Bukefalos 28 år!

Förmånsbeskattning för boxplats

Fillifjonkan

Trådstartare
Vi har fått av Skatteverket 2 alternativ av deklaration för 2015 med anledning av att vi byggt nytt stall. Vi har en jord-och skogsbruksfastighet.
Antingen ska stallet vara en komplementsbyggnad dvs privatägd och då får vi inte göra några avdrag alls för byggnationen och det andra alternativet är att stallet klassas som ekonomibyggnad vilket gör att vi kan ta upp byggkostnaderna på en avskrivningsplan MEN då menar Skatteverket att vi ska förmånsbeskattas för boxhyra enligt marknadsvärde för samtliga boxar som vi själva använder. Vi tillåts heller inte i senaste alternativet att göra momsavdrag.

Är det någon annan här som råkat ut för liknande situation främst med hänsyn till förmånsbeskattningen?
Vi hittar inte själva något om detta på Skatteverkets hemsida.
 
Som jag uppfattat det hela så har ni inte hästarna i rörelse och får därför inte bygga till dem och dra av kostnaderna som blir.
Det är såklart självklart.
Jag har själv hästar, inte i rörelse, men klarar mig då de bor i sedan länge befintligt stall, bygger vi nytt så får jag välja: antingen inga hästar i det nya eller inget avdrag.
Summa summarum: Om ni ska göra någon form av avdrag för icke rörelse hästar så blir det någon form av skatt. Surt men inget konstigt.
 
Vi har fått av Skatteverket 2 alternativ av deklaration för 2015 med anledning av att vi byggt nytt stall. Vi har en jord-och skogsbruksfastighet.
Antingen ska stallet vara en komplementsbyggnad dvs privatägd och då får vi inte göra några avdrag alls för byggnationen och det andra alternativet är att stallet klassas som ekonomibyggnad vilket gör att vi kan ta upp byggkostnaderna på en avskrivningsplan MEN då menar Skatteverket att vi ska förmånsbeskattas för boxhyra enligt marknadsvärde för samtliga boxar som vi själva använder. Vi tillåts heller inte i senaste alternativet att göra momsavdrag.

Är det någon annan här som råkat ut för liknande situation främst med hänsyn till förmånsbeskattningen?
Vi hittar inte själva något om detta på Skatteverkets hemsida.
ett tredje alternativ är väl att ni helt enkelt betalar boxhyra till bolaget som vilken hyresgäst som helst
 
Som jag uppfattat det hela så har ni inte hästarna i rörelse och får därför inte bygga till dem och dra av kostnaderna som blir.
Det är såklart självklart.
Jag har själv hästar, inte i rörelse, men klarar mig då de bor i sedan länge befintligt stall, bygger vi nytt så får jag välja: antingen inga hästar i det nya eller inget avdrag.
Summa summarum: Om ni ska göra någon form av avdrag för icke rörelse hästar så blir det någon form av skatt. Surt men inget konstigt.

Om ditt stall är en ekonomibyggnad tillhörande en näringsverksamhet spelare det ingen roll om det är en ny eller gammal byggnad. Använder du den till privat verksamhet så är det enligt Skatteverket förmånsbeskattning som gäller. Du får gärna motbevisa oss...
 
Om ditt stall är en ekonomibyggnad tillhörande en näringsverksamhet spelare det ingen roll om det är en ny eller gammal byggnad. Använder du den till privat verksamhet så är det enligt Skatteverket förmånsbeskattning som gäller. Du får gärna motbevisa oss...

Möjligt men skatteverket släppte det för oss.
 
Vi har fått av Skatteverket 2 alternativ av deklaration för 2015 med anledning av att vi byggt nytt stall. Vi har en jord-och skogsbruksfastighet.
Antingen ska stallet vara en komplementsbyggnad dvs privatägd och då får vi inte göra några avdrag alls för byggnationen och det andra alternativet är att stallet klassas som ekonomibyggnad vilket gör att vi kan ta upp byggkostnaderna på en avskrivningsplan MEN då menar Skatteverket att vi ska förmånsbeskattas för boxhyra enligt marknadsvärde för samtliga boxar som vi själva använder. Vi tillåts heller inte i senaste alternativet att göra momsavdrag.

Är det någon annan här som råkat ut för liknande situation främst med hänsyn till förmånsbeskattningen?
Vi hittar inte själva något om detta på Skatteverkets hemsida.

Vad är det mer exakt du funderar på? Allmänna regler om förmånsbeskattning?
 
Vi har fått av Skatteverket 2 alternativ av deklaration för 2015 med anledning av att vi byggt nytt stall. Vi har en jord-och skogsbruksfastighet.
Antingen ska stallet vara en komplementsbyggnad dvs privatägd och då får vi inte göra några avdrag alls för byggnationen och det andra alternativet är att stallet klassas som ekonomibyggnad vilket gör att vi kan ta upp byggkostnaderna på en avskrivningsplan MEN då menar Skatteverket att vi ska förmånsbeskattas för boxhyra enligt marknadsvärde för samtliga boxar som vi själva använder. Vi tillåts heller inte i senaste alternativet att göra momsavdrag.

Är det någon annan här som råkat ut för liknande situation främst med hänsyn till förmånsbeskattningen?
Vi hittar inte själva något om detta på Skatteverkets hemsida.
Är det alltså speciella regler för jordbruksfastighet?
Spontant tycker jag inte det låter som några konstigheter annars.
 
Det köper inte Skatteverket eftersom vi och bolaget är samma juridiska person
Det där hade jag nog velat fråga någon mer om. Bolaget har ju ändå sin redovisning med bokslut och inkomst från boxhyra går ju in i bolagets intäkter och slutliga resultat oavsett vem som betalar det, tänker jag.
Man får ju köpa varor av sitt eget bolag, jag har lite svårt att förstå varför man inte skulle kunna hyra en box som privatperson av sitt eget bolag. Men visst, jag kanske tänker fel.
 
Det där hade jag nog velat fråga någon mer om. Bolaget har ju ändå sin redovisning med bokslut och inkomst från boxhyra går ju in i bolagets intäkter och slutliga resultat oavsett vem som betalar det, tänker jag.
Man får ju köpa varor av sitt eget bolag, jag har lite svårt att förstå varför man inte skulle kunna hyra en box som privatperson av sitt eget bolag. Men visst, jag kanske tänker fel.

En privatperson är inget "bolag". Att ha enskild firma betyder just att man är samma juridiska person och då är det förmånsbeskattning som gäller (jag förstår heller inte vad som skulle vara bättre med att betala hyra?).
 
En privatperson är inget "bolag". Att ha enskild firma betyder just att man är samma juridiska person och då är det förmånsbeskattning som gäller (jag förstår heller inte vad som skulle vara bättre med att betala hyra?).

Jag betalar boxhyra för egna hästar till min enskilda firma. Är under luppen just nu men just det har ingen sagt ngt om.
 
Menar du att de tittat på det och godkänt, eller bara att det inte har granskates?

Man kan ju tänka sig att det blir oproblematiskt eftersom "man" inte försöker göra avdrag för den gamla stallbyggnaden.

Jag har en jordbruksfastighet för privatboende och hobbybruk. Där har jag hästar.
Jag yrkar inga avdrag (har inga intäkter att kvittera målarfärgen mot) och har inga intäkter.
Alltså nollor över allt på NE-blanketten och en kort kommentar på slutet.
Inga problem.

Jag tycker att det låter rimligt som TS beskriver: antingen är byggnaden privatägd och då får man förstås inte göra avdrag el liknande, eller så ingår den i rörelsen och då förväntas den dra in pengar.
Och moms-avdrag för hästeriet gäller ju enbart om hästeriet drivs som vinstdrivande verksamhet. Inga konstigheter.
 
Utnyttjar man firmans resurser ska detta självklart förmånsbeskattas om man inte betalar marknadsmässigt för att utnyttja resursen. Alternativet är att man betalar in till sig själv (även enskilda firmor ska ha privat ekonomi skild från firmans, d v s olika bankkonton), som om man vore en helt utomstående.

D v s privata-jag betalar till firma-jag. Reglerna för momsregistrering är rätt tydliga, så det ser jag inga problem med. Är det bara uthyrning/utnyttjande till sig själv, känns det underligt att det skulle vara en verksamhet som redovisar moms.
 
Men det är väl självklart. Jag som privatperson ska väl inte stå gratis hos mig själv - jag behöver ju betala in boxhyra och då även moms på det. Marknadsmässig hyra.

För mig är det självklara valet att deklarera det som förmån. Så gör jag för det är så jag har lärt mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp