Glamoroza ox

Trådstartare
Personalkooperativ / föräldrakooperativ.

Vad går det ut på?
Vad har ni för erfarenheter? Bra / dåligt?



(har googlat och läst lite om det men ändå har era åsikter om det)
 
Senast ändrad:
Sv: Förskola

På ett föräldrakooperativ så sköter föräldrarna allting, de har egna jobbpass, sköter städningen, anställer personal osv.

Personalkooperativ har svärmor inte hört talas om men hon tror det är personalen som styr förskolan och inte kommunen.
 
Sv: Förskola

Har haft.
Erfarenheterna är:
Skitbra engagerad personal, kul att bli väldigt delaktig & kunna påverka barnens dagis, man gör arbetspass på dagiset vilket gör att man lär känna barnens vänner och får en NÄRA kontakt med dagisfröknarna, dock läggs MKT tid på dagiset kan vara tufft att få ihop, bråk i föräldragruppen, styrig personal, mkt ansvar

Har nu bytt till kommunalt på grund av flytt och det är mkt sämre. Började gråta när vi hälsade på gamla dagiset & jag såg hur mina barn sken upp och var superglada..:(
 
Sv: Förskola

Tack för svar!

Det verkar vara dåligt med erfarenheter :confused:

tessiem:
Det låter i det stora hela ganska trevligt men tror tyvärr inte det passar oss :(
Känner redan nu att man har för lite tid och ork för att få dygnets timmar att räcka, så ett sådan engangemang (stav?) verkar lite mycket.

Någon mer som vill dela med sig ändå?
 
Sv: Förskola

har haft dottern på ett föräldrakooperativ som var fantastiskt.

Föräldrakooperativ finns med varierande grad av engagemang för föräldrarna. På de vi har tittat på så har föräldrarna jour ett antal dagar per termin om den anställda personalen blir sjuk. Men det finns även de där föräldrarna ingår i den ordinarie personalen, tex på onsdagseftermiddagarna. Oftast hjälper man då till med matlagning/städning i första hand. Ibland kan man välja att betala för att inte städa (nån tusenlapp per termin). På vissa ställen måste man ta med mat till sitt barn någon/några dagar i veckan. Visst annat merarbete brukar också ingå, reparera/måla eller sy saker till dagiset och sånt.

Om du är intresserad så gå dit och hör efter och se hur det verkar och hur mycket jobb som krävs och vad som passar er. Personligen skulle jag inte tycka om att bara ha föräldrar och ingen utbildad personal men jag vet inte hur vanligt det upplägget är, om det ens finns. Det allra vanligaste måste vara att föräldrarna kompletterar personalen. Min erfarenhet är annars att det finns ingen pedagogik eller dagisform som är gör ett dagis bättre eller sämre, det hänger helt på de individer som jobbar där.

Personalkooperativ har jag inte hört talas om, jag antar att det är som ett vanligt privat dagis som ägs av personalen. Det skiljer sig nog inte nämnvärt mot andra privata dagis.
 
Sv: Förskola

Det enda jag (tyvärr) har erfarenhet av är ett föräldrakooperativ där föräldrarna gett upp. Det fick tyvärr ett hastigt avslut med att allt föll över på kommunen över en natt och det var jobbigt för alla inblandade. Det kräver tid.

Personalkooperativ är som någon skrev innan som en privat förskola där personalen är de som bestämmer.
 

Liknande trådar

Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 332
Senast: Praefatio
·
Småbarn På min dotters förskola sover barnen alltid utomhus. Vi har funderat lite över vad vi ska klä dottern i i vinter när hon sover i vagnen...
Svar
14
· Visningar
1 088
Senast: Kilauea
·
Småbarn Nästa vecka börjar dottern på förskola och vädret verkar ha gjort att det kläckts svärmar av mygg i området. Förskolan ligger bredvid en...
Svar
10
· Visningar
1 105
Senast: Manji
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp