Förmånligt protein?

Granngården Elit Proteinspecial innehåller 330 gr smb rp/kg och kostar 359 kr för 15 kg, blir 23,99 kr/kg

Krafft Muscle up innehåller 340 gr smb rp/kg och kostar 589 kr/kg, blir 29:45 kr/kg. OBS! Är man medlem i en SWB-förening får man 10 % rabatt på krafft och då blir det helt plötsligt 26:50 kg :D

/Lizzie
Min häst blir fruktansvärt het om jag ger muscle up. Vi pratar 5 dl per dygn och hon blir som en bomb! På samma mängd Proteinspecial är hon lugn som en filbunke. Någon mer som märkt av samma effekt?
 
Min häst blir fruktansvärt het om jag ger muscle up. Vi pratar 5 dl per dygn och hon blir som en bomb! På samma mängd Proteinspecial är hon lugn som en filbunke. Någon mer som märkt av samma effekt?

Jag har gett båda sorterna till mina. Inte märkt någon skillnad. Vad jag förstått så ska Muscle up vara lite mer lättsmält än Proteinspecial och bra för gamla hästar. Muscle up hette ju Rehab tidigare. Jag har inte koll på de exakta substanserna i fodrena, men det kanske är olika aminosyror etc så det blir olika upptag i hästens kropp som påverkar. OBS! Rena teorier från min sida.

/Lizzie
 
Jag har gett båda sorterna till mina. Inte märkt någon skillnad. Vad jag förstått så ska Muscle up vara lite mer lättsmält än Proteinspecial och bra för gamla hästar. Muscle up hette ju Rehab tidigare. Jag har inte koll på de exakta substanserna i fodrena, men det kanske är olika aminosyror etc så det blir olika upptag i hästens kropp som påverkar. OBS! Rena teorier från min sida.

/Lizzie
Ja, någonting är det ju som påverkar henne. Hon tycker i alla fall att Muscle up är godare. Mycket godare! Men det hjälps inte. Jag kan inte ha en bomb!
 
Min häst blir fruktansvärt het om jag ger muscle up. Vi pratar 5 dl per dygn och hon blir som en bomb! På samma mängd Proteinspecial är hon lugn som en filbunke. Någon mer som märkt av samma effekt?
Hm, ja, kanske. Min fick väldigt mycket muscle up och protein musli och blev hemskt pigg och framåt. Bytte till Granngårdens originalmusi och proteinpellets och det blev mycket bättre.
 
Ja, någonting är det ju som påverkar henne. Hon tycker i alla fall att Muscle up är godare. Mycket godare! Men det hjälps inte. Jag kan inte ha en bomb!

Hm, ja, kanske. Min fick väldigt mycket muscle up och protein musli och blev hemskt pigg och framåt. Bytte till Granngårdens originalmusi och proteinpellets och det blev mycket bättre.


GG elit proteinspecial:
Potatisprotein, lusern, vetefodermjöl, vetekli, linfrökaka, torkad betmassa, havrekli, melass, vitamin- och spårämnespremix, sojaolja

Muscle up:
Potatisprotein, Vetekli, Grönmjöl, Pressad betmassa, Lusern, Vete, Betmelass, Havre, Havrekli, Vegetabilisk rapsolja.

Havren kanske? Även om de flesta hästar inte reagerar på havre när det är processat, men vissa känsliga individer kan väl göra det.
Min häst blir koko av havre i större mängder men muscle up har aldrig varit ngt problem. Iofs så är det nog inga mängder havre i normal giva muscle up.
 
GG elit proteinspecial:
Potatisprotein, lusern, vetefodermjöl, vetekli, linfrökaka, torkad betmassa, havrekli, melass, vitamin- och spårämnespremix, sojaolja

Muscle up:
Potatisprotein, Vetekli, Grönmjöl, Pressad betmassa, Lusern, Vete, Betmelass, Havre, Havrekli, Vegetabilisk rapsolja.

Havren kanske? Även om de flesta hästar inte reagerar på havre när det är processat, men vissa känsliga individer kan väl göra det.
Min häst blir koko av havre i större mängder men muscle up har aldrig varit ngt problem. Iofs så är det nog inga mängder havre i normal giva muscle up.
För min hästs del tror jag att det var havren i kombinationen från både musli och muscle up. Granngårdens originalmusli är havrefri.
 
GG elit proteinspecial:
Potatisprotein, lusern, vetefodermjöl, vetekli, linfrökaka, torkad betmassa, havrekli, melass, vitamin- och spårämnespremix, sojaolja

Muscle up:
Potatisprotein, Vetekli, Grönmjöl, Pressad betmassa, Lusern, Vete, Betmelass, Havre, Havrekli, Vegetabilisk rapsolja.

Havren kanske? Även om de flesta hästar inte reagerar på havre när det är processat, men vissa känsliga individer kan väl göra det.
Min häst blir koko av havre i större mängder men muscle up har aldrig varit ngt problem. Iofs så är det nog inga mängder havre i normal giva muscle up.
Du har rätt! Säkert havren hon reagerar på. Hade en gång en fullblodskorsning som blev fullständigt stollig på minsta lilla havre.
 
Ok, nu har jag dubbelkollat priser mot granngårdens, foderbodens och Börjes hemsidor. Är det nån fler produkt ni vill att jag räknar på, så lägger jag gärna in den också. Har just nu över hundra olika fodermedel i min databas, men den är inte uppdaterad på länge. Tex finns inte Hippolyts foder med (mest för att jag aldrig skulle fodra med det) men får jag bara mängd smb.rp/kg samt vad fodret kostar och hur tung säcken är, så räknar jag snabbt ut smb.rp/kr. :)

Listan från mest smältbart råprotein/kr till minst ser ut som följer:

Sojamjöl 19,54
Hippo Protein Plus 14,1
Granngården Elit Proteinspecial 13,79
Granngården Protein Koncentrat 12,98
Krafft Muscle Up 12,56
Krafft Plus Protein 10,53
Granngården Protein Pellets 150 10,53
Hippo Protein Alfa 9,42
Vetekli 9,2
Granngården Protein Pellets 120 8,6
Krafft Lusern Pellets 8,23
Betfor 7,72
Krafft Groov Protein 7,21
Hippo Protein Alfa Müsli 7,2
Krafft Müsli Protein 6,94
Havre 6,37
Korn 6,22
Krafft Lusern hackat strå 5,45

Observera att priserna gäller för idag, vet att jag i november uppdaterade både Kraffts och Granngårdens priser, men de har höjts ytterligare sen dess... Innan denna höjning var tex Krafft Muscle Up mer prisvärd än Granngården Elit Proteinspecial.

@95johsv
 
Ok, nu har jag dubbelkollat priser mot granngårdens, foderbodens och Börjes hemsidor. Är det nån fler produkt ni vill att jag räknar på, så lägger jag gärna in den också. Har just nu över hundra olika fodermedel i min databas, men den är inte uppdaterad på länge. Tex finns inte Hippolyts foder med (mest för att jag aldrig skulle fodra med det) men får jag bara mängd smb.rp/kg samt vad fodret kostar och hur tung säcken är, så räknar jag snabbt ut smb.rp/kr. :)

Listan från mest smältbart råprotein/kr till minst ser ut som följer:

Sojamjöl 19,54
Hippo Protein Plus 14,1
Granngården Elit Proteinspecial 13,79
Granngården Protein Koncentrat 12,98
Krafft Muscle Up 12,56
Krafft Plus Protein 10,53
Granngården Protein Pellets 150 10,53
Hippo Protein Alfa 9,42
Vetekli 9,2
Granngården Protein Pellets 120 8,6
Krafft Lusern Pellets 8,23
Betfor 7,72
Krafft Groov Protein 7,21
Hippo Protein Alfa Müsli 7,2
Krafft Müsli Protein 6,94
Havre 6,37
Korn 6,22
Krafft Lusern hackat strå 5,45

Observera att priserna gäller för idag, vet att jag i november uppdaterade både Kraffts och Granngårdens priser, men de har höjts ytterligare sen dess... Innan denna höjning var tex Krafft Muscle Up mer prisvärd än Granngården Elit Proteinspecial.

@95johsv
Hade du velat räkna ut på Trikem Protein Complex? 🙂 269 kr ungefär för 12 kg, 248 g smrp/kg.
 
Jag ger min häst Trikem Muscle Maker som brukar finnas på rea för runt 300kr för 1 kg, en påse varar en månad för mig (ger 30 gram/dag).
 
Det finns ju ingen angivelse för smältbart råprotein på produkten.

Undrar varför?
Man kanske får titta på spirulina hur det jämför 🤷‍♀️ Jag tränar ju hästen samtidigt så det är svårt att säga hur musklerna hade kommit med vs utan det här tillskottet.
 
Ok, nu har jag dubbelkollat priser mot granngårdens, foderbodens och Börjes hemsidor. Är det nån fler produkt ni vill att jag räknar på, så lägger jag gärna in den också. Har just nu över hundra olika fodermedel i min databas, men den är inte uppdaterad på länge. Tex finns inte Hippolyts foder med (mest för att jag aldrig skulle fodra med det) men får jag bara mängd smb.rp/kg samt vad fodret kostar och hur tung säcken är, så räknar jag snabbt ut smb.rp/kr. :)

Listan från mest smältbart råprotein/kr till minst ser ut som följer:

Sojamjöl 19,54
Hippo Protein Plus 14,1
Granngården Elit Proteinspecial 13,79
Granngården Protein Koncentrat 12,98
Krafft Muscle Up 12,56
Krafft Plus Protein 10,53
Granngården Protein Pellets 150 10,53
Hippo Protein Alfa 9,42
Vetekli 9,2
Granngården Protein Pellets 120 8,6
Krafft Lusern Pellets 8,23
Betfor 7,72
Krafft Groov Protein 7,21
Hippo Protein Alfa Müsli 7,2
Krafft Müsli Protein 6,94
Havre 6,37
Korn 6,22
Krafft Lusern hackat strå 5,45

Observera att priserna gäller för idag, vet att jag i november uppdaterade både Kraffts och Granngårdens priser, men de har höjts ytterligare sen dess... Innan denna höjning var tex Krafft Muscle Up mer prisvärd än Granngården Elit Proteinspecial.

@95johsv
Som tillägg så ligger potatisprotein på 21 gsmrp/kr (iaf där jag köper) 😊
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
581
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 322
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 626
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 261
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp