Byte till större transport

Sv: Byte till större transport

Det beror på hur gamla de är. Jag tror att B36 Touring öht är en rätt ny modell. Har för mig att när jag för några år sen kollade på Umesläp så fanns bara B60 med sadelkammare.
Frågan är dessutom hur mycket de väger med ett plyfagolv.

Mitt Ume A60 är en 98 med plyfagolv. Den har en tjänstevikt på 750 kg.
 
Sv: Byte till större transport

Jag kollade lite annonser på just A60 men de som jag hittade tror jag hade alu-golv. (Båda från 2001.) Priserna var förvisso trevliga men båda transporterna fanns alltför långt norrut för att vara aktuella.
 
Sv: Byte till större transport

Men sandwichkonstruktion i väggarna...

Däremot tycks de Luxe, Compact och Explorer Ultra vara möjliga. Någon som har sådant släp?
 
Sv: Byte till större transport

Det känns verkligen alltför riskabelt med plyfa som inte går att kontrollera på ett enkelt sätt. Är det bara plyfa så kan man känna sig för men när den är gömd inuti glasfiber så blir det knepigare.
Därför mitt nej till sandwich. Skönt att någon tycker att jag tänker rätt :D
 
Sv: Byte till större transport

Skönt att någon tycker att jag tänker rätt :D

Det var inte så jag menade;):D Men jag tror inte folk tänker på att det är riskabelt, jag har ju alla gånger hellre vanlig plyfa där man ser direkt om det är röta.

Thiel har jag också kikat på, de verkar väldigt stabila och fina, men har sandwich i iaf vissa släp.
 
Sv: Byte till större transport

HEJ! Jag har märket Humbaur som jag är supernöjd med. Det är glasfibervagnar som inte väger så mycket o ligger superbra på vägen. Stora o luftiga inuti om alla hästar kliver in i utan att tveka. Mjuk vägg som är genomskinlig och inbyggd sadelkammare.
Tror vagnen är ca 170 cm invändigt.
Om man får fråga: Varför ska du ha en så bred vagn när du har ponnier? Min är 165 cm inv i det är lite i största laget för mina smäckrare travare. När det är för brett i spiltorna tycker jag att de rör sej lite mer o inte åker lika bra. Mycket nöjd med kvaliteen på dem.
Hoppas du hittar vad du söker!
 
Sv: Byte till större transport

Jo, när jag kikade på de olika modellerna så upptäckte jag att åtminstone vissa var med sandwichväggar. Synd för i övrigt såg de rätt trevliga ut.
 
Sv: Byte till större transport

Intressant att du nämner Humbaur. Har den senaste tiden kört en del med ett Humbaur Rapid Alu och det har funkat bra. Dock var en av ponnyerna lite tveksam till det efter att ha åkt en vända. (En lättlastad ponny som i vanliga fall lastas genom att skickas in.) Jag vet dock inte vad det beror på.

Jag vill gärna ha en hyfsat bred vagn eftersom en av ponnyerna är en kinkig fröken. Hon trivs bäst i lastbil eller som ensam-åkare med snedställd mellanvägg. Jag hoppas dock kunna köra henne i normalbred spilta men vill gärna ha så brett släp som möjligt.
 
Sv: Byte till större transport

Har själv en Pegasus-02 o är verkligen supernöjd med den. Har säkert kör 12-15 000 mil med den o den ser fortf som ny ut och det enda vi behövt byra är ett hjullager och nya bromsvajjrar förra sommaren. Dyr va den men värd vaarenda öre!!
 
Sv: Byte till större transport

Pegasus är en av modellerna som finns på min kolla-noga-lista. (Och då har jag en del märken kvar att kika igenom. Puh!)
 
Sv: Byte till större transport

Mitt XR3000 har den mesta av den utrustning du önskat och uppfyller även bredd- och ventilationskriterierna. Det har en tjänstevikt på 900kg (vilket innebär att du kan lasta 900kg i det med den bilen du beskriver) :)
 
Senast ändrad:
Sv: Byte till större transport

Den modellen har nämnts tidigare i tråden och min fråga då var om väggarna är sandwich eller ren glasfiber? Du kanske kan vara behjälplig i den frågan?
 
Sv: Byte till större transport

Sandwich-väggar (dock ingen plyfa i väggarna) i hästdelen, enbart glasfiber i främre delen (Sadelkammare/klädkammare), plyfagolv
 
Sv: Byte till större transport

håller själv på att leta transport med samma vikt problem som du har kollat många olika märken å skickat efter många kataloger från återförsäljare. den vagn som jag híttat som är lättast är cheval liberte dom har flera vagnar med en vikt från 600 kg. med be kort å 1800kg blir de ju 1200kg som man får lasta. Dom är även billiga i inköp. Dock e jag lite skeptik mot att dom kan va så mycke billigare ?
 
Sv: Byte till större transport

Boj Bravo uppfyller ju också dina kriterier tycker jag. :) Min med sadelkammare har tjänstevikt på 820kg och på våg stämmer den siffran. Så där får du ju lasta 980kg.
 
Sv: Byte till större transport

håller själv på att leta transport med samma vikt problem som du har kollat många olika märken å skickat efter många kataloger från återförsäljare. den vagn som jag híttat som är lättast är cheval liberte dom har flera vagnar med en vikt från 600 kg. med be kort å 1800kg blir de ju 1200kg som man får lasta. Dom är även billiga i inköp. Dock e jag lite skeptik mot att dom kan va så mycke billigare ?

Man får vad man betalar för. Jag tycker Cheval är på tok för rangliga så den transporten går bort för mig direkt. Plastiga och klena konstruktioner. Jag vill ha rejäla bar grejer. Kör man Svenskt så vet man att man får hållbara grejor. :)
 
Sv: Byte till större transport

Precis som Nominous så har jag hört en del kritik mot CL så det är inte ett märke som är aktuellt. Tyvärr för de är onekligen lätta.
 
Sv: Byte till större transport

Boj tittar jag definitivt på. Vet dock inte riktigt vad som skiljer mellan Bravo och Classic mer än utseendet, vet du? :confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 475
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 346
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Nu, äntligen, har jag begåvats med ett släp, så jag kan röra mig mer fritt med familjens ponny! Jag har funderat på detta i ca två...
Svar
15
· Visningar
1 986
Senast: Fredag
·
Utrustning Okej, inte drömmen, men bästa tänkbara i nuläget. Vad jag vill ha: * Boggie (såklart) * Max totalvikt 1400 * Får lasta minst 650 * Gärna...
2
Svar
23
· Visningar
4 026
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp