Bukefalos 28 år!

Förlossningsångest....

nevin

Trådstartare
Imorgon går vi in i v 24 här, och jag har senaste veckan börjat utveckla nån slags skräckblandad ångest inför förlossningen! Jag är inte bara lite orolig, utan har verkligen ångest med stora bokstäver.....:(


Jag har försökt prata med sambon om det, men han säger bara att "det här kommer du klara fint gumman, du har ju gjort det en gång förut, varför inte den här gången" ..... Jag förstår att han säger så för att trösta mig, men jag tror inte han riktigt inser HUR laddat det här är för mig. Jag är ju så inställd på det här, vi har jobbat så hårt för det, och jag har hitills inte varit så rädd som jag är nu!


Vad jag är rädd för då? Inte en blekaste aning, jag vet bara att jag har svårt att sova pga av mina tankar kring det här, att jag har svårt att vara glad åt bebis för att jag är så jäkla rädd.... Vi ska till BM nästa vecka och jag ska be henne om att få prata om det här. Min förlossning är planerad till 6 september, så jag har tid på mig att bearbeta den här ångesten, och VILL verkligen inte känna så här. Jag vill föda den här lilla ligisten, utan bedövning, och verkligen vara MED i förlossningsarbetet, men som sagt, just nu tar mina ångestladdade tankar över glädjen....

Har funderat på om det kan vara så att det är smärtan som skrämmer, men det tror jag inte, tanken på bedövning ger mer ångest. Kejsarsnitt vill jag undvika så långt det går, och det som återstår är det som jag hela tiden varit inställd på - vaginal förlossning, med sambon brevid mig, utan smärtstillande - det är vad jag vill!


HUR sjutton ska jag göra för att inte låta den här ångesten ta över helt, än så länge kan jag hantera det, det handlar om den senaste veckan som det här har dykt upp, MEN - om jag inte gör nåt nu, så kommer det ju bara göra ont till värre!
 
Sv: Förlossningsångest....

Konstigt att ångesten kom så plötsligt... :crazy: Men som du säger, du har ju gott om tid att bearbeta det här. Det vore ju värre om du gick i baklås på "bebbens" födelsedag. Känns som om du resonerar klokt kring detta.

Det är inte så att du har lite prestationsångest? Kanske sista gången du ska gå genom det här - du vill göra allt "rätt"...

/FG
Spånar och svamlar...
 
Sv: Förlossningsångest....

Hade också ångest för min andra förlossning då första var en 20-timmars plåga utan bedövningar som tog :( .

Enda som litet hjälper är att prata, prata, prata.....

Hade sån himla tur att då jag kom in och skulle föda så var barnmorskan en person som jag känner privat. Kändes så tryggt.
Kom in med inställningen att jag skall ha alla bedövningar som finns, dubbel dos ;). Och jag fick så det tog bort alla smärta. Och allt gick nog bra....eller tja ungen kom ut med sugklocka men ut kom han ju till sist :D .
 
Sv: Förlossningsångest....

När jag skulle få mitt andra och senare mitt tredje barn så var jag skiträdd under en viss period. Senare i graviditeten så gick det över av sig självt. Men jag tycker att du ska prata med din BM och se om du kan få komma och prata lite extra.
Har du tänkt efter ordentligt vad det är som skrämmer dig. Är det smärtan? Eller är du rädd att någonting ska gå fel? Tänk efter ordentligt.
När jag fick 2:an så hade jag bestämmt mig för att inte ha någon bedövning men sen när det väl var dags så blev det långdraget och jobbigt. Då ångrade jag mig och tog en PCB, det funkade jättebra. Vad jag vill säga med detta är att även om du bestämmer att du vill föda utan smärtlindring så måste du komma ihåg att det inte är nåt fel med att ångra sig. Man kommer ju inte ihåg hur ont det gör föränn man ligger där igen...
Detta inlägget känns mest svamligt, jag hoppas jag fick fram något av det jag försökte säga :D
 
Sv: Förlossningsångest....

Tack för era svar!

FeelingGreen: Visst kan det vara prestationsångest, jag är ju ändå 35 i år, och det är 16 år sedan sist (snart), så jag är nog lite hispig inför att göra allt "rätt". Det är ganska lustigt att den kom så plötsligt ja, vi har pratat om förlossningen, hur vi vill ha den och så, och inte en enda gång har jag tvekat... förrens nu! Men jag har ju tid, jag vill gärna inte att det här dyker upp när det är dags....


Britta68 Ja, prata är medicinen, det tror jag med. Ska som sagt prata med BM om det här nästa vecka, och så får vi se hur det går. Och som du säger, de kommer ju ut till slut :)


Wassego Ja, tänker gör jag, kanske lite för mycket. det kanske är det som är problemet? Det vet jag inte riktigt, men jag hoppas att kunna få lite hjälp nere hos BM nästa vecka.

När det gäller smärta, så tror jag att det ger mig mer ångest att tänka på smärtlindring, då jag lider av extrem skräck för sprutor (skulle sys förar gången och trots att jag fick 3 bedövningssprutor i mitt undre liv höll jag på att svimma av inbillad smärta och ren skräck....) Det enda jag i dagsläget eventuellt kan tänka mig är lustgas, men det är i yttersta nödfall som det kommer på fråga.

Jag tror som jag svarade FeelingGreen att det handlar om att jag "måste göra rätt" den här gången, det ska födas enligt skolboken och jag vill ha allt perfekt (vilket jag inser kan bli jäkligt svårt :D )



Förra graviditeten var helt komplikationsfri, inget illamående, inga smärtor, inte så jättestor mage, inga foglossningar att tala om förren på slutet..... Förlossningen var sedan en dröm, första värken kom vid 17tiden, kom in till lasarettet vid 21 ca, sonen föddes 23.09 och jag mådde toppenbra när han väl var ute. Jag har aldrig känt sån smärta som när han skulle ut, men samtidigt var det så jäkla häftigt att surfa på den, att veta att det här är ett helt naturligt arbete för kroppen. Jag kände mig nästan som ett vilt djur som låg där på golvet och födde barn :banana: Det är förmodligen så att det här är något jag "måste" göra igen, vara den där starka urkvinnan som föder barn lätt som en plätt....... Men det vet jag ju att jag inte måste, med hjärnan kan jag tänka så, men med hjärtat med i spelet så är det svårare.....
 
Sv: Förlossningsångest....

Är du väldigt orolig så finns det hjälp att få genom BM. Nån grupp för förlossningsrädda.
 
Senast ändrad:
Sv: Förlossningsångest....

Det är det jag hoppas på inför besöket nästa vecka, att hon har nån bra ide´om att bearbeta det här, tack för tipset:)
 
Sv: Förlossningsångest....

Jag är i vecka 32, och min ångest blir bara värre och värre, men min barnmorska har fixat ett möte med en aurorasköterska idag som tydligen är en barnmorska för förlossningsrädda. Jag kan skriva och berätta vad jag tyckte när jag har träffat henne.:idea:
 
Sv: Förlossningsångest....

Tack för era svar!

FeelingGreen: Visst kan det vara prestationsångest, jag är ju ändå 35 i år, och det är 16 år sedan sist (snart), så jag är nog lite hispig inför att göra allt "rätt".

Det finns nog inget rätt och fel då man föder barn, utan varje förlossning är unik och helt rätt!

Förra graviditeten var helt komplikationsfri, inget illamående, inga smärtor, inte så jättestor mage, inga foglossningar att tala om förren på slutet..... Förlossningen var sedan en dröm, första värken kom vid 17tiden, kom in till lasarettet vid 21 ca, sonen föddes 23.09 och jag mådde toppenbra när han väl var ute. Jag har aldrig känt sån smärta som när han skulle ut, men samtidigt var det så jäkla häftigt att surfa på den, att veta att det här är ett helt naturligt arbete för kroppen. Jag kände mig nästan som ett vilt djur som låg där på golvet och födde barn :banana: Det är förmodligen så att det här är något jag "måste" göra igen, vara den där starka urkvinnan som föder barn lätt som en plätt....... Men det vet jag ju att jag inte måste, med hjärnan kan jag tänka så, men med hjärtat med i spelet så är det svårare.....

Oj vad tuff du var :bow: ! Men din andra förlossning kommer att bli annorlunda, det bara ÄR så :) . Och om du födde så snabbt med första är ju chansen att det går snabbt med andra ganska stor.

Dessutom är du ju litet äldre nu :angel: och det kan spela in. Jag födde vid 29 år och 38 år och faktiskt orkade jag bättre vid 38 :cool: men det berodde troligen på att den första gången var så utdragen så alla krafter hann ta slut.

Det går nog bra, se nu bara till att få nån att tala med bara!
 
Sv: Förlossningsångest....

Det låter bra, jag håller tummarna för att du får ut något bra av det mötet :)
 
Sv: Förlossningsångest....

Jo, det är ju så, mamma har fått 5 barn, och allihopa har kommit på på sitt eget sätt. Och alla är vi friska krya och morsan överlevde med :)


Det är som ni säger, prata är det enda jag kan få hjälp av idag och det hoppas jag att jag kan få göra snart, vill helst inte utveckla det här till något mer än begynnande problem!
 
Sv: Förlossningsångest....

I väntan på att komma in och prata med barnmorskan tycker jag att du ska läsa "Rädd att föda". Det är en ny bok om förlossningsrädsla. Författarna tar upp olika typer av rädslor ex rädsla att förlora kontrollen, rädsla för smärta, rädsla för att barnet ska skadas etc. Den är jättebra! Kommer tyvärr inte ihåg vad författarna hette. Den borde finnas på biblioteket.
 
Sv: Förlossningsångest....

Jag kände som dig i början av graviditeten. Då ville jag hellre bli sövd och snittad för att slippa känna nån smärta. Fast jag va livrädd även för det.

Men med tiden gick de över. Nu har jag två veckor kvar å jag är inte de minsta nervös.

Jag vet ju inte vad som kommer hända (första barnet)

Men du har ju barn sedan innan så du vet ju hur det är.

Jag tycker som du skrev, prata med någon!
 
Sv: Förlossningsångest....

Tack för tipset, det får bli en tur till biblioteket redan nu på förmiddagen :)
 
Sv: Förlossningsångest....

Det var helt underbart att föda barn, men just rädslan nu är hemsk, jag får hoppas att det går över med samtal, och så den boken jag nyss fick tips om!
 
Sv: Förlossningsångest....

Jag känner igen mig massor i det du skriver.

Inför första barnet kände jag inte alls den här ångesten, men nu, när det barta är två månader kvar tills tvåan ska komma ut, så oroar jag mig massor. På något sätt är det som att jag inte visste vad som väntade vid första barnet, därför var jag så lugn. Men nu vet jag ju verkligen vad som kommer hända, och det gör mig skitnervös :crazy: Jag vill inget mer än att det ska vara över, så jag får ligga i fred på BB och sniffa på min bebis. Usch.
 
Sv: Förlossningsångest....

Det är så jobbigt att vara så orolig, man kan inte riktigt vara glad åt det lilla livet därinne..... Vi får tänka så att hösten är här om bara 4 månader, och då är vi klara med det här :crazy:
 
Sv: Förlossningsångest....

Uppdatering:

Det var jättekönt att prata med henne, hon frågade lite olika saker, och jag försökte svara så gott det gick, vad jag är orolig över, hur jag upplevde min förra förlossning o.s.v.
Sedan gick vi igenom min förlossningsjournal tillsammans, och hon förklarade vad massa förkortningar stod för som inte jag hade fattat o.s.v. Sen fick jag prata av mig, och hon berättade om andra bedövningar som jag inte hade fått på förra förlossningen o.s.v.
Jag ska smälta det vi har pratat om, och hon ska ringa mig i slutet på maj och kolla om jag vill ha ett möte till, eller om jag har några fler frågor. Hon gav mig till och med hennes hemnummer (!) så att jag kunde ringa om det var något.:bow:

Så det kan jag absolut rekommendera!:bump:
 
Sv: Förlossningsångest....

Vad bra att det var ett bra möte! Härligt när någon tar sig tid att förklara, lyssna och bara finnas där:bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 174
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 636
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ TW = Trigger warning för psykisk ohälsa. Jag tog äntligen kontakt med kuratorn på vårdcentralen för ett tag sen. Som liten hade jag...
Svar
2
· Visningar
1 105
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp