Bukefalos 28 år!

Förslag på häck?

Skogstrollet

Trådstartare
Vi har total och fullständig insyn på ena sidan huset plus att varenda ord man säger när man då sitter på altanen där hörs över hela kvarterat. Jag börjar tröttna på att grannen (skit)ungar kommenterar, härmar och retas när jag pratar med mina hundar på min tomt...

Vi vill ha en häck där.

Önskemål är en häck som är "tät" även vintertid. Helst inga barrväxter. Jorden är leeeeerig och häcken hamnar i syd-öst om huset med hyfsat mycket sol. Önskad höjd ca 1,5m men gärna inte allt för bred/buskig.

Stor bonus är om det är härliga färger eller en väldoftande häck så att den blir lite trevlig också utöver praktisk. :) Trädgården är i övrigt lummig och med mycket insekter och småfåglar, väldigt mycket blommor.

Tips? Gärna även lästips, böcker och hemsidor med bra sökfunktioner.
 
Sv: Förslag på häck?

Spireae betulifolia 'Thor' överlever typ allt, blommar och blir 1-1,5 meter, men kan bli ganska risig...

Kruxet är att om du vill ha en klippt häck, dvs där du kan reglera hur bred den är, då blommar den nästan aldrig eftersom du hela tiden klipper av årsskotten. Vill du ha en friväxande häck bör du reglera även den och rensa ur för att den inte ska bli risig - vilket kräver lite för att bli snyggt.

Vintergrön liguster är snygg som klippt, kan blomma med vita blommor om du har tur. Lättklippt och oftast fin även vintertid. Avenbok behåller ganska mycket blad vintertid och är också enkel att klippa. Båda borde tåla läget - under förutsättning att du vattnar noga i etableringen.

Friväxande så finns det en uppsjö av spireor som är fina. Tyvärr är blomningen ganska kort, men de är fina så länge de blommar. Norsk brudspirea blir ganska stor, MEN om du klipper ner den helt var tredje år blommar den andra och tredje året och håller en bra form.

Har för mig att du skrivit innan att du har en gammal trädgård, så jag hade struntat i häck och byggt ett lågt plank med pergolor och försökt få remonterande klätterrosor att trivas - läget är utmärkt rent vädersträcksmässigt och du borde kunna få någon sort att trivas i leran. På så sätt får du blomning, skydd och prakt.

Annars, gör en storsatsning och kör på buxbom. Det passar in i äldre miljöer och är extremt lättskött i klippväg - en gång om året, klarar sig med varannan också. Det är dyrt och växer långsamt, men häckplantorna brukar ta sig ganska fort och köra iväg.
 
Sv: Förslag på häck?

synd att du inte ville ha barrträd för annars är cypresshäck tät 24/7/365
 
Sv: Förslag på häck?

Avenbok är ett bra förslag tycker jag. Det passar i en gammal trädgårdsmiljö, växer hyfsat snabbt eftersom den inte klipps på höjden förrän den nått önskad höjd utan enbart klipps in från sidorna. Den behåller som sagt bladen så den är hyfsat tät även på vintern. Lätt att klippa till önskad form.

Däremot så blommar den ju inte eller har någon speciellt upphetsande färg.

Jag har själv mycket avenbok som ramar in olika rum i trädgården och klarar den lundensisk styv lerjord så borde det gå bra hos dig!
 
Sv: Förslag på häck?

*kl*

Oj så många förslag det ramlade in så snabbt! :bow:

Jag ska kolla upp alla förslag idag.

Vi har massor med rosor i trädgården nu och bara tanken på dem ger mig gråa hår då det är en salig samling med nån liten kvist eller buske av varje sort... Jag har ingen aning om vilken sort eller hur de ska skötas. :crazy: Trädgården är gammal ja men saknar helt ordning, det är 50 års samlade av sällsynta och gamla varianter av växter och "den där kan vi ju sätta där" = fullproppat!!

Behöver därför en low maintenance-häck, inget dagligt duttande men nedklippning några gånger om året/sommaren ok.

Trädgården är långsmal och den sida där jag vill ha häcken går längs med långsidan på huset och är kanske som närmast två meter från det. Det finns även ett gammalt litet "gunnebostängsel" som man behöver komma in mellan den och häcken för att kunna klippa häcken, därav önskemålet om att den inte blir för bred.
 
Sv: Förslag på häck?

Liguster eller avenbok då. Du får en häck hyffsat snabbt (köp för allt i världen häckkvalité, stora plantor), sätt droppbevattning och du behöver klippa en gång om året, kanske 2 på avenbok.
 
Sv: Förslag på häck?

Tack, ska kika på dem först! :)

(Och har du vägarna förbi och vill ha ett uppdrag som botanikerarkeolog är du varmt välkommen. ;))
 
Sv: Förslag på häck?

Hade ju varit skitkul:) Ska på kennelläger i Dalarna i sommar, får ta vägarna förbi :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp