet som sagt inte) blir från sådana här tvprogram att alla i USA hyllar militären ("thank you for your servicec) men när de anställda i militären inte orkar mer så är de för staten inget värda, när det verkligen gäller så är tiden i militären inget värt.

Är det så? eller sprider amerikanska tv-program bara en extrem bild av ett riktigt dåligt USA?
 
Har på tvn i bakgrunden och där går ännu ett program (extreme home makeover) där fd militärer i USA verkar ha det svårt, de är hemlösa, får inget arbete och är hänvisade till privata hjälporganisationer.
Min uppfattning (jag vet som sagt inte) blir från sådana här tvprogram att alla i USA hyllar militären ("thank you for your servicec) men när de anställda i militären inte orkar mer så är de för staten inget värda, när det verkligen gäller så är tiden i militären inget värt.

Är det så? eller sprider amerikanska tv-program bara en extrem bild av ett riktigt dåligt USA?
Delar av det amerikanska samhället är rätt tufft - men jag tror också att det handlar om attityder. Om man inte "klarar sig" så är det ens eget fel - typ kamma dig och skaffa dig ett jobb. Ska man göra ett program där man hjälper någon "misslyckad" så måste det vara en person som har tittarnas sympatier. Så jag tror att om producenten kan välja att hjälpa någon som är ex-military eller någon som inte tjänstgjort, så har den förre sympatipoäng som den senare inte har. Dvs jag tror att det både handlar om att det är svårt för ex-servicemen och att det är legitimt att hjälpa dem som hjälpt sitt land
 
Har på tvn i bakgrunden och där går ännu ett program (extreme home makeover) där fd militärer i USA verkar ha det svårt, de är hemlösa, får inget arbete och är hänvisade till privata hjälporganisationer.
Min uppfattning (jag vet som sagt inte) blir från sådana här tvprogram att alla i USA hyllar militären ("thank you for your servicec) men när de anställda i militären inte orkar mer så är de för staten inget värda, när det verkligen gäller så är tiden i militären inget värt.

Är det så? eller sprider amerikanska tv-program bara en extrem bild av ett riktigt dåligt USA?
Jag vet inget om hur veteranerna (som kan vara 20 år gamla) i allmänhet lever. Men jag känner ett par terapeuter, i USA, som arbetar med veteraner i traumabehandling och sådant. Utifrån hur pass stora psykiska problem dessa veteraner har, så är det lätt att tänka sig att långt ifrån alla klarar av sina liv särskilt bra.
 
Vet inte varför men jag har fått för mig att just militären är kanske en utväg för unga (främst män troligen) som kanske redan befinner sig på samhällets botten, dvs att många kanske inte har så bra förutsättningar redan innan de tar värvning. Vill minnas att jag sett det i några olika reality-tv program att de intervjuat militärer eller ex militärer och man hört nån sån historia mer än en gång. Tänker att om man är ung och arbetslös så kanske man tar värvning för att då får man iallafall sysselsättning, mat på bordet och tak över huvudet tillsammans med en glorifierad bild av just det militära som de verkar försöka hålla uppe. Sen så finns det väl de som lyckas göra en karriär i det militära också, de som lyckas så att säga men många kommer ju även hem med krigsskador och trauma. Jag har liksom inte reflekterat över att folk faktiskt skickas ut i krigszoner i USA förrän jag såg nåt tv-program där de skulle göra nåt som skulle auktioneras ut där pengarna skulle gå till nån organisation som gjorde rekonstruktioner på folk som blivit ärrade (snällt uttryckt) i det militära.
 
Det finns en hel del veteraner med ganska stora, framfor allt psykiska, problem nar de kommer hem igen. Det finns VA hospitals (Veteran Affairs) utspritt over hela USA, men vantetiden ar ofta ganska lang. Sedan ar det ju ett faktum att det ar manga olika hjalp organisationer i USA och att kulturen har ar i mycket stor del inriktad pa att hjalpa varandra via hjalp organisationer av olika sort. Jag har just kort busslaster med allt fran lagstadie elever till gymnasie elever till olika stallen, till exempel hem for gamla, (skolor, naturreservat, polis och brankar, etc, etc, etc) for att eleverna ska gora "sammhalls tjanst" och hjalpa andra.

Vad det galler dokumentarer ar jag personligen mycket tveksam, de ar oftast mycket hart vinklade med en politisk agenda och jag har nog aldrig sett en som jag inte upplevt som vinklad. Till exempel den om Sverige och invandringen som till och med Trump reagerade pa ... och har det gatt pa TV sa ar det ju sant :banghead: och allt for manga tittar pa dokumentarer av saker de inte kan och tror att det ar sanningen.

Visst ja, arbetslos. Det FINNS job att fa i USA. Kanske inte allt for manga i en smastad i mellanvastern. Precis som i Sverige kravs det kanske att man flyttar pa sig, men atminstone i de flesta stater ar det snarare brist pa folk att anstalla an pa job. Har i Oregon skriker man efter folk bade i job med avancerade utbildningar och job helt utan utbildningar.
 
Vet inte varför men jag har fått för mig att just militären är kanske en utväg för unga (främst män troligen) som kanske redan befinner sig på samhällets botten, dvs att många kanske inte har så bra förutsättningar redan innan de tar värvning. Vill minnas att jag sett det i några olika reality-tv program att de intervjuat militärer eller ex militärer och man hört nån sån historia mer än en gång. Tänker att om man är ung och arbetslös så kanske man tar värvning för att då får man iallafall sysselsättning, mat på bordet och tak över huvudet tillsammans med en glorifierad bild av just det militära som de verkar försöka hålla uppe.
Man kan emancipieras in i militären redan i mitten av tonåren. Dvs har du en tillräckligt usel barndom, kassa föräldrar och hamnar snett, så tar de över ansvaret för dig redan innan du är myndig.

Jag har en vän som gått den vägen. Helt jävla sjukt.
 
Att det är svårt för fd soldater är inte en amerikansk grej - alla länder som har haft soldater i strid har haft individer som haft svårt att återgå till samhället. Jag törs nog säga att inte ens Sparta var ett undantag - även om det aldrig kommer att kunna bevisas eftersom de inte skrev och än mindre om söner eller ens grannar med PTS.
 
Min ingifte farbror spenderade två år i Irak för den amerikanska arméns räkning 2005-2006 och har haft det fruktansvärt tufft framförallt psykiskt sedan dess. Hans upplevelse stämmer ganska bra överens med din teori om att "när det väl gäller är det inget värt" och han har fått väldigt dåligt med hjälp från staten med såväl fysiska som psykiska problem under åren som gått. Som tur är kom han från en stabil bakgrund och hade byggt upp sitt eget säkerhetsnät på flera sätt, men det har ändå varit enormt tufft för hela familjen. Sedan om han är ett undantagsfall eller inte vet jag inte, men när man frågar honom har han i alla fall väldigt lite positivt att säga om det amerikanska systemet när det gäller detta.
 
Det finns en hel del veteraner med ganska stora, framfor allt psykiska, problem nar de kommer hem igen. Det finns VA hospitals (Veteran Affairs) utspritt over hela USA, men vantetiden ar ofta ganska lang. Sedan ar det ju ett faktum att det ar manga olika hjalp organisationer i USA och att kulturen har ar i mycket stor del inriktad pa att hjalpa varandra via hjalp organisationer av olika sort. Jag har just kort busslaster med allt fran lagstadie elever till gymnasie elever till olika stallen, till exempel hem for gamla, (skolor, naturreservat, polis och brankar, etc, etc, etc) for att eleverna ska gora "sammhalls tjanst" och hjalpa andra.

Vad det galler dokumentarer ar jag personligen mycket tveksam, de ar oftast mycket hart vinklade med en politisk agenda och jag har nog aldrig sett en som jag inte upplevt som vinklad. Till exempel den om Sverige och invandringen som till och med Trump reagerade pa ... och har det gatt pa TV sa ar det ju sant :banghead: och allt for manga tittar pa dokumentarer av saker de inte kan och tror att det ar sanningen.

Visst ja, arbetslos. Det FINNS job att fa i USA. Kanske inte allt for manga i en smastad i mellanvastern. Precis som i Sverige kravs det kanske att man flyttar pa sig, men atminstone i de flesta stater ar det snarare brist pa folk att anstalla an pa job. Har i Oregon skriker man efter folk bade i job med avancerade utbildningar och job helt utan utbildningar.
”Dokumentären” om Sverige som Trump reagerade var mig veterligt en youtubefilm vars producent intervjuades på Fox. Det var det Trump såg. Det var alltså ingen dokumentär som något tv-bolag låg bakom. Till och med filmaren som jobbade för producenten sa att hans metoder var oetiska.
 
Jag har för mig om man hamnar snett i USA i övre ungdomen så kan man välja att göra militärtjänst istället för att sitta ett kortare straff. Är det någon som känner igen det?

Generellt sett så tycker jag det verkar som om många Amerikanare vill att staten ska ha ett mindre inflytande, däremot så förväntas man hjälpa sin granne i mindre samhällen/ om man är med i samma kyrka.
 
Jag har för mig om man hamnar snett i USA i övre ungdomen så kan man välja att göra militärtjänst istället för att sitta ett kortare straff. Är det någon som känner igen det?

Generellt sett så tycker jag det verkar som om många Amerikanare vill att staten ska ha ett mindre inflytande, däremot så förväntas man hjälpa sin granne i mindre samhällen/ om man är med i samma kyrka.

correct ... istallet for fangelse kan aldre tonaringar (ofta) valja militartjanst.

Det ar inte bara i kyrkan, det finns hur manga organisationer som helst dar man kan gora "samhalls tjanst" for att hjalpa andra, framfor allt i sin egen stad/kommun/area/stat/USA, men det finns ocksa manga globala organisationer.

”Dokumentären” om Sverige som Trump reagerade var mig veterligt en youtubefilm vars producent intervjuades på Fox. Det var det Trump såg. Det var alltså ingen dokumentär som något tv-bolag låg bakom. Till och med filmaren som jobbade för producenten sa att hans metoder var oetiska.

Nu vet jag inte hur den presenterats i Sverige, men har presenterades den som en documentar. YouTube har, forovrigt en hel del mycket bra documentarer bland de tusentals som finns dar.
 
Nu vet jag inte hur den presenterats i Sverige, men har presenterades den som en documentar. YouTube har, forovrigt en hel del mycket bra documentarer bland de tusentals som finns dar.

Man ska dock vara ännu noggrannare än annars med källkritik när det gäller ”dokumentärer” som visas nån annanstans än hos etablerade medier. Stockholmsfilmen är väl ett av många exempel på det. Det förvånar mig dock inte om Fox presenterade den som något den inte var.

Det jag reagerade på var att du skrev att dokumentärer oftast är hårt vinklade och har en politisk agenda. Det stämmer inte, om man tittar på rätt ställen.
 
Jag har för mig om man hamnar snett i USA i övre ungdomen så kan man välja att göra militärtjänst istället för att sitta ett kortare straff. Är det någon som känner igen det?

Generellt sett så tycker jag det verkar som om många Amerikanare vill att staten ska ha ett mindre inflytande, däremot så förväntas man hjälpa sin granne i mindre samhällen/ om man är med i samma kyrka.
Att göra militärtjänst är också ett sätt för människor med lite resurser att få tillgång till högre utbildning.
 
Att göra militärtjänst är också ett sätt för människor med lite resurser att få tillgång till högre utbildning.
Ja, jag har funderat sedan jag skrev inlägget var jag tycker inför det hela. Jag tror att för en del kan det vara precis det de behöver, struktur, gemenskap och en möjlighet att ta sig vidare.
Men andra myntet är de som kommer tillbaka och mår skitdåligt utan eget skyddsnät som kan hjälpa dem, bl.a.
 
Ja, jag har funderat sedan jag skrev inlägget var jag tycker inför det hela. Jag tror att för en del kan det vara precis det de behöver, struktur, gemenskap och en möjlighet att ta sig vidare.
Men andra myntet är de som kommer tillbaka och mår skitdåligt utan eget skyddsnät som kan hjälpa dem, bl.a.
Jag har stött på så många trasiga x-militärer att jag aldrig kan tänka mig att det är en "bra" lösning för någon.
 
Den amerikanska militären är en helt egen huvudvärk, på så många sätt. Visst kan en del personer finna en möjlig karriär och socioekonomisk klättring medan andra kommer att utsättas för ett enormt lidande. Jag har själv personer i min närhet där familjen kunnat göra delar av en klassresa genom att personer gjort militärtjänst, fått yrkeskunskap och en klumpsumma i samband med avslut av aktivtjänst men de har samtliga varit britter. Det är inte ett helt lätt ämne.

Jag tror att urval i rekryteringen är viktig och att rätt träning för blivande soldater och officerare är viktigt. Oavsett urval så kommer alltid några skadas allvarligt, bli traumatiserade eller dö - med fel urval så kommer den andelen öka betydligt. Vi kan idag inte säga på individnivå vem som kommer att fara illa men det går hyfsat att göra beräkningar på gruppnivå.

Det hörs betydligt mer sällan historier om att brittiska soldater och deras officerare skulle fara väldigt illa efter aktiv tjänstgöring, eller att de agerar på militärt oacceptabelt vis eller gör misstag som leder till enorma förluster av liv. Från vad jag förstår så har britterna tuffare urval, bättre och längre träning och mer välfungerande uppföljning. Den svenska försvarsmakten har också börjat att bättra sig i omhändertagandet efter massor med kritik och har en hel del psykologer anställda - både som kan arbeta förebyggande och efteråt i mer behandlade kapacitet.

USA rekryterade så sent som under Vietnam-kriget en stor andel soldater till aktiv tjänstgöring med betydande intellektuella svårigheter. Det var drygt 300 000 soldater, det finns rapporterade fall av individer som inte kunde läsa eller knyta skorna. De har haft betydligt svårare att klara sig i det civila livet (för den som är intresserad så kan man googla McNamaras boys eller Project 100 000 alt McNamaras Morons) och dog också i större utsträckning under kriget.

I perioder där amerikanerna har svårt att rekrytera så sänks de formella kraven på rekryterna, fortfarande. Det har även förekommit olika typer av bedräglig rekrytering där individer som inte borde kunnat klara inträdesproven har gjort det eller där rekryteraren falsifierat delar av individens bakgrund (om jag minns rätt). Forskningsmässigt så vet vi att det kan finnas massor med risk och skyddsfaktorer i samband med vistelse i potentiellt traumatiserande miljöer (därför vill man rekrytera emotionellt stabila, psykologiskt icke-traumatiserade och lagom vettiga personer till blåljusyrken och militär), det den amerikanska militären i perioder gör är att rekrytera personer (medvetet eller omedvetet) som kommer fara extremt illa på gruppnivå. Lägg till olika typer av amerikanska machoattityder om självhjälp, självuppfyllande och det egna ansvaret. VA har dessutom lagt enorma mängder med pengar på att utbilda personal som ska kunna ge traumafokuserad terapi för veteraner, men tyvärr utan riktigt önskat genomslag.
 
Men trodde jag inte fått några svar eftersom jag inte fick några notiser 🤔

Skummat och känner mig lite mer upplyst (och tacksam över att jag bor i Sverige 😁). Får läsa lite mer noggrant senare när hjärnan är piggare :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp