Bukefalos 28 år!

Försäkra quarter

malinsnoops

Trådstartare
Hoppas jag får behålla tråden här under western då det handlar ffa om quartrar.

Jag har precis fått nytt försäkringsbrev från If. Upptäckte att de tagit bort den fasta självrisken när man har extra veterinärvårdsförsäkring! Tydligen är den kvar på vanliga vet. vård men då har man inte ersättning för mer än 50.000:-
Kliar mig i huvudet nu och funderar på vad det bästa bolaget är för att försäkra sin quarter? Jag har tyckt att det är viktigt med fast självrisk och inga procent utöver men det verkar knappt finnas längre.
Vad har ni valt för bolag och försäkringsform för era quartrar och varför?
 
Sv: Försäkra quarter

Jag har If. Jag är ombud där men jag valde If innan jag blev det och dom flesta anledningarna finns kvar så jag skulle inte byta. Innan hade jag Folksam i mer än 15 år.

Det som är viktigt för mig är i första hand vad försäkringen innehåller -eller kanske vad som inte är undantaget. Jag vill inte hålla på att välja till en massa extra utan jag vill ha med så mycket som möjligt/det som är viktigt i en försäkring.

Viktigt för mig är också skaderegleringen och hur den funkar.

För mig som uppfödare har jag också bra rabatt på avelsförsäkringar, samt att efterskyddsförsäkringen (dolda fel) på mina föl gäller även om köparen bryter försäkringen! Det är ovärdeligt för mig.

Fast självrisk. Nu har jag inte vetXtra på någon eftersom jag har flera hästar och skadeavdelningen uppger att det är ganska sällan vetvårdskostanderna gär över 50' -nu vet jag att flera protesterar och säger att deras hästar kostat 100' osv men statistiskt sett är det inte så ofta. Skulle det övergå 50' tror jag att jag skulle tjäna på att betala det överskjutande det tillfället istället. Så jag väljer vanlig vetvård med fast självrisk och lägger undan pengar för om det skulle krävas några extra 10 000 eller något någongång.

Om (när ;)) jag köper en fin dyr tävlingshäst så skulle jag kanske lägga den i vetXtra de första åren, taket är ju 130 000' och det känns ju som ett bra skydd då om man betalt mycket och inte hunnit lägga undan så mycket om det skulle skita sig. *PEPPAR PEPPAR*
 
Sv: Försäkra quarter

Jag har haft alla min djur försäkrade i Sveland i mååånga år, där de är väldigt bra att ha att göra med när det har varit dags att använda försäkringen, samt har en bra prisbild.

Dock har jag en häst försäkrad i IF än så länge, men det beror på att Sveland har (hade?) ett pristillägg när hästen blir över 7 år gammal, vilket retade mig när det skulle tecknas försäkring.
Men jag bestämde mig för att byta även den till Sveland redan i höstas, då jag upptäckte att If har 100 dagars karens, och Sveland 150 dagar - det är ju nästan 2månader längre.

När jag läser ditt inlägg är det inte fråga om att hålla kvar hos IF, utan det kommer bytas så fort som möjligt.
Fast självrisk är för mig viktigt, då en skadad häst kostade mig över 15 000kr pga av rörlig självrisk. Då hade jag först betalat 5000kr i försäkringspremie/år! Det retade mig riktigt mycket :eek:
 
Sv: Försäkra quarter

Det var intresant! "pris tillägge vid 7 års åldern? Det verka som försäkringsbolog anser att quartaer hästar har nåt sitt vid den åldern och att det är nerförbacken efter det, medan för andra raser är det 10-12 dom bäste åren och ett ? när dom börja täckla av, 20-30år?
Borda inte AQHA ta ett allvärlig titt på sitt avels program?
 
Sv: Försäkra quarter

Jag har agria och har alltid haft det. Har alltid funkerat perfekt och aldrig några problem att få ut pengar. Snabba utbetalningar vid triangelmärkning och bra avtal.
 
Sv: Försäkra quarter

Jag har Folksam och har alltid haft det, har aldrig varit några problem vid skador eller vid livförsäkrings utnyttjande (vilken jag tyvärr fick använda för 2 månader sedan:cry:)
Min app-quarter står i 40000a1, 40000a2, 50000vet och har extra rehab. kostar ca 4500:-/år. Helt överkomligt om du frågar mej:) dock är det ju rörlig självrisk på vet vård.
 
Sv: Försäkra quarter

Det var intresant! "pris tillägge vid 7 års åldern? Det verka som försäkringsbolog anser att quartaer hästar har nåt sitt vid den åldern och att det är nerförbacken efter det, medan för andra raser är det 10-12 dom bäste åren och ett ? när dom börja täckla av, 20-30år?
Borda inte AQHA ta ett allvärlig titt på sitt avels program?

Jag vet inte vad "pristillägg" menas men premien höjs på alla hästar ju äldre dom blir, oavsett bolag och ras. Efter 15 år är det ingen som nyförsäkrar in någon häst i en vanlig försäkring, även om en del erbjuder veteranförsäkringar som då typ är rena olycksfallsförsäkringar.

Raserna ligger i olika riskgrupper i olika bolag, beroende på vilka raser som kostat just det bolaget mest resp minst. Quartern ligger bra till hos If (= okej premier) och hur det ser ut i dom andra nolagen vet jag inte men jag skulle gissa att dom ligger samma där. Dvs inte i hög riskklass -som tex många halvblod osv.

AQHA har inget med det att göra? Inte heller har AQHA något "avelsprogram" -det har uppfödarna. Det är inte alls ovanligt att quarterhästar blir 30 år om dom inte tränas ihjäl, vilket ju tyvärr är vanligt då.
 
Sv: Försäkra quarter

Nu tror jag - var nästan två år sedan jag skulle teckna denna försäkring- att detta pristillägg gällde alla hästar oavsett ras.
För mig är det helt ok att det kostar mer att försäkra äldre hästar, men 7år är ju knappast någon ålder för en häst.
Dock kan jag på sätt o vis förstå. För jag kan tänka mig att det är då de ev. medfödda fel och svagheter börjar visa sig efter några års ridning. För hur man än ser på saken, så är det sjukt mycket mer skador på våra hästar idag, än vad det var för 15-20 år sedan. Vad beror det på då?

Folksam o Agria har jag hört skräckhistorier om, och därför har det inte varit något alternativ för mig. Säger inte att det inte finns det om Sveland också, men när det gäller försäkringar (oavsett vilken) så går man ju efter vad man hör och av egna erfarenheter.

Prismässigt tycker jag nog att Sveland o If (den med fast självrisk då) är ganska lika, men som jag sa i mitt tidigare inlägg - det finns olikheter i vad du får för pengarna.
 
Sv: Försäkra quarter

Jag har också If, blev lika besviken som du när jag fick hem försäkringsbrevet. Jag har två 5 åriga quartrar och båda har vetXtra just för att det har varit så bra värde för pengarna. Nu har premien dubblats och 20% lagts på självrisken. Om jag har kvar hästarna nästa år byter jag bolag om jag hittar nåt bra, annars får dom vara utan försäkring helt enkelt. :(
 
Sv: Försäkra quarter

Jag vet inte vad "pristillägg" menas men premien höjs på alla hästar ju äldre dom blir, oavsett bolag och ras. Efter 15 år är det ingen som nyförsäkrar in någon häst i en vanlig försäkring, även om en del erbjuder veteranförsäkringar som då typ är rena olycksfallsförsäkringar.

Raserna ligger i olika riskgrupper i olika bolag, beroende på vilka raser som kostat just det bolaget mest resp minst. Quartern ligger bra till hos If (= okej premier) och hur det ser ut i dom andra nolagen vet jag inte men jag skulle gissa att dom ligger samma där. Dvs inte i hög riskklass -som tex många halvblod osv.

AQHA har inget med det att göra? Inte heller har AQHA något "avelsprogram" -det har uppfödarna. Det är inte alls ovanligt att quarterhästar blir 30 år om dom inte tränas ihjäl, vilket ju tyvärr är vanligt då.

Jag gick efter från vad Ragga sa, "Pris tillägg vid 7 år."

Du jobba på If så du kan det med olika klasser.

Det är pricis det jag mena, AQHA som är den storste häst organasation som finns behöver att vara mer involverad i aveln, for den nuvarande avel system av Hilly Billy Back Yard Breeding är inte mycket att hänge i granen.

Tänke inte att disskutera om Phantom Quater Horses som har uppnåt den magiska 30år sträcket.
 
Sv: Försäkra quarter

Nu har jag inte Quarter, utan Paint, men de borde ju ligga i samma priskategori. Jag har Folksam, och är mycket nöjd. Jag har tyvärr varit tvungen att utnyttja min försäkring ganska mycket nu i vinter, och allt har flutit på smidigt, inga krångligheter, utan allt har direktreglerats vid besök på djursjuhuset. Utlägg från hemmavet. och uthämtad medicin har de ersatt inom ett par dagar från att kvittona skickats in. Är även mycket nöjd med mitt ombud och deras bemötande när man ringt till kundtänst. När jag jämförde försäkringarna låg If och Agria på samma prisnivå, skiljde någon hundralapp upp eller ner, men detta drog Folksam av i rabatt vid tecknandet :)

Betalar ca 8000:- om året för full vet.vård, rehab extra samt livförsäkring. Utav detta är ca 2000:- vet.vård, 6000:- livförsäkring. Kommer sänka livförsäkringen så fort jag har råd, d.v.s. har en buffert för att kunna köpa likvärdig häst ifall olyckan är framme, men just nu känns det skönt att ha hästen bra försäkrad, då olyckan varit framme både en och två gånger. Men med 4 hästar börjar försäkringskostnaderna bli skrämmande höga...
 
Sv: Försäkra quarter

Vi har Folksam på Fröken eftersom Chappe var försäkrad där i många år och aldrig några problem med utbetalningar eller liknande, sen så känns det säkrare eftersom Frök har varit försäkrad i bolaget sedan hon låg i mammas magge... :D
 
Sv: Försäkra quarter

Ska tillägga att Frök är försäkrad som Paint eftersom hon är dubbelreggad och paint är billigare än quarter.. ;)
 
Sv: Försäkra quarter

I just det bolaget tillägger jag då. ;)

Jag har samma riskklass/premie för quarter och paint.
 
Sv: Försäkra quarter

Nej det menade jag inte heller. Bara förtydligade att det är olika mellan bolagen, och inte billigare eller dyrare för quarter resp paint på alla bolag.
 
Sv: Försäkra quarter

Men hur motiverar de att paint är billigare än quarter? Har just folksam haft högre skadefrekvens på quartrarna, eller vad?

Känns ju som att det borde vara samma rasgrupp? Eller har ingen berättat om de stooora skillnaderna mellan raserna :D?
 
Sv: Försäkra quarter

Det handlar enbart om skadestatistik - quartrar har förmodligen kostat mer (mer skador) än paintar hos just det bolaget. Säkert pga att det är fler quartrar än paintar försäkrade. Men så enkelt är det. Skadeklasserna ändras från år till år i alla bolag - och det utgår ifrån vilka som har kostat minst resp mest för bolaget.

Därför är det alltid bra att kolla runt bland olika bolag på premierna för just ens egen ras och individ -MEN man får inte glömma att premierna kan ändras från år till år i alla bolag. Många blir förbannade och tror att bolagen bara vill jävlas eller godtyckligt bestämmer vad som ska kosta mer osv men det handlar i slutänden om vad som kostar bolagen mest och minst. En ras med många försäkrade individer där dom flesta är friska kommer att kosta mindre att försäkra. En ras med många individer där många nyttjar försäkringen (tex halvblod i de flesta, om inte alla, bolag) kommer att kosta mer.

Som ombud väljer man givetvis det billigaste alternativet på ras om det finns flera för en kund. Men saker och ting kan alltid ändras från år till år.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp