Byte till större transport

LadyCovergirl

Trådstartare
Det börjar bli dags att fundera på en ny och större transport. Frågan är om det ens finns någon transport som uppfyller mina önskemål :confused:

-Boggie
-Låg tjänstevikt, vill kunna lasta två D-ponnyer även med nuvarande bil (1 800 kg på BE-kort). Jag har inte haft möjlighet att väga ponnyerna men kan väl tänka mig att de väger 400 kg per ponny. Säg 900 kg lastvikt för att ha lite marginal och dessutom kunna plocka med lite utrustning.
-Sadelkammare, helst utdragbara sadelhängare, gärna så man kommer åt sadelkammaren inifrån släpet men det är ej krav
-Helst 170 cm bredd invändigt
-Bra ventilation
-Helst säkerhetsbommar fram, helst dörrar bak men inget av det är krav
-Hingstvägg

-Ska jag satsa på så mycket aluminium som möjligt? Golv aluminium, glasfiber övrigt kanske?
-Mellanvägg funderar jag på mjuk eller hård. En hård mellanvägg antar jag väger mer men det känns ändå bättre på något vis. Oavsett så är det en sekundär fråga.

Så, existerar denna transport? :D
 
Sv: Byte till större transport

Plyfagolv. Du ser inte när aluminiumet blivit uttröttat och behöver bytas. Min ponny av samma sort vägde 450-475kg, jag vill helst ha lite drygt 1000kg lastvikt, minst.

Ngt Thule kanske?
 
Sv: Byte till större transport

Men hur länge kan man räkna med att plyfagolv håller? Jag kommer inte vilja lägga pengar på ett sprillans nytt släp men vill inte heller börja mecka med att byta golv direkt. Men visst, du har ju rätt i sak att ett alu-golv är lurigt.
Att komma upp i 1 000 kg lastvikt kan jag nog glömma. Jag kan inte komma på ett enda släp med den utrustningen som har max 800 kg tjänstevikt :crazy: Ska jag bli tvungen att åka och väga ponnyerna?! :mad: De är inte av det nättare slaget men inte heller av det mest rejäla.

Kollade Thules hemsida med följande resultat:
Premium GP tjänstevikt 940 kg
Excellent GP tjänstevikt 920 kg
Royal XT tjänstevikt 870 kg, men bara 161 cm bred invändigt
Övriga listade modeller (Diamant, Prestige, Horseliner, Classic) saknar sadelkammare.
 
Sv: Byte till större transport

Leta nybytt? :)

Ume skulle jag kolla efter men är inte hundra på hur sadelkammaren fungerar på de.
 
Sv: Byte till större transport

Det är isf vad jag får göra. Huu, det här känns genast bökigt :p

Ume är förhållandevis lätta vagnar men ligger å andra sidan högt i pris. De två aktuella är isf B36 Touring och B60 Touring. Som jag förstått det är det bara de som har sadelkammare. Dock har båda varianterna aluminiumgolv.
 
Sv: Byte till större transport

Vårt Boj Classic har tjänstevikt 840 kg (totalvikt 2100 kg), sadelkammare & garderob. Alugolv med gummimassa, säkerhetsbommar fram och dörrar bak, kombiläm.

Kan kanske vara något att titta på begagnat?
 
Sv: Byte till större transport

Det beror på hur gamla de är. Jag tror att B36 Touring öht är en rätt ny modell. Har för mig att när jag för några år sen kollade på Umesläp så fanns bara B60 med sadelkammare.
Frågan är dessutom hur mycket de väger med ett plyfagolv.
 
Sv: Byte till större transport

Har ni 220 SEH eller 225 SEH?

Har försökt hitta en lista över de olika modellerna men iom Bojs konkurs så tycks det lite knepigt. Jag vet att S:et står för sadelkammare och EH för det extra utrymmet i transporten men vad står siffrorna för?
Vad skiljer Classic från Bravo?

I övrigt så har jag gärna ett Boj men de är ju tyvärr rätt dyra. Iofs är väl värdet vid en eventuell försäljning också därefter.
 
Sv: Byte till större transport

vårat stal xr3000 uppfyller nästan alla dina krav. den har en tom vikt på 800kg.så har du 1800 på bilen får du lasta 1000 kr i den

-Boggie JA
-Låg tjänstevikt, vill kunna lasta två D-ponnyer även med nuvarande bil (1 800 kg på BE-kort). Jag har inte haft möjlighet att väga ponnyerna men kan väl tänka mig att de väger 400 kg per ponny. Säg 900 kg lastvikt för att ha lite marginal och dessutom kunna plocka med lite utrustning. JA

-Sadelkammare, helst utdragbara sadelhängare, gärna så man kommer åt sadelkammaren inifrån släpet men det är ej krav Helst 170 cm bredd invändigt -Bra ventilation
JA dock dörrar fram på släpet men stor sadelkammare och kläd kammare bredd ca 170 bredoch 2öppningsbara fönster samt 2 tak luckor

Helst säkerhetsbommar fram, helst dörrar bak men inget av det är krav
-Hingstvägg Ja panik bommar fram dock inga dörrar bak..

-Ska jag satsa på så mycket aluminium som möjligt? Golv aluminium, glasfiber övrigt kanske? vårat har nån kombination trä alu, glasfiber

-Mellanvägg funderar jag på mjuk eller hård. En hård mellanvägg antar jag väger mer men det känns ändå bättre på något vis. Oavsett så är det en sekundär fråga på våran är där hård upptill med mjuk neder del.. helt kanon
 
Sv: Byte till större transport

Vi har inget av dem, vårt är ett mellanting (tydligen). Siffrorna står för max totalvikt (2000 alt. 2500 har jag för mig)

Det är en normalhög, normalbred med sadelkammare & garderob. Begagnade finns det ett par helt klart prisvärda på marknaden.
 
Sv: Byte till större transport

Det börjar bli dags att fundera på en ny och större transport. Frågan är om det ens finns någon transport som uppfyller mina önskemål :confused:

-Boggie Ja
-Låg tjänstevikt, vill kunna lasta två D-ponnyer även med nuvarande bil (1 800 kg på BE-kort). Jag har inte haft möjlighet att väga ponnyerna men kan väl tänka mig att de väger 400 kg per ponny. Säg 900 kg lastvikt för att ha lite marginal och dessutom kunna plocka med lite utrustning. Ja
-Sadelkammare, helst utdragbara sadelhängare, gärna så man kommer åt sadelkammaren inifrån släpet men det är ej krav Ja, utdragbar sadelhängare finns som tillval, dock inte att du kommer åt sadelkammaren från insidan
-Helst 170 cm bredd invändigt 165 är standard tror jag, kan finnas bredare
-Bra ventilation Ja
-Helst säkerhetsbommar fram, helst dörrar bak men inget av det är krav säkerhetsbommar, men ej dörrar bak, kanske finns som tillval nu?
-Hingstvägg finns som tillval

-Ska jag satsa på så mycket aluminium som möjligt? Golv aluminium, glasfiber övrigt kanske? Standard
-Mellanvägg funderar jag på mjuk eller hård. En hård mellanvägg antar jag väger mer men det känns ändå bättre på något vis. Oavsett så är det en sekundär fråga. Hård mellanvägg finns som tillval

Så, existerar denna transport? :D



Googla Thiel! :love:
Dessutom får du leta efter ett släp som ligger stadigare efter bilen. Jag har på senare tid kört Boj, Thule, Henra och Böckmann och det enda som var i närheten av stadigt var böckmann-släpet kanske
 
Sv: Byte till större transport

Menar du sandwichkonstruktion på väggarna? Det är jag högst tveksam till. Har dock kikat lite på modellen i övrigt så återkom gärna med svar på om det är sandwichkonstruktion :laugh:
 
Sv: Byte till större transport

Jag upplever dock skåpen som avsevärt mindre än en sadelkammare men det kanske inte stämmer?
 
Sv: Byte till större transport

har för mej de va nåttsånt i golvet inte i väggarna de e glasfiber....
i våran sadelkammare får de plats 2 sadlar 2 träns rykt lådamm mm
 
Sv: Byte till större transport

Okej, det låter klart lovande! Extrahög behöver jag verkligen inte eftersom mina ponnyer är just ponnyer :D

Har du koll på om det finns ngn modell liknande er till salu i regionen? (Vad heter er modell? Lättare att leta med ett fullständigt namn.)
 
Sv: Byte till större transport

Sadelkammaren ser rejäl ut på den modell du har men det faller nog tyvärr på sandwich-biten :crazy:
 
Sv: Byte till större transport

Har just köpt Thiel domino ht ultra och är jättenöjd hitintills. Den har plastaluminiumkomposit golv och känns väldigt rejäl.
Lätt dessutom, 700 kg hamnade våran på ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 475
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 346
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Nu, äntligen, har jag begåvats med ett släp, så jag kan röra mig mer fritt med familjens ponny! Jag har funderat på detta i ca två...
Svar
15
· Visningar
1 986
Senast: Fredag
·
Utrustning Okej, inte drömmen, men bästa tänkbara i nuläget. Vad jag vill ha: * Boggie (såklart) * Max totalvikt 1400 * Får lasta minst 650 * Gärna...
2
Svar
23
· Visningar
4 026
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp