Försök till rasval

Jo som sagt har ju cockrar en hel del päls, men jag skulle tro engelsk (sådan vi hade) är lättare att hålla efter än en amerikansk. Våran klippte vi ju som sagt ner och då var ju pälsen inte alls svårskött men visst, det är ju inte den rastypiska pälsen :p:D.

Måste citera en beskrivning om cocker spanieln ur en gammal hundrasbok (Våra hundar av Joan Palmer) "Det här är en aktiv hund, som behöver regelbundne motion. Den älskar att vara på landet och kan säkert komma tillbaka från utflykten vaggande på svansen av lera, så den kanske inte är dne mest idieala rasen för städpedanten. Den tycker också mycket om ett trivsamt hemliv, att äta gott, sova bekvämt och vara tillsammans med sin familj". Det stämde verkligen på pricken kan jag säga om vår :D:love:
Den där beskrivningen lät ju som en beskrivning av en riktigt härlig hund i alla fall :)
 
Den där beskrivningen lät ju som en beskrivning av en riktigt härlig hund i alla fall :)

Ja, utan att vara för partisk, så visst gör det! :) Innan vi tog över honom var jag inte alls förtjust i cockern, ingen hund som tilltalade mig, men Mio, han fångade mitt hjärta så numera är det en gång cocker- alltid cocker för mig numera :love:. (Dock har jag ingen hund sen han lämnade oss).
 
Oj, det är ju en jättemärklig inställning?? Med den inställningen så kan vi ju lika gärna slopa alla raser som tagits fram för olika ändamål.

Och rasbeskrivningar är ju totalt meningslöst då med?

Äsch du vet precis vad jag menar :)

Jag har dock stött på många som borde borde vara ett sött och varit ett helt annat.

Det blir så mycket hets på raser, man läser och tror att man ska få just den hunden sen är det inte så. Man bör inte bli fäst i en ras, även om man tittar främst på den rasen. Jag tittade främst på shäfrar sen köpte jag en Lurcher cross för individen passade mig.
 
Jag tycker din beskrivning skriker finsk lapphund! :D

Men jag måste sluta föreslå min egen ras till allt och alla så du ska nog inte lyssna på mig. :angel:
 
Äsch du vet precis vad jag menar :)

Jag har dock stött på många som borde borde vara ett sött och varit ett helt annat.

Det blir så mycket hets på raser, man läser och tror att man ska få just den hunden sen är det inte så. Man bör inte bli fäst i en ras, även om man tittar främst på den rasen. Jag tittade främst på shäfrar sen köpte jag en Lurcher cross för individen passade mig.

Köper man valp får man gå på ras då individ inte "finns" ännu.
 
Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag råder bot på det i år för åren liksom bara går och går.

Jag kommer sannolikt ha råd att vara ledig i alla fall någon månad med valpen, sedan skulle idealet vara att kunna jobba hemifrån. Annars kanske jobba 75% och ha dagmatte/-husse.

Men till saken! Varför är det så omöjligt att hitta den rätta rasen? Finns ju över trehundra raser...

"Bör" man välja en ras man ogillar utseendet på om den verkar passa i övrigt? Jag kanske är oförlåtligt utseendefixerad men jag skulle tycka om att ha en fin (och snäll!) hund. Är dock helt ointresserad av utställning, så jag menar verkligen fin i mitt tycke.

Med min framtida hund tror jag att jag vill träna agility och freestyle/trickträning. Och viltspår. (Det vore kul att prova på rapport också!) Jag är i grunden ingen egentlig tävlingsmänniska men kanske blir det någon tävling för skojs skull... Och där kan ju intresset växa.

Jag vill kunna vandra tillsammans med hunden, till exempel i fjällen.

I min önskevärld har hunden lätt för att lära sig kunna gå lös - hålla sig nära och komma på inkallning. Att kunna ha hunden med på ridtur vore härligt... om jag nu fick den lydig nog.

Jag vill ha en generellt sett väldigt frisk ras. Har kanske t.o.m. för höga krav där...

Jag har hellre en hund som fäller än en som måste trimmas/klippas/badas. Tycker dock att t.ex. en pointerpäls är lite jobbig, håren kilar fast så väldigt!

Storlek: mindre mellanstorlek. Liten nog för att man utan större åthävor ska kunna lyfta/bära hunden, t.ex. i en båt eller om det händer något. Maxvikt kanske 18-20 kg. (Tollaren i familjen vägde 17 kg när hon dog, hon var alldeles lagom stor). Dvärgraserna känns alltför små, även om de verkar kunna hänga med på mycket och onekligen är lätta att lyfta.

Det viktigt att hunden inte har alltför stor skärpa, då jag är osäker på om jag skulle kunna hantera det. Men jag vill gärna ha en hund med lite "go" i sig! För en sådan hund känns roligare att träna med.

Det skulle vara roligt om den umgicks utan problem med andra hundar. Den behöver inte älska alla människor, utan gärna välja de den känner framför andra.

Ett extra plus om hunden gillar att simma på sommaren då jag själv gör det.

Godismotiverad vore bra

Jag har varit inne på massor av vitt skilda raser (med lite varierande krav/önskemål emellanåt), allt från kooikerhondje till vit herdehund till Berger des pyrenees till sheltie.

Egentligen hade jag bestämt mig för en svensk lapphund men de har så... överdrivet mycket päls. Och är eventuellt lite större än vad jag skulle önska. Plus att jag är lite rädd för skällandet. Min andra favoritkandidat just nu är norsk buhund. Men där finns ju också skällandet... och jag lär fortsätta att bo i lägenhet.

Jag sammanfattar vad jag önskar:

* generellt sett hälsosam hundras
* stor vilja (stort behov) av mental och fysisk aktivering
* Mjuk hellre än skarp
* Från ca 35 cm och uppåt, men maxvikt 20 kg
* generellt gå bra ihop med andra hundar
* välja matte framför andra människor
* stabil mentalitet (ej ljudrädsla eller andra rädslor)
* lättskött päls som endast behöver borstas, trimraser och pointerpäls undanbedes
* godismotiverad ;)
* lekfull
* gosig
* fin :p

Har någon något tips? Och ta det inte personligt om jag inte nappar på era förslag :D. Vill mest ha hjälp med att tänka (säger den som tänker alldeles för mycket...)
Jag tänker en liten bearded collie tik åt dig !
Nedklippt
 
Yes of course my child:p Men finner du en hund som passar men rasen är ''fel'' borde du inte utesluta.

Det var de enda jag menade
Nej, det är sant förstås :) Och jag har en stark aning om att oavsett vilken ras det nu blir så kommer det ändå bli rätt. Sedan säger väl samvetet att jag bör ta någon stackars omplacering från hundhem. Men jag vill verkligen ha hunden redan från åtta veckors ålder... valptiden är kort nog ändå.
 
Jag tycker din beskrivning skriker finsk lapphund! :D

Men jag måste sluta föreslå min egen ras till allt och alla så du ska nog inte lyssna på mig. :angel:
De finska lapphundarna verkar vara jättegoa hundar. Har ett stående erbjudande om att låna en finsk lapphund-kille då och då, vilket jag inte utnyttjat än :o. De är väl kanske snäppet för stora egentligen. Men jag får väl se till att träffa Tensor lite och se hur mycket han charmar mig :D
 
De finska lapphundarna verkar vara jättegoa hundar. Har ett stående erbjudande om att låna en finsk lapphund-kille då och då, vilket jag inte utnyttjat än :o. De är väl kanske snäppet för stora egentligen. Men jag får väl se till att träffa Tensor lite och se hur mycket han charmar mig :D
De har blivit populära senare år.
 
Hm, bearded collie... Är kanske också ett alternativ. Haha, det är svårt det här. Jag tänkte att jag skulle bli klokare efter era tips men det är snarare tvärtom. Det borde jag kanske förstått :rofl:

Väldigt många olika rasförslag. Du får nog bena ut lite mer exakt när det kommer till aktiveringsbehov och pälsvård (det kanske du ha gjort? Kan ha missat) så blir det enklare. Vad kan du erbjuda? Milslånga promenader varje dag och lite lydnadsträning ett par gånger i veckan? Skogspromenader och flera kvällar i veckan på brukshundklubben? Helger till hundträning eller vandring, eller bara slappa i soffan?
 
Väldigt många olika rasförslag. Du får nog bena ut lite mer exakt när det kommer till aktiveringsbehov och pälsvård (det kanske du ha gjort? Kan ha missat) så blir det enklare. Vad kan du erbjuda? Milslånga promenader varje dag och lite lydnadsträning ett par gånger i veckan? Skogspromenader och flera kvällar i veckan på brukshundklubben? Helger till hundträning eller vandring, eller bara slappa i soffan?
Ja, väldigt många olika förslag. Frågan är hur jag ska lyckas bena ut noggrannare hur aktiv jag kan och vill vara med hunden, och hur mycket pälsvård jag kan tänka mig. Jag har försökt i ett par-tre år sådär. Måste nog hitta någon ny strategi för det där...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 133
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 885
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 011
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 046

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp