Förslag på transport

boccia

Trådstartare
Går i tankarna att köpa ett annat släp än det jag har nu, men det finns ju såååå många att välja på. Värmlandsvagnen, Umesläpet och Cheval Liberte går bort direkt av olika orsaker, men sen då??

Vad har ni för transporter, och vad är för- resp nackdelarna med just det släpet?
Tänkte att jag kanske kunde få lite tips i djungeln. :)

Urvalskriterier: (det jag ser som krav är fetstilt, övrigt är "bara" önskemål som kan frångås)

  • Boggie (helst med samverkande axlar, "äkta" boggie)
  • Inbygd sadelkammare som nås utifrån (alltså inte modellen a´la Startrailers där man når sadelkammaren enbart inifrån släpet)
  • plyfaväggar (efter att ha gått en 10 månaders kurs inom kompositer/armerade härdplaster så är jag insatt i såväl för- som nackdelar med glasfiberlaminat)
  • plyfagolv
  • panikbommar/säkerhetsbommar
  • öppningsbara fönster
  • hård övre lucka (ingen rullgardin mao)
  • hård mellanvägg (alternativt hård övre halvan och mjuk nedtill)

Har just nu ett äldre Brenderup som jag är väldigt nöjd med (men nu börjar det sjunga på sista versen), och har givetvis kollat på efterföljaren till den modell jag har (Royal), och den är helt klart en stark kandidat, däremot har jag inte hittat något i rätt prisklass ännu (har lekt med tanken att beställa ett splidans nytt, men det är lite för mkt pengar för mig i dagsläget känner jag).
Har även kikat lite på Boj, men då vill jag ha den äldre modellen, dvs den innan det blev glasfiberfront på dem.
Skulle inte ha något emot ett Ringo Star, och även Christ Comet finns på listan över tänkbara alternativ (trots att det är ett glasfibersläp)

Fler förslag och för-/nackdelar med de jag redan nämnt mottages tacksamt.
Totalvikt är av mindre betydelse då jag har BE och aldrig kör mer än 1 häst åt gången (iaf inte hittills)
 
Sv: Förslag på transport

Christ har jag inte hört mycket bra om, alls.

Thule? :) Nu har jag för mig att de ska byta ut golven i vissa släp mot nåt annat material?

Min Horseliner är plyfa, dock mjuk mellanvägg o vanlig boggie. Kanske någon av deras andra modeller kan passa.
 
Sv: Förslag på transport

Nyfiken! Varför går de märkena bort som du räknat upp? Kollar själv runt efter transport och vill inte "missa" något.
 
Sv: Förslag på transport

Tack för svar! :)

Vad har du hört för negativt om Christ? *nyfiken* Frågade en klubbkamrat häromdagen om h*n var nöjd med sitt, och h* var väldigt nöjd...

Thule har jag kikat på (eftersom det är de som tagit över Brenderup), och som sagt så är Thule Royal en av kandidaterna i dagsläget.
 
Sv: Förslag på transport

Nyfiken! Varför går de märkena bort som du räknat upp? Kollar själv runt efter transport och vill inte "missa" något.

Värmlandsvagnen: Ostadigt att köra (går som en skadeskjuten huggorm bakom bilen, iaf de jag kört, även relativt nya boggiesläp) + att jag läst (här på forumet) att de skarvar sina golvskivor utan att ha någon tvärgående balk under skarven :eek: Känns ju sådär säkert....NOT!!

Cheval Liberte: Lågprissläp som jag hört mkt negativt om av de bekanta som haft kontakt med släpet på ett eller annat sätt. Då lägger jag hellre mer pengar på ett släp som har mer kvalité

Ume: För deras nonchalans med sitt bakluckeproblem (när hästar gick igenom baklämmarna på nästan nya släp). Däremot så kan jag villigt erkänna att jag innan hela den historien varit sugen på deras baklängessläp. :angel:
 
Sv: Förslag på transport

En på buke har haft MYCKET problem med sitt, och en jag känner har ett Christ där golvet gett vika, ett par år gammal transport. Det brast, och det var den helgjutna mattan som höll ihop så hästen inte gick helt ner på asfalten. Det kan ju vara ett par måndagsex. Sen är jag lite skeptisk mot lite billigar importvagnar. OCH, Värmlandsvagnen har väl tagit över Christ?
Har haft en Värmlandsvagn och det var mycket mycket stadigt att köra ;) MEN, dålig kvalle på plyfa o dåligt tätat = ruttnar fort, trångt inuti, dålig ventilaton så nää.

Cheval håller jag med dig om, de verkar vara gjorda för prydnad o inte för att använda.

Kom på att Böckmann ju har plyfamodeller som heter Duo, där kanske du kan hitta nåt :) Böckmann tycker jag är bra stabila grejer, stora o rymliga o så har de väl individuell fjädrande boggie också (på alla?). Finns massa tillval, sadelkammare mm. Fast jag kom på att jag inet vet om det finns hård mellanvägg men jag tror det, finns massor med tillbehör som sagt.

Varför inte Boj annars?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förslag på transport

Jag har en värmlandsvagn årsmod -98 boggie som är mycket stadig på vägen och trivsam överhuvudtaget. Nu ska vi byta golv men som sagt är den också 12 år, och golvet som är i dags läget är inte skarvat...

Vet inte om det du skriver gäller de nya värmlandsvagnarna för de har jag ingen erfarenhet av..

Dock tycker jag ventilationen är usel på värmlandsvagnen, en het sommardag är det rena bastun där inne.
Och så är min enormt tung att dra kan jag tycka..
 
Sv: Förslag på transport

Jag har en värmlandsvagn årsmod -98 boggie som är mycket stadig på vägen och trivsam överhuvudtaget. Nu ska vi byta golv men som sagt är den också 12 år, och golvet som är i dags läget är inte skarvat...

Vet inte om det du skriver gäller de nya värmlandsvagnarna för de har jag ingen erfarenhet av..

Dock tycker jag ventilationen är usel på värmlandsvagnen, en het sommardag är det rena bastun där inne.
Och så är min enormt tung att dra kan jag tycka..

Håller med! Har en 99'a som ligger fint bakom bilen. Dock så har jag kört en VV med Biltema-handske och den hoppade som en orm. Mycket hänger alltså på handsken.
 
Sv: Förslag på transport

Håller med! Har en 99'a som ligger fint bakom bilen. Dock så har jag kört en VV med Biltema-handske och den hoppade som en orm. Mycket hänger alltså på handsken.

Jag har original handsken och då går den som en pansarvagn :D.
Men kan tänka mig att har man en sämre handske så går den inte alls fint bakom bilen..
 
Sv: Förslag på transport

Håller med! Har en 99'a som ligger fint bakom bilen. Dock så har jag kört en VV med Biltema-handske och den hoppade som en orm. Mycket hänger alltså på handsken.

Eller så beror det på vad man har för referensramar... :idea:

De VV jag kört har haft originalhandsken (och ett släp var ett då 2 månader gammalt extrabrett boggie), och samtliga har varit betydligt ostadigare/slingrigare än de andra släp jag körde med samma bil under samma period (enaxlat Boj, Sävsjö boggie, Star boggie, enaxlat Trane och mitt egna Läckö boggie)

Nej, ett VV kommer då aldrig jag att äga. Kul att ni är nöjda med era, men jag skulle aldrig trivas med ett VV efter de erfarenheter jag har.
 
Sv: Förslag på transport

Alltså det här med Boj, nu kommer alla hata mig för att jag säger detta här, men men..
Min kuse va på bete och skulle förflyttas till ett annat bete och tjejen som hade sin häst ihop med min tog sin transport och så lastade vi båda puttarna tillsammans i hennes BOJ årsmodell -07 om jag inte minns fel, var ganska ny iaf.

Hästarna var en ardenner och en nordistravare, de började bråka så jag stod med i transporten för att de skulle hålla sams och så skulle vi inte åka så långt heller, ca 5km.

Hela den vägen så sa jag till mig själv att aldrig i hela mitt liv ska jag köpa en BOJ, den slamra och slog, och stötig som f*n var den att åka för mig, hur känns det då för hästen som brukar normalt sätt åka längre sträckor??!!.
Jag var helt slut i både kropp och huvud när jag kom ut..

Nu vet jag ioförsig inte om alla årsmodeller av BOJ är så, men den var så.
Har åkt i flera transporter och aldrig upplevt det så som jag gjorde i den Bojen..

Positivt var det att ventilationen var bra iaf,:)
 
Sv: Förslag på transport

Har precis haft en reklamationshistoria på ett sprillans nytt Christ, så den kan jag verkligen inte rekommendera. Riktigt måndagsex. Bra köregenskaper, absolut.....men riktigt krass kvalite på materialet. Men de tog tillbaks det....tack o lov.
Köpte ett Boj istället....och det finns inte ord över skillnaden i kvalite. Och säkerhetsdetaljerna!
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att fundera på en ny och större transport. Frågan är om det ens finns någon transport som uppfyller mina önskemål...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp