Förklarar covid-smittade brittens deltagande: ”Mikroisolerad”

Brittiska Gareth Hughes tävlade – och fortsätter att tävla – trots att han testat positivt för covid-19.
Nu förklarar internationella ridsportsförbundet FEI varför man valt att inte ge britten några konsekvenser.
– Han befinner sig i mikroisolering, säger Mark Hart, medicinsk chef i FEI.
 
Det finns inga restriktioner i Danmark när det gäller Corona. Det finns numera vaccin som skyddar mot bra mot allvarlig sjukdom. Det är dags att Corona normaliseras, vi kan inte fortsätta att stänga ner samhällen vid positiva test,
Det kan man tycka men då borde FEI slopa sin regel att ryttare ska lämna tävlingen vid påvisad covid.

Jag förstår inte var den regeln gäller om det ändå är landets egna regler som går före :confused:
 
Ja har man symptom ska man givetvis inte tävla, men med tanke på att han testade negativt strax efter så hade han förmodligen inga symptom (hade han haft det hade det säkert slagits upp stort) . Gissningsvis tävlade en handfull till med sjukdomar typ förkylning som bara upptäckts med tester. Immunförsvaret klarar av mycket utan att vi blir sjuka.
Tala för ditt eget immunförsvar 😑
 
Ja har man symptom ska man givetvis inte tävla, men med tanke på att han testade negativt strax efter så hade han förmodligen inga symptom (hade han haft det hade det säkert slagits upp stort) . Gissningsvis tävlade en handfull till med sjukdomar typ förkylning som bara upptäckts med tester. Immunförsvaret klarar av mycket utan att vi blir sjuka.

Enligt SVT:s kommentatorer (som dock inte alltid har koll) så hade han symptom och hade det väldigt tufft när han red GP.
 
Tala för ditt eget immunförsvar 😑
Nej det är generellt, de allra flesta, även de med sänkt immunförsvar klarar av en del smittor utan att bli sjuka, och kan säkert testa positivt utan att ha noterat symptom. Det är liksom så immunförsvaret fungerar, är sig vissa sjukdomar och motar dem direkt eller med lindriga symptom. Det är det vi utnyttjar med vaccinet.
 
Nej det är generellt, de allra flesta, även de med sänkt immunförsvar klarar av en del smittor utan att bli sjuka, och kan säkert testa positivt utan att ha noterat symptom. Det är liksom så immunförsvaret fungerar, är sig vissa sjukdomar och motar dem direkt eller med lindriga symptom. Det är det vi utnyttjar med vaccinet.
Tror jag har ganska bra koll, tack 🙄
 
Det verkade inte så när du menade att det bara gällde mitt immunförsvar.
Då missförstod du. Självklart kan du inte uttala dig kring vad andras immunförsvar klarar av, särskilt inte i relativa termer som "mycket". Implicit diskuterar vi ju Covid, och det är rätt uppenbart att mångas immunförsvar inte klarar av det och att det finns människor som inte har råd att bli smittade. Jag tycker därför hela diskussionen är tramsig. Att du sen vill förklara för mig hur immunförsvar och vaccin funkar är lite drygt tycker jag.
 
Då missförstod du. Självklart kan du inte uttala dig kring vad andras immunförsvar klarar av, särskilt inte i relativa termer som "mycket". Implicit diskuterar vi ju Covid, och det är rätt uppenbart att mångas immunförsvar inte klarar av det och att det finns människor som inte har råd att bli smittade. Jag tycker därför hela diskussionen är tramsig. Att du sen vill förklara för mig hur immunförsvar och vaccin funkar är lite drygt tycker jag.
Vilken konstig tolkning du gjorde om mitt inlägg, hur fick du det till att jag menade att allas immunförsvar klarar av Covid? Det var knappast något jag skrev och jag fattar inte hur du fick till den tolkningen över huvudtaget.

Jag menade inte att vara dryg utan trodde ärligt att du inte hade koll när du menade att det jag skrev bara gällde mitt immunförsvar - det jag skrev var generellt och inte skrev jag att det gällde alla heller.
 
Vilken konstig tolkning du gjorde om mitt inlägg, hur fick du det till att jag menade att allas immunförsvar klarar av Covid? Det var knappast något jag skrev och jag fattar inte hur du fick till den tolkningen över huvudtaget.

Jag menade inte att vara dryg utan trodde ärligt att du inte hade koll när du menade att det jag skrev bara gällde mitt immunförsvar - det jag skrev var generellt och inte skrev jag att det gällde alla heller.
Okej, vi kanske missförstod varandra helt. Ber om ursäkt att jag var snabb med taggarna hördu! Tror jag egentligen har slut på tålamod vad gäller Covid som ämne över huvud taget och därför är för kvick att dra slutsatser, vilket såklart inte blir rättvist i diskussionen.
 
Okej, vi kanske missförstod varandra helt. Ber om ursäkt att jag var snabb med taggarna hördu! Tror jag egentligen har slut på tålamod vad gäller Covid som ämne över huvud taget och därför är för kvick att dra slutsatser, vilket såklart inte blir rättvist i diskussionen.
Okej ha en bra dag.
 
Och... Corona är inte längre än samhällsfarlig sjukdom i något nordiskt land. En rekommendation att isolera sig är de facto bara en rekommendation, inte en order om isolation. Mycket stor skillnad mellan rekommendation och order.... Är väl i princip bara Idioter och folk med mindre vetande som inte vet skillnad på rekommendation och order... Precis som de Idioter som anser att en rekommendation om att beställa krabba på en restaurang är det samma som att man måste beställa krabba, fast alla andra rätter är likvärda...
Jag skulle säga tvärt om. Att folk som faktiskt har koll vet att en rekommendation från en svensk myndighet är att likställas med en order. Det är det starkaste en myndighet kan göra, nästa steg är lagar och regler. Och nog kan man väl säga att en order ligger snäppet under en lag?

En av flera källor på det:
https://www.kry.se/din-halsa/allmanna-rad/
 
Jag skulle säga tvärt om. Att folk som faktiskt har koll vet att en rekommendation från en svensk myndighet är att likställas med en order. Det är det starkaste en myndighet kan göra, nästa steg är lagar och regler. Och nog kan man väl säga att en order ligger snäppet under en lag?

En av flera källor på det:
https://www.kry.se/din-halsa/allmanna-rad/
Fast nu var det en Brittisk tolkning av FEI och Danmarks regelverk. Det borde klargorts på förhand exakt vad som gäller om man ska ha det som grund för att diskvalificera folk. Nu vet jag inte vad som är sagt exakt i och för sig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det brittiska dressyrlaget ser ut att få behålla sitt VM-silver trots att Gareth Hughes tävlade med konstaterad covidsmitta...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Att den brittiska dressyryttaren Gareth Hughes tävlade i lagtävlingen i går trots att han testat positivt för covid har skapat rubriker...
Svar
0
· Visningar
556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp