Försök till rasval

En jaktavlad jaktcocker ligger nog på ungefär samma nivå som en jaktavlad jaktlabbe.
Tycker ofta att de jaktavlade är lättare att ha och göra med än de sportavlade dock :p
 
Vill bara flika in ang omplacering att många drar sig för det för att man vill "forma hunden själv", "connecta ordentligt" och liknande. Men hunden som stått mig absolut närmast som jag har haft starkast band till köpte jag när han var 2,5 år. Han var hunden med stort H. Det var ju inget argument du hade emot det, men många andra. Så ville bara flika in att man kan klicka minst lika mycket med en vuxen hund som med en man haft sedan valp.



Faller väl på aktivitetsnivån om inte annat? Stryks kelpie så tycker jag jaktavlade spaniels och retirevers också stryks. De i min umgängeskrets är iaf riktiga arbetsmaskiner som behöver jobba ordentligt.

Det var nog sådär jag själv tänkte för inte alls längesedan. Jag ville ha en valp hellre än en vuxen hund för att jag ville att hunden skulle präglas på mig. Men jag har förstått på senare tid att det inte direkt har någon betydelse, inte för relationen i alla fall.
 
Jag skulle inte rekommendera en cocker spaniel till en som inte älskar pälsvård. Även om man håller cockern i en kort sportfrisyr blir det mycket. Pälsen ska klippas/trimmas på olika sätt på olika ställen på kroppen. Man måste ha flera klippverktyg/saxar till de olika delarna av pälsen. Pälsen måste redas ut efter varje rastning i skog/terräng eller dåligt väder för att inte tova. Alltså rejäl genomkamning minst en gång om dagen. Pälsen torkar långsamt. Cockrar älskar att bada i lerpölar. Pälsen måste schamponeras ofta för att inte lukta surt iaf om man går ut med hunden i regn och rusk (och det gör man). Regnplagg hjälper till viss del, men det är inte alltid man har hunnit ta på det.
Svart päls är svårare och det är troligen enklare med någon annan färg än svart, men ändå så bör man älska pälsvård om man väljer en cocker.
 
Senast ändrad:
Hej! Tack för alla förslag där i vintras :-)
Det finns verkligen många fina, gulliga, roliga olika sorters hundar, och det är roligt!

Imorgon flyttar en liten sheltiekille in hos mig och det känns rätt i hela kroppen. Nu är det bara just honom jag vill ha :heartheart:heart
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 841
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 834
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 001
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp