Vilken hundras?

Bedlington? Visst, en del borstande, men går ju hålla kortklippt. Vissa grenar har mer jakt/vakt än andra. Vår första sa aldrig pip eller drog efter nått, men moderns nuvarande är destå mer terrier 😅 men väldigt lämpliga i storlek och så..jädra..skönt..att dom inte fäller 😲 luktar knappt ens hund 😁

Varför bedlington när pudeln är uppe som alternativ? Måste vara enklare att hitta en bra pudel i Sverige.

Bedlington? Visst, en del borstande, men går ju hålla kortklippt. Vissa grenar har mer jakt/vakt än andra. Vår första sa aldrig pip eller drog efter nått, men moderns nuvarande är destå mer terrier 😅 men väldigt lämpliga i storlek och så..jädra..skönt..att dom inte fäller 😲 luktar knappt ens hund 😁
Tack för tips!

Tänker att det beror mycket på vad du gillar för typ av hund också. Ska de vara åt det lugnare hållet, eller gillar du hundar med mycket fart (med utmaningen att i vissa raser verkar fart gå ihop med stress)? Mycket energi kan de ha oavsett, om man med energi menar ork och vilja att arbeta.

Vad är det som gör att du inte väljer en bruksras?
Föredrar en lugn hund. Har tidigare haft rottweiler, en ras jag verkligen älskar men blir för stor och krävande för att funka idag.

Det är nog inga problem om man aktiverar den tillräckligt i övrigt. @Milosari är dock experten.
Men jag hade med min förra dobbis på arbetet, handlar mest om passivitet och aktivering utanför arbetet imo.
Ja kelpies är lite lättare än dobermanns när det kommer till att chilla när de är välaktiverade, men utifrån första inlägget hade jag inte rekommenderat kelpie. De som är bra blir lite ledsna om de bara får "gå och skräpa" dvs lite aktiviteter och några promenader, och de som nöjer sig har i regel andra mentala brister. En kelpie är avlade för att vara lite arbetsnarkoman, de ska vara i det närmsta outtröttliga och ska vara relativt självständiga i sitt arbete. Men får de vad de behöver och är bra mentalt är de otroligt enkla att ha med sig. På jobbet, resor, krogen, campingen.

Tack! Ska titta närmare på finsk lapp men känns som en heldel päls/fäll. Även pudeln mycket päls men mindre fäll så hade funkat att lämna in på klipp med jämna mellanrum, mellan är dock mer rätt storlek.
Jag tänkte mest att eftersom du varken ville ha fällande päls eller pälsvård skulle jag ta upp en av vardera, för du kommer aldrig undan helt. :D Antingen har du en hund som fäller eller också har du en som kräver viss pälsvård.

Gällande pälsen tycker jag att längre päls/spetspäls är betydligt lättare att hantera än både korthår och typ labbe eller schäfer. Fällsperioden är begränsad, pälsen klumpar/blir tussar på golvet och går rätt bra att borsta ur.
Aktivitetsmässigt tror jag att finnen skulle passa jättebra! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 735
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 298
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 540
Senast: Sedna
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 630
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?