Första besöket på förskolan

Lupin

Trådstartare
Om ungefär en kvart eller nåt ska jag ta upp sonen och kl 1300 ska vi på besök hos den privata förskolan som jag satte upp honom på tidigare i år. Nervöst och spännande! Jag vet ju inte ens när vi tänker låta honom börja eller i vilken omfattning, vi har bara pratat lite löst sådär om någon gång i höst. Eller så kanske det får dröja till början av nästa år. Det är i alla fall ett populärt ställe med lång kö, så vi behöver i alla fall inte oroa oss för att sonen ska behöva börja för tidigt. :D

Har väl inget att säga egentligen, är mest lite nervös. Vet inte ens vad jag ska ställa för frågor! :o
 
Sv: Första besöket på förskolan

Du kan ju t. ex. fråga dem hur en dag på förskolan ser ut. Vidare kan du fråga om verksamheten - vad de har för olika aktiviteter.
 
Sv: Första besöket på förskolan

Jo, det lär jag ju fråga om. :) Verksamheten känner jag till lite sedan innan, eftersom de har en egen profil och jag valt dem just pga det. Och jag vet att de har stängt 4 v på sommaren, vilket är helt ok. Men de hjälper mig säkert när vi kommer dit, de är ju vana vid att ta emot nybörjare.
 
Sv: Första besöket på förskolan

Be dem berätta hur en vanlig dag ser ut, vilka rutiner de har.
Träffa så många som möjligt i personalen, så du får en uppfattning om hur de är. (misstänker att det inte är lika mycket byten av personal på privat som på vanlig)
Hur de ser på saker och ting, som du skulle tycka vara lite känsliga. (rutiner kring blöjbyten och annat som diskuterats av folk i trådar här, fast jag minns inte om du skrivit i någon av dem)
Vilken personaltäthet de har och hur stor barngrupperna brukar vara. (Hellre mindre antal barn och mindre personal än stora grupper, det blir bättre då)
 
Sv: Första besöket på förskolan

Tack för tipsen! Jag vet att grupperna är ganska små, de tar inte in hur många barn som helst och står emot kommunens krav på att öka. De kan ju bestämma lite mer själv, eftersom de är privata. Har för mig att jag läste att personalen varit där i stort sett sedan de öppnade, dvs att de inte byter runt en massa. Men jag ska ändå ställa frågorna!

Vi ska börja så smått med blöjavvänjningen nu i sommar, så ev är han blöjfri när det blir dags att börja i höst/vinter, men jag kan ju inte garantera något. Men det hade nog varit mest praktiskt.

Jag är lite nyfiken på hur mycket de är utomhus och vad de får att äta, men det sistnämnda tror jag inte är något problem. Sonen älskar att vara ute och vill helst vara det så mycket som möjligt. Det är en Reggio Emilio-inspirerad förskola förresten.
 
Sv: Första besöket på förskolan

det där med reggio emilia (och alla andra inriktningar) ska man kolla upp. Väldigt många dagis i sthlm har den inriktningen men vad det konkret betyder skiljer sig jättemycket åt. På en del förskolor använder man det som en ursäkt för att inte ha någon planerad verksamhet alls utan bara "fri lek".

En förskola jag besökte som bla fokuserade på genus (enligt dem själva) svarade när nån förälder frågade vad det konkret betydde att "det är väl att behandla alla lika...". Det behöver ju inte betyda att det är ett dåligt dagis men man kan inte alltid sätta likhetstecken mellan en pampig kvalitetsgaranti och verkligheten.
 
Sv: Första besöket på förskolan

Tack för tipset, men så är det väl nästan överallt? Mycket som låter fint och bra, men där man har svårt att leva upp till snacket? Såg en hel del sådant när jag jobbade inom barnomsorgen förra året.... :angel:

Men, vi får se hur det blir. Det verkade jättebra och jättefint på alla sätt när vi var där, men sonen har köplats 13 (sedan i januari när jag skrev upp honom) och de tror inte de kan erbjuda plats förrän efter sommaren 2010. Även om vi står kvar i kön, så får vi nog börja kolla upp andra alternativ till att börja med. Känns väldigt trist, men det är en populär förskola och hade jag haft lite bättre koll och framförhållning kunde jag ringt redan i höstas. Men men, det är alltid lätt att vara efterklok.

Tyvärr är här inte mycket att välja på i vår lilla kommun och jag är som sagt inte speciellt imponerad av det jag sett hitintills vg kommunens barnomsorg. :crazy:
 
Sv: Första besöket på förskolan

På en del förskolor använder man det som en ursäkt för att inte ha någon planerad verksamhet alls utan bara "fri lek".
Fri lek är det allra viktigaste ett barn sysslar med under sin barndom!
Vi fostrar barn som ska ha allt serverat och iordningställt, barn som inte klarar av att roa sig själva, som inte kan vara med andra om de inte fått ett "tema" eller en "uppgift" att hålla sig till.
Barn som inte ids lägga kraft på att starta en fri lek för de vet att fröknarna kommer att avbryta leken med orden: Nu får ni plocka ihop, vi ska ha samling om xxxxx, eller nu får ni sluta leka för vi ska sjunga eller nu ska fyra-åringarna ha tvärgruppsarbete så de får komma med.
Istället borde vi sitta utanför leken och observera och kanske delta och den vägen smyga in den kunskap som barnen själva efterfrågar.
Kan jag som pedagog lämna min barngrupp att klara sig själv och de tar upp en "fri lek" spontant som alla kan delta i då har jag lyckats!
Underskatta aldrig, aldrig den fria leken, det är där barn bearbetar sina intryck och gör dem begripliga, det är där de lär sig det sociala samspelet, det är i den fria leken de befäster sina kunskaper och utvecklar sitt tänkande!
Det största fel vi gör i förskolan är att mata barn med saker de inte undrat över.
Barn tänker inte som oss vuxna, vi åker till Kolmården för att visa våra barn vilda djur, barnen åker hem från Kolmården med minnet av ekorren som kom fram till fikabordet utanför parken och tiggde mat.
Skulle jag leta dagis till mitt barn idag skulle jag leta ett som låter barnen leka klart!
 
Sv: Första besöket på förskolan

Så länge det heter förskola så bör man ha någon form av pedagogisk verksamhet inplanerad, tex gå till skogen eller gå till biblioteket eller plantera växter eller göra grejer i lera emellanåt. Man kan inte bara ha en verksamhet som går ut på att ett gäng 1-2 åringar ska "leka fritt" i ett kuddrum varenda dag i flera timmar...
 
Sv: Första besöket på förskolan

Åter igen, praktisera gärna några dagar på en småbarnsavdelning - och gå då gärna till skogen och biblioteket med en hel grupp 1-2-åringar.
 
Sv: Första besöket på förskolan

Fri lek är det allra viktigaste ett barn sysslar med under sin barndom!
Vi fostrar barn som ska ha allt serverat och iordningställt, barn som inte klarar av att roa sig själva, som inte kan vara med andra om de inte fått ett "tema" eller en "uppgift" att hålla sig till.
Barn som inte ids lägga kraft på att starta en fri lek för de vet att fröknarna kommer att avbryta leken med orden: Nu får ni plocka ihop, vi ska ha samling om xxxxx, eller nu får ni sluta leka för vi ska sjunga eller nu ska fyra-åringarna ha tvärgruppsarbete så de får komma med.
Istället borde vi sitta utanför leken och observera och kanske delta och den vägen smyga in den kunskap som barnen själva efterfrågar.
Kan jag som pedagog lämna min barngrupp att klara sig själv och de tar upp en "fri lek" spontant som alla kan delta i då har jag lyckats!
Underskatta aldrig, aldrig den fria leken, det är där barn bearbetar sina intryck och gör dem begripliga, det är där de lär sig det sociala samspelet, det är i den fria leken de befäster sina kunskaper och utvecklar sitt tänkande!
Det största fel vi gör i förskolan är att mata barn med saker de inte undrat över.
Barn tänker inte som oss vuxna, vi åker till Kolmården för att visa våra barn vilda djur, barnen åker hem från Kolmården med minnet av ekorren som kom fram till fikabordet utanför parken och tiggde mat.
Skulle jag leta dagis till mitt barn idag skulle jag leta ett som låter barnen leka klart!


:bow::bow::bow:

Du har så rätt!

Precis det tänket hade jag när mina barn var små:love:
Det är vi vuxna som behöver alla dessa teman för att kunna visa att vi gör något, barnen hade mycket hellre lekt eller tittat på en myra än fått veta hur något som inte intresserar dem ett dugg fungerar.

Det enda min dotter kommer ihåg från alla dessa samlingar var när de blev visade hur en vulkan fungerar, just då var hon väldigt inne på varför det kan bli eld i marken, och en i personalen snappade upp det och de byggde en vulkan så att hon förstod hur det blir så:bow:
 
Sv: Första besöket på förskolan

Du har inte observerat den fria lekens storhet.
Den fria leken i fungerande tillstånd är så pedagogiskt riktig som något kan bli. Den finns t o m upptagen i LpFö som en viktig utvecklingspotential.
I en småbarnsgrupp är inte rolllekarna aktuella utan det handlar mer om bredvid-lek eller ren ensamlek där mycket är fokuserat på motorisk utveckling. I en småbarnsgrupp inomhus skulle jag faktiskt utnyttja lekhall och kuddrum så att den motoriska träningen får plats. Men jag skulle nog ta med en bok eller en sångpåse att sysselsätta oss med också.
Men med så små barn skulle utelek vara mitt första val alla gånger!
Läste ett ex-arbete på nätet som jag tycker ger en bra sammanfattning. http://dspace.mah.se/dspace/bitstream/2043/1054/1/Examensarbete.pdf
 
Sv: Första besöket på förskolan

Så länge det heter förskola så bör man ha någon form av pedagogisk verksamhet inplanerad, tex gå till skogen eller gå till biblioteket eller plantera växter eller göra grejer i lera emellanåt. Man kan inte bara ha en verksamhet som går ut på att ett gäng 1-2 åringar ska "leka fritt" i ett kuddrum varenda dag i flera timmar...

Men kära nån, vilken förskola bedriver sin verksamhet på det viset du beskriver? Är det på en sådan du har dina barn?
 
Sv: Första besöket på förskolan

Oops, du är precis en sån förälder som väntar sig resultat från barnens vistelse på förskolan kan jag tänka. Själv var jag lycklig om barnen haft roligt. Jag hade inte velat att barnen skulle tvingats rita X antal minuter per dag, varit i skogen för att lära om djur bara för att man måste eller ens haft minsta prestationskrävande tillvaro! Mina barn hade roligt och lärde sig massor för att de fick leka. Ett stort tack till alla förskolefröknar som vågar stå emot prestationskrävande föräldrar! :bow:
 
Sv: Första besöket på förskolan

Fri lek är det allra viktigaste ett barn sysslar med under sin barndom!
Vi fostrar barn som ska ha allt serverat och iordningställt, barn som inte klarar av att roa sig själva, som inte kan vara med andra om de inte fått ett "tema" eller en "uppgift" att hålla sig till.
Barn som inte ids lägga kraft på att starta en fri lek för de vet att fröknarna kommer att avbryta leken med orden: Nu får ni plocka ihop, vi ska ha samling om xxxxx, eller nu får ni sluta leka för vi ska sjunga eller nu ska fyra-åringarna ha tvärgruppsarbete så de får komma med.
Istället borde vi sitta utanför leken och observera och kanske delta och den vägen smyga in den kunskap som barnen själva efterfrågar.
Kan jag som pedagog lämna min barngrupp att klara sig själv och de tar upp en "fri lek" spontant som alla kan delta i då har jag lyckats!
Underskatta aldrig, aldrig den fria leken, det är där barn bearbetar sina intryck och gör dem begripliga, det är där de lär sig det sociala samspelet, det är i den fria leken de befäster sina kunskaper och utvecklar sitt tänkande!
Det största fel vi gör i förskolan är att mata barn med saker de inte undrat över.
Barn tänker inte som oss vuxna, vi åker till Kolmården för att visa våra barn vilda djur, barnen åker hem från Kolmården med minnet av ekorren som kom fram till fikabordet utanför parken och tiggde mat.
Skulle jag leta dagis till mitt barn idag skulle jag leta ett som låter barnen leka klart!

Det är helt underbart att läsa det du skriver, håller med helt och fullt!:bow:
 
Sv: Första besöket på förskolan

Ojojoj vad det tas i! Ja, jag tycker att det ska hända något emellanåt på förskolan. Jag tycker att det ska läsas böcker och sjungas sånger och gås till skogen, detta älskar min dotter. Det verkar oerhört torftigt att barnen hela tiden ska hitta på allt själva, särskilt så små barn som runt 2 år, de är inte mogna för att leka långa utklädningslekar eller mamma-pappa-barn. De kan leka korvkiosk i kanske 10 minuter men det kan knappast fylla ut en hel eftermiddag.

Tips till Break_a_leg: både nuvarande och förra förskolan delar upp barnen i mindre grupper och går till skogen etc och det verkar inte vara några problem.
 
Sv: Första besöket på förskolan

Ojojoj vad det tas i! Ja, jag tycker att det ska hända något emellanåt på förskolan. Jag tycker att det ska läsas böcker och sjungas sånger och gås till skogen, detta älskar min dotter. Det verkar oerhört torftigt att barnen hela tiden ska hitta på allt själva, särskilt så små barn som runt 2 år, de är inte mogna för att leka långa utklädningslekar eller mamma-pappa-barn. De kan leka korvkiosk i kanske 10 minuter men det kan knappast fylla ut en hel eftermiddag.

Än en gång, vilken förskola är det du beskriver? Har du haft egen erfarenhet av det du skriver om? Eller försöker du påskina att den Reggio Emilo-inspirerade jag satt upp sonen på är på det viset? :confused:
 
Sv: Första besöket på förskolan

som jag har sagt i alla trådar om dagis så skiljer de sig väldigt mycket åt och det finns alldeles lysande dagis. Du har nämnt att det dagis du tittat på är reggio emilia och det jag vill säga är att det är inte en garanti, reggio emilia verkar vara den typen av pedagogik som det kan gå lite hur som med beroende på personalens engagemang och kunskaper. Dels vet jag detta av egen erfarenhet när vi har kollat runt på olika dagis och dels har jag diskuterat detta med en släkting som jobbar i barnomsorgen i sthlms kommun (hon var den som nämnde att man skulle ta reda på vad RE stod för just på det dagis man tittade på).
 
Sv: Första besöket på förskolan

Visst, men för den sakens skull bör du nog inte dra allt över samma kam och ta för givet att just den här förskolan struntar i pedagogik och bara flummar runt. Jag kan inte ens minnas att du var med när jag besökte dem häromdagen? ;)

De har lite blandade åldersgrupper och grupperna går lite omlott, även om de har delat upp rummen lite så att även de lite äldre barnen kan leka ifred och bygga sina slott etc i fred från tex ettåringarna som mest vill riva ner. Lekrummen var väldigt fint ordnade och det var fantasifullt och spännande inrett med lite olika tema-avdelningar, tex en ateljé där man målade och utomhus var den enormt stora trädgården härligt inredd med stor djungelhörna inkl tipi, en avskärmad del med olika odlingslådor (en låda för synen, en för ljud, en för smak etc med olika slags växter). De hade en mindre version av en pergola där det växte vindruvor som täckte som en koja, i ett annat hörn stod det tre lekstugor vända mot varandra som en liten gård mm mm. Det stod även tre långa träbord + bänkar uppställda och de äter utomhus regelbundet. I den här stora gamla fina villan och den enorma trädgården har de plats för 25 förskolebarn och 16 fritidsbarn. 5 personal varav tre förskolelärare och två barnskötare + en anställd i köket.

Granntomten har fram tills nyligen befolkats av en av kommunens förskolor a la låg, platt träbunker, som de nu har slagit igen pga mögel i hela huset. Tomten motsvarar inte ens hälften av den privata, inte många träd och inga odlingar och inget utrymme att sitta ute och äta och över lag väldigt fantasilöst inredd utomhusmiljö. Där hade de mellan 50-80 barn...

Men som jag skrev tidigare, de har tyvärr ingen plats att erbjuda förrän tidigast efter sommaren 2010, ifall inget oväntat inträffar (12 före i kön och väldigt få som flyttar sina barn därifrån, typ ingen alls). Inte förrän om drygt två år blir det en större, naturlig avgång då det är ganska många barn som ska vidare och öppnar upp för att ta in nya. Så nu ska jag försöka hitta ett alternativ och så får vi se när det kan tänkas bli dags att börja lämna iväg sonen.
 
Sv: Första besöket på förskolan

Ojojoj vad det tas i! Ja, jag tycker att det ska hända något emellanåt på förskolan. Jag tycker att det ska läsas böcker och sjungas sånger och gås till skogen, detta älskar min dotter. Det verkar oerhört torftigt att barnen hela tiden ska hitta på allt själva, särskilt så små barn som runt 2 år, de är inte mogna för att leka långa utklädningslekar eller mamma-pappa-barn. De kan leka korvkiosk i kanske 10 minuter men det kan knappast fylla ut en hel eftermiddag.

Tips till Break_a_leg: både nuvarande och förra förskolan delar upp barnen i mindre grupper och går till skogen etc och det verkar inte vara några problem.

Om det finns personal tillräckligt för att göra det, så är det ju trevligt att kunna göra det, i vissa kommuner är det dock som så att det rent praktiskt inte är möjligt att gå iväg i mindre grupper, med tanke på barnens säkerhet. Det är då bättre att stanna på gården, än att lämna någon med för många barn själv och att något barn försvinner på vägen. (på gården är det inte lika lätt för barnen att smita iväg) Jag har lärt mig här på buke att det kan vara en enorm skillnad hur många barn det är per personal.

;) Läsa böcker och sjunga orkar inte de små barnen göra allt för långa stunder, då får de myror i benen.

Det är utvecklande för barn att få hitta på lekar och komma på lekar själva. :( det finns barn som är så vana vid att leka med andra att de inte har en aning om hur de ska leka om de skulle vara själva, även om det kan finnas en hel förskola med saker att leka med.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
840
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 177
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 717
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
557
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp