Bukefalos 28 år!

Förlorad avståndsbedömning

ForeverYoung

Trådstartare
Jag har ett stort problem.. Jag jobbar som beridare i ett hoppstall där jag självklart hoppar mycket, både på träning och tävling. Jag har i princip hela min ridkarriär haft lätt för avståndsbedömning och det är en av anledningarna till att jag tagit mig hit och fått detta jobbet. De första två månaderna jag jobbade här fungerade det också bra, problemet var då att min dåvarande hopptränare klagade på i princip allt jag gjorde. Ingenting var bra nog. Det gjorde mig osäker i hoppningen, vilket fick min chef att ordna en ny tränare åt mig. Med den nya tränaren fungerade allting precis som vanligt igen, det var SÅ skönt! Men för fyra veckor sen fick jag plötsligt problem - jag såg inga distanser! Jag hade ingen aning om jag låg nära, stort eller bra. Då kunde jag heller inte göra något och såklart blev det då ofta väldigt fel. Mina hästar är som tur är fantastiska och har inte låtit sig påverkas särskilt mycket, utan så fort jag rider som vanligt och lägger dem rätt så hoppar de lika bra som innan.

Det konstiga är att det ibland, med någon häst, plötsligt känns som vanligt igen. Till exempel var jag på tävling i helgen, där jag hade med mig två hästar. Första dagen red jag bra och såg allt på häst nr 1, medan jag missbedömde i princip varje distans på häst nr 2. Andra dagen gjorde jag istället en superrunda på häst nr 2 men såg inte ett piss på häst nr 1.

Jag minns att jag hade problem med avståndsbedömningen en omgång i tonåren. Då visade det sig att jag hade ett brytningsfel på ena ögat som gjorde att mitt ena öga sa en sak och det andra en annan - inte så konstigt att jag inte kunde bedöma avstånd, med andra ord. Då fick jag linser till ena ögat, och problemet var löst. Efterhand fick jag samma brytningsfel även på det andra ögat, och efter det har jag inte behövt använda linser alls. Egentligen ser jag nämligen väldigt bra.