Försäkringar gällande vid karantän p.g.a corona

"Resande" blir ju ett ganska vitt begrepp. Och resebolagen går väl inte med på att boka om pga oro för karantän, om vi nu pratar längre semesterresor söderut.

Ja, resande är ett ganska vitt begrepp och det får väl var och en avgöra själv, tänker jag, vilka resor som känns befogade och vilka inte. Personligen avvaktar jag just nu med alla typer av resor som innebär flyg och hotell, då jag inte vill fastna i karantän någonstans (och såklart inte bli smittad heller, även om den risken inte känns jättestor).

Nej, resebolagen går inte med på några specialvillkor pga oro för smitta eller karantän, utan går strikt på UDs rekommendationer. Men det gör ju inte att man är tvingad till att resa, bara att man inte får tillbaka pengar eller får ny resa hursomhelst. Jag skulle t.ex. inte åka till Italien just nu, även om jag hade en bokad resa som jag inte kunde boka om.
 
Pratade nys om det på P4. Som jag fattade det som så inga pengar om du blir utan inkomst om du blir i karantän och har du paket resa så är det bara dom 3 fösta dygnen som resebolaget går in och betalar för uppehälle för att sedan bli upp till varje bolag att själva välja att betala för uppehälle eller inte.
 
Ja, resande är ett ganska vitt begrepp och det får väl var och en avgöra själv, tänker jag, vilka resor som känns befogade och vilka inte. Personligen avvaktar jag just nu med alla typer av resor som innebär flyg och hotell, då jag inte vill fastna i karantän någonstans (och såklart inte bli smittad heller, även om den risken inte känns jättestor).

Nej, resebolagen går inte med på några specialvillkor pga oro för smitta eller karantän, utan går strikt på UDs rekommendationer. Men det gör ju inte att man är tvingad till att resa, bara att man inte får tillbaka pengar eller får ny resa hursomhelst. Jag skulle t.ex. inte åka till Italien just nu, även om jag hade en bokad resa som jag inte kunde boka om.

Samma bedömning för Göteborg, Uppsala och Jönköping?
 
Det beror nog på bolag och försäkring. Skulle tro att de flesta ”standard/som ingår” inte täcker i ett sånt här läge, men finns säkert vissa utökade som gör.

Helt ärligt så hoppas jag att de flesta inte täcker, för då kanske folk tänker till en extra gång innan de reser (eftersom det tyvärr oftast är pengar som avgör, och inte risken för vad man kan utsätta andra för).
Menar du att om man inte har förberett sig på att bli sittande i karantän och har ekonomisk buffert för det så ska man aldrig resa någonstans?
 
Menar du att om man inte har förberett sig på att bli sittande i karantän och har ekonomisk buffert för det så ska man aldrig resa någonstans?
Nej, det menar jag självklart inte. Jag syftar på nu, under ett pågående, snabbt spridande virusutbrott, som är helt nytt för oss. Att undvika ökad smittspridning borde rimligtvis trumfa det mesta i nuläget.
 
Nej, det menar jag självklart inte. Jag syftar på nu, under ett pågående, snabbt spridande virusutbrott, som är helt nytt för oss. Att undvika ökad smittspridning borde rimligtvis trumfa det mesta i nuläget.
Ok, då missförstod jag. Tolkade in ev möjlig kritik mot dem som nu råkat ut för att hamna i karantän, men de visste ju inte när de åkte att slarv på ett sjukhus i Italien skulle leda till att de skulle hamna i karantän på Teneriffa (eller ännu värre - bli smittade). Generellt så tycker jag nog ändå att det är väl hårt att avstå helt från att resa (hur långt?). Men självklart att man måste följa utvecklingen och reserekommendationer.
Förra veckan var jag på en FN/WHO-konferens med delegater från 140 länder, dock (nästan) inga kineser och tror inte heller att det var några där från Sydkorea. Funderar på om konferensen hade skjutits upp om den hade varit i nästa vecka istället?
 
Ok, då missförstod jag. Tolkade in ev möjlig kritik mot dem som nu råkat ut för att hamna i karantän, men de visste ju inte när de åkte att slarv på ett sjukhus i Italien skulle leda till att de skulle hamna i karantän på Teneriffa (eller ännu värre - bli smittade). Generellt så tycker jag nog ändå att det är väl hårt att avstå helt från att resa (hur långt?). Men självklart att man måste följa utvecklingen och reserekommendationer.
Förra veckan var jag på en FN/WHO-konferens med delegater från 140 länder, dock (nästan) inga kineser och tror inte heller att det var några där från Sydkorea. Funderar på om konferensen hade skjutits upp om den hade varit i nästa vecka istället?
Jaså, nej absolut ingen kritik mot folk som råkat ut för sånt. :) Det enda jag egentligen vill ha sagt är att jag anser att man får räkna med att vara hemma och isolera sig i två veckor om man befunnit sig på ett ställe där det varit utbrott, oavsett om man får pengar på försäkring eller inte. Och sen att man bör tänka till om resan är nödvändig/värd risken.
 
När jag åkte till norra Italien för en dryg vecka sen var det ju ingen som pratade om Corona.
Nu är jag tillbaka i Sverige men lär inte få åka till jobbet på 2 veckor, som tur är kan jag iaf jobba hemifrån :)
 
Samma bedömning för Göteborg, Uppsala och Jönköping?
Jag kan nog tycka att Uppsala och området kring Arlanda är lämpligt att undvika just nu om man kan. Jag jobbar med att bl.a. köra buss från Arlanda så jag kan inte riktigt det. Men å andra sidan så skulle min karantän bli på ett ställe där jag kan utnyttja tiden.
Rent allmänt så tycker jag att man får sätta saker åt sidan i det läge som vi nu har. Viktigast måste ju vara att få kontroll på smittan. Roa sig får man göra ett annat år. Möten görs bäst över internet.
 
Börjar komma frågor hos oss om hur man kommer hantera oss inom kollektivtrafiken om större utbrott sker.
Här blev det igår rabalder om några familjer som precis kommit hem från norra italien. Arbetsgivarna vill att föräldrarna är hemma 2 v, men skolan kräver att barnen går till skolan direkt.
 
Här blev det igår rabalder om några familjer som precis kommit hem från norra italien. Arbetsgivarna vill att föräldrarna är hemma 2 v, men skolan kräver att barnen går till skolan direkt.
Vi har trots allt skolplikt så det är väl inte konstigt att det är krav på att gå dit så länge inte smittskyddsläkare gör någon annan bedömning. Eller om det skulle fattas något annat beslut på en övergripande nivå.
AG kan ju välja mer själv och göra egna överenskommelser med personalen om arbete hemifrån, betald tjänstledighet osv. som går utöver vad myndigheterna föreskriver i form av smittskyddsåtgärder.
 
Vi har trots allt skolplikt så det är väl inte konstigt att det är krav på att gå dit så länge inte smittskyddsläkare gör någon annan bedömning. Eller om det skulle fattas något annat beslut på en övergripande nivå.
AG kan ju välja mer själv och göra egna överenskommelser med personalen om arbete hemifrån, betald tjänstledighet osv. som går utöver vad myndigheterna föreskriver i form av smittskyddsåtgärder.

Ja, men jag förstår att folk blir vimsiga.
 
Samma bedömning för Göteborg, Uppsala och Jönköping?
Ja, min bedömning för hur jag vill hantera mitt resande gäller oavsett resmål. Jag tror inte att någon på de nämnda orterna - eller någon annan ort i Sverige - i nuläget löper någon nämnvärd risk att smittas "på stan", men eftersom det finns hyggligt stora reseströmmar från både Iran och Italien så dyker det säkert upp fler "ströfall" och jag är som sagt inte speciellt intresserad av att hamna i karantän någonstans.
 
De som blir smittade på sitt jobb, exempelvis sjukvårdspersonal eller de som arbetar på flygplatser eller i kollektivtrafik, ska de också skylla sig själva och ha sett till att ha en buffert för för karantän?
 
Börjar komma frågor hos oss om hur man kommer hantera oss inom kollektivtrafiken om större utbrott sker.
Här blev det igår rabalder om några familjer som precis kommit hem från norra italien. Arbetsgivarna vill att föräldrarna är hemma 2 v, men skolan kräver att barnen går till skolan direkt.
Om jag förstår det hela rätt så anger Almega (arbetsgivarorganisationen) som skäl för hemkarantän oro bland kollegor som ett arbetsmiljöproblem, inte att det egentligen skulle finnas någon smittrisk (såvida man inte uppvisar symptom).
 
Att en arbetstagare inte ska komma in till arbetsplatsen utan stanna hemma betyder inte att denne inte får vistas ute i samhället, det är ingen karantän.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp