Försök till rasval

Ja, väldigt många olika förslag. Frågan är hur jag ska lyckas bena ut noggrannare hur aktiv jag kan och vill vara med hunden, och hur mycket pälsvård jag kan tänka mig. Jag har försökt i ett par-tre år sådär. Måste nog hitta någon ny strategi för det där...

Hur aktiv är du idag utan hund? Går du ut varje dag? Några uteaktiviteter? Vill du gå kurser, hur mycket tid har du till faktisk hundträning? Hemma själv eller på brukshundklubben?

Gillar du att borsta? Föna? Bada? Är det okej med skit och hår, varje dag?
 
Ja, väldigt många olika förslag. Frågan är hur jag ska lyckas bena ut noggrannare hur aktiv jag kan och vill vara med hunden, och hur mycket pälsvård jag kan tänka mig. Jag har försökt i ett par-tre år sådär. Måste nog hitta någon ny strategi för det där...
Varför inte bara ta en omlaceringshund om du är osäker på ras ?
Då ser du ju precis hur den individen är oavsett om det är en renrasig eller blandras!
 
Tack igen alla för svar! Jag blir nog tvungen att tänka igenom det här med rasval på nytt på ett mer strukturerat sätt (om jag ens kan det...) Är nog lite väl snabb med att både fråga efter och låta mig påverkas av andras åsikter/tips. (Fast det är klart, frågar man om tips är väl själva avsikten att låta sig påverkas.)
 
Varför inte bara ta en omlaceringshund om du är osäker på ras ?
Då ser du ju precis hur den individen är oavsett om det är en renrasig eller blandras!
Omplaceringshund är inget omöjligt alternativ men jag vill gärna ha hunden från att den är riktigt liten. Så att säga vara med under hundens hela liv.
 
Hur aktiv är du idag utan hund? Går du ut varje dag? Några uteaktiviteter? Vill du gå kurser, hur mycket tid har du till faktisk hundträning? Hemma själv eller på brukshundklubben?

Gillar du att borsta? Föna? Bada? Är det okej med skit och hår, varje dag?
Roligt inlägg fick mig a
Omplaceringshund är inget omöjligt alternativ men jag vill gärna ha hunden från att den är riktigt liten. Så att säga vara med under hundens hela liv.
Okej ! Själv föredrar jag en omplacering framför valp.
De vuxna anpassar sig fort de också och man får precis samma band till en vuxen som en valp.
 
De finska lapphundarna verkar vara jättegoa hundar. Har ett stående erbjudande om att låna en finsk lapphund-kille då och då, vilket jag inte utnyttjat än :o. De är väl kanske snäppet för stora egentligen. Men jag får väl se till att träffa Tensor lite och se hur mycket han charmar mig :D
Tikarna är inte så stora. Min är 45 cm och hon är ganska stor för att vara tik. :up:
 
Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag råder bot på det i år för åren liksom bara går och går.

Jag kommer sannolikt ha råd att vara ledig i alla fall någon månad med valpen, sedan skulle idealet vara att kunna jobba hemifrån. Annars kanske jobba 75% och ha dagmatte/-husse.

Men till saken! Varför är det så omöjligt att hitta den rätta rasen? Finns ju över trehundra raser...

"Bör" man välja en ras man ogillar utseendet på om den verkar passa i övrigt? Jag kanske är oförlåtligt utseendefixerad men jag skulle tycka om att ha en fin (och snäll!) hund. Är dock helt ointresserad av utställning, så jag menar verkligen fin i mitt tycke.

Med min framtida hund tror jag att jag vill träna agility och freestyle/trickträning. Och viltspår. (Det vore kul att prova på rapport också!) Jag är i grunden ingen egentlig tävlingsmänniska men kanske blir det någon tävling för skojs skull... Och där kan ju intresset växa.

Jag vill kunna vandra tillsammans med hunden, till exempel i fjällen.

I min önskevärld har hunden lätt för att lära sig kunna gå lös - hålla sig nära och komma på inkallning. Att kunna ha hunden med på ridtur vore härligt... om jag nu fick den lydig nog.

Jag vill ha en generellt sett väldigt frisk ras. Har kanske t.o.m. för höga krav där...

Jag har hellre en hund som fäller än en som måste trimmas/klippas/badas. Tycker dock att t.ex. en pointerpäls är lite jobbig, håren kilar fast så väldigt!

Storlek: mindre mellanstorlek. Liten nog för att man utan större åthävor ska kunna lyfta/bära hunden, t.ex. i en båt eller om det händer något. Maxvikt kanske 18-20 kg. (Tollaren i familjen vägde 17 kg när hon dog, hon var alldeles lagom stor). Dvärgraserna känns alltför små, även om de verkar kunna hänga med på mycket och onekligen är lätta att lyfta.

Det viktigt att hunden inte har alltför stor skärpa, då jag är osäker på om jag skulle kunna hantera det. Men jag vill gärna ha en hund med lite "go" i sig! För en sådan hund känns roligare att träna med.

Det skulle vara roligt om den umgicks utan problem med andra hundar. Den behöver inte älska alla människor, utan gärna välja de den känner framför andra.

Ett extra plus om hunden gillar att simma på sommaren då jag själv gör det.

Godismotiverad vore bra

Jag har varit inne på massor av vitt skilda raser (med lite varierande krav/önskemål emellanåt), allt från kooikerhondje till vit herdehund till Berger des pyrenees till sheltie.

Egentligen hade jag bestämt mig för en svensk lapphund men de har så... överdrivet mycket päls. Och är eventuellt lite större än vad jag skulle önska. Plus att jag är lite rädd för skällandet. Min andra favoritkandidat just nu är norsk buhund. Men där finns ju också skällandet... och jag lär fortsätta att bo i lägenhet.

Jag sammanfattar vad jag önskar:

* generellt sett hälsosam hundras
* stor vilja (stort behov) av mental och fysisk aktivering
* Mjuk hellre än skarp
* Från ca 35 cm och uppåt, men maxvikt 20 kg
* generellt gå bra ihop med andra hundar
* välja matte framför andra människor
* stabil mentalitet (ej ljudrädsla eller andra rädslor)
* lättskött päls som endast behöver borstas, trimraser och pointerpäls undanbedes
* godismotiverad ;)
* lekfull
* gosig
* fin :p

Har någon något tips? Och ta det inte personligt om jag inte nappar på era förslag :D. Vill mest ha hjälp med att tänka (säger den som tänker alldeles för mycket...)
Borderterrier - ca 35 cm hög och väger ca 7 kg. Skäller inte i onödan.
Den är väldigt personlig och tillgiven. Pälsen ska vara lätt att rycka själv. Den min syster hade "vallade" så att alla i familjen höll ihop under promenaden. Den var ofta lös, men stack aldrig iväg. Det finns jakt i dem, men det är olika på individer och vad de är avlade till. Inte den vackraste rasen, men kanske därför de är så friska och kan leva länge.

Från borderterriersällskapet:
..."benlängd, styrka och uthållighet att följa en ryttare till häst"

"Den har aldrig blivit "utställningsavlad", utan har förblivit en rustik, sund hund som älskar att arbeta - det må gälla jakt, lydnad, spår, agility eller lek och ras med familjemedlemmarna. Dess förmåga att koppla av mellan passen gör den till en behaglig familjehund - att ligga i knät och gosa och hålla ett öga på kökets aktiviteter hör till favoriterna inomhus.

Borderterrier är en av de friskaste hundraserna idag. En borderterrier på 14 år - pigg och alert - är ingenting ovanligt."...

"En borderterrier älskar människor och särskilt barn, som den har stort tålamod med - det är inte i första hand som vakthund man väljer rasen.

En borderterrier är glad och vänlig, kontaktvillig och röstkänslig. Eftersom den gärna vill vara sin ägare till lags räcker det ofta att skärpa tonen när den gör något galet. Med beröm och uppmuntran lär den sig fort olika saker.

En borderterrier är påhittig och tycker om att stå på egna ben. Den är aktiv till sin läggning och kan sysselsätta sig själv - undersöka alla hål och spår ute, kasta omkring med en leksak inne.
En borderterrier skäller inte i onödan.
En borderterrier samsas och leker gärna med andra hundar. Den startar sällan slagsmål men går heller sällan undan om den blir provocerad."
Om pälsvård:
"En borderterrier behöver inte mycket pälsvård - en genomkamning då och då, bortplockning av den sträva överpälsen (trimning) 2 gånger om året är fullt tillräckligt för familjehunden. Den lite händige kan lätt själv lära sig detta. Den sträva pälsen är mycket smutsavstötande, så schamponering behövs sällan."
http://www.borderterriersallskapet.com/

Jag fick lust att skaffa en själv. Att de inte är så vackra gör inget - man lär sig älska sin hund oavsett hur den ser ut.
 
Ett litet input till cockertankarna:
Cocker låter som en utmärkt kandidat på din beskrivning, men pälsen kräver en viss översyn. Generellt sett har de ljusare hundarna mindre pälsmängd. Av de två cockrar jag f.n har är den röda ett riktigt pälsmonster medan Lilla fröken Orange roan har precis lagom. Sax och klippmaskin gör att även pälsmonstret funkar fint dock. Ska man inte ställa ut kan man hålla pälsen hur kort man vill.

Om du siktar in dig på Cocker att jobba med så råder jag dig att vara noga med uppfödare. Cocker är en populär ras med många uppfödare. Somliga exteriöravlar, andra individavlar och några meriterade även arbetsmässigt. Få hundar går MH eller BPH - men det börjar komma så det är inte omöjligt att hitta beskrivna . Cockerklubbens valplista har rätt bra information om aktuella kullar.
 
Jag kan inte låta bli såklart, men din beskrivning är mycket lik det jag sökte och det blev en Kromfohrländer. Man kan trimma men enligt rasbeskrivningen är det "ingen trimras".

* generellt sett hälsosam hundras - Mycket frisk ras!
* stor vilja (stort behov) av mental och fysisk aktivering - Tydlig på och avknapp. Ligger lugnt hemma och när vi går ut är han på G, oavsett om det är koppelpromenad med barnen eller cykeltur, även ridturer på en timma är inga problem.
* Mjuk hellre än skarp - Det här är en hund man ber om saker, inte säger till.
* Från ca 35 cm och uppåt, men maxvikt 20 kg - Vår stora hanhund är ca 42 cm och 13 kg (aningens tunn)
* generellt gå bra ihop med andra hundar - Älskar andra hundar
* välja matte framför andra människor - Gillar sin familj, det tar ett tag innan han vill prata med nya människor
* stabil mentalitet (ej ljudrädsla eller andra rädslor) - Inga problem med fyrverkerier eller annat jag tänkt på
* lättskött päls som endast behöver borstas, trimraser och pointerpäls undanbedes - Går att trimma men många gör det inte, pälslängd önskvärd 3-7 cm.
* godismotiverad ;) - Japp!
* lekfull - Japp! Hoppar högt rätt upp i luften och springer efter leksaker
* gosig - Kan aldrig få nog
* fin :p - MYCKET fin, ser ut som en "riktig" hund i mina ögon.

Alla rätt alltså :-) För övrigt den hoppande studsbollen på min avatar.
 
Nu har jag funderat lite mera och jag skulle vilja revidera min punkt om att hunden ska ha stor vilja/stort behov av fysisk och mental aktivering. Det är mycket mer en kompis än en jobbtörstande arbetshund som jag är ute efter. Men jag vill gärna ha en kompis som är positiv till att hitta på saker, att leka och träna. Träna åtminstone halvseriöst, d.v.s. träna såpass att det skulle kännas okej att ställa upp i tävling för skojs skull. Kelpie som dök upp som förslag, och som jag själv tänkt på, får jag nog stryka.

Jag vill ha en robust, tålig, lojal och pigg kompis som klarar av olika väder och olika terräng. Som kan hänga med på ridtur (detta kan förbli önskedröm, känns som att man måste ha sådan extrem lydnad på hunden här...), jogging, cykling och vandring.

Och en viktig sak! En del hundraser beskrivs som kattlika. Jag vill ha en hundig hund. Sedan kan jag väl skaffa en katt någon gång också, men jag vill inte att hunden ska vara som en katt.

@FrauleinLeo Just i december och februari så har jag varit såpass inaktiv att jag knappt skulle ha någon hund över huvud taget men normalt sett brukar jag vara... ute på språng en hel del. Jag går ut varje dag, försöker åtminstone, då jag inte tycker om att vara inne en hel dag. Men jag är definitivt mer aktiv under helgerna eftersom jag är ledig då.

På lördagar och söndagar är jag i regel ute och rider eller promenerar med någon häst. Så under helgerna är jag oftast aktiv ute/i stallet ...6-8 timmar. Just idag ungefär 6 timmar. Tre vardagar i veckan brukar jag också vara i stallet och då är den aktiva tiden utanför jobbet mellan 2 och 3,5 timme, snittar kanske på 3 timmar. Jag har ingen egen häst så stalltiden kommer att bytas ut mot hundtid. De två övriga dagarna... innehåller idag från 0 aktiva minuter efter jobbet upp till ett par timmar.

Jag vill gå kurser med hunden men jag tycker det är lite jobbigt att ha bestämda tider att passa utöver jobbet, och även att det känns lite bökigt om man måste åka iväg någon längre bit. Så träning på brukshundklubben skulle nog bara ske en gång i veckan, men troligtvis inte mindre än så. Men t.ex. trickträning och godis-/leksakssök vill jag göra varje dag hemma eller ute i skogen.

När det gäller pälsvård:
att behöva duscha skit och urin från pälsen efter varje promenad - nej tack
bada och schamponera flera gånger i månaden - nej tack
föna hunden när den blivit blöt/badad - helst inte (fast det bör man kanske göra om man blött ner hunden ända in till huden, oavsett vilken slags päls den har?)
borsta 1-2 timmar i veckan - helt okej
klippa bort päls där den är i vägen eller ser konstig ut - okej
 
Men alltså, kan jag lära mig att skriva lite kortare inlägg? Man får ju ingen överblick. :cautious:
 
Roligt inlägg fick mig a

Okej ! Själv föredrar jag en omplacering framför valp.
De vuxna anpassar sig fort de också och man får precis samma band till en vuxen som en valp.
Det verkar ju onekligen rätt vettigt att ta en omplacering, så jag räknar inte bort det alternativet alldeles. Nu är jag i och för sig väldigt fascinerad av själva växandet... att man verkligen ser hur hundarna förändras rent fysiskt.
 
@nilie Borderterriern låter riktigt trevlig. En sådan tycker min mamma att jag ska skaffa :D

@Duvan tack för tipsen om vad jag ska tänka på om jag fastnar för cocker!

@Madick Kromfohrländer var jag starkt inne på för... vid något tillfälle. Är det höga hoppandet vanligt? Jag såg en kromfohrländer på MyDog som nästan flög :D

Hm, jag tror att jag ska låta den här tråden somna in och fundera lite till. Jag tar en månad nu där jag känner efter hur aktiv jag vill och orkar vara, och trivs med för den delen. Och så tror jag att jag ringer några uppfödare av norsk buhund och svensk lapphund ändå... eftersom jag innan jul faktiskt hade bestämt mig för just en svensk lapphund. Har jag tur får jag komma och hälsa på någon också :-)

Tack igen för alla svar!
 
Det verkar ju onekligen rätt vettigt att ta en omplacering, så jag räknar inte bort det alternativet alldeles. Nu är jag i och för sig väldigt fascinerad av själva växandet... att man verkligen ser hur hundarna förändras rent fysiskt.
Har du kollat in Leon på bukes annonsmarknad?
 
Faller Engelsk springer spaniel på vikten kanske? Vi hade en när jag växte upp (av jakt/sport-typen) och det var världens trevligaste hund! Genomsnäll och alltid glad - lite Långben över hela hunden. Jaktspanieln behöver inte trimmas som utställningsvarianten, vi klippte tassar och insidan av öronen för att undvika kli. På kroppen är pälsen betydligt kortare än på utställningsspanieln.
Kanske inte den smartaste av hundar, men ändå förig och arbetsglad. Och älskar vatten!
 
Det verkar ju onekligen rätt vettigt att ta en omplacering, så jag räknar inte bort det alternativet alldeles. Nu är jag i och för sig väldigt fascinerad av själva växandet... att man verkligen ser hur hundarna förändras rent fysiskt.

Vill bara flika in ang omplacering att många drar sig för det för att man vill "forma hunden själv", "connecta ordentligt" och liknande. Men hunden som stått mig absolut närmast som jag har haft starkast band till köpte jag när han var 2,5 år. Han var hunden med stort H. Det var ju inget argument du hade emot det, men många andra. Så ville bara flika in att man kan klicka minst lika mycket med en vuxen hund som med en man haft sedan valp.

Faller Engelsk springer spaniel på vikten kanske? Vi hade en när jag växte upp (av jakt/sport-typen) och det var världens trevligaste hund! Genomsnäll och alltid glad - lite Långben över hela hunden. Jaktspanieln behöver inte trimmas som utställningsvarianten, vi klippte tassar och insidan av öronen för att undvika kli. På kroppen är pälsen betydligt kortare än på utställningsspanieln.
Kanske inte den smartaste av hundar, men ändå förig och arbetsglad. Och älskar vatten!

Faller väl på aktivitetsnivån om inte annat? Stryks kelpie så tycker jag jaktavlade spaniels och retirevers också stryks. De i min umgängeskrets är iaf riktiga arbetsmaskiner som behöver jobba ordentligt.
 
Har du kollat in Leon på bukes annonsmarknad?

Jag tittade igår efter att jag läst ditt svar här. Även om det skulle vara så att han passar mig kan jag antagligen inte ha hund förrän tidigast en bit in i juni (p.g.a. arbetssituationen), och det blir minst fyra månader bort... Så det är synd. Är väl det som är det farliga innan man har löst det praktiska... att det finns hundkandidater innan man är klar för dem. Hur som helst, lycka till med omplacerandet!
 
Faller väl på aktivitetsnivån om inte annat? Stryks kelpie så tycker jag jaktavlade spaniels och retirevers också stryks. De i min umgängeskrets är iaf riktiga arbetsmaskiner som behöver jobba ordentligt.

Njae, nu var ju vår inte en utpräglat jaktavlad spaniel, utan mer en sällskapsspaniel av jakttyp, men skulle absolut inte sätta in spanieln i samma kaliber som retrivers - speciellt inte jaktlabbar! Vår spaniel levde ett aktivt Svenssonliv utan speciellt mycket mental stimulans och var mycket nöjd och glad med det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 591
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 594
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 952
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp