Första gången

En sak som jag undrar är om man kan jäm föra v*ld täckt och att göra s*x saker med nån som man gillar.
Alltså som exempel om första gången som man gör nån s*x sak är en sak som räknas som v*ld täckt eller nåtannat sånt brott. Och att det kanske är nån gammal äcklig gubbe som är kanske 45-55 år ungefär.
Tycker ni att man kan jäm föra det med ifall man kanske gör samma sak med nån som man VILL det med kanske nån man är kär i eller nåt som är ungefär samma ålder och så?
Och tycker ni att det är typ att domflestas första gång inte är perfekt utan det gör ont för endel eller som ångrar vem som gjorde det med eller sånt? Så det är lite samma som ifall man gör det med en äckel gubbe och att man inte ville men är det så man kan jäm föra dom sakerna tycker ni?
 

Jag bara vill veta ifall jag har fattat hur ni menar. Men om den första gången man gjorde s*x saker var en v*ld täckt så menar ni då som att det inte var ens första gång liksom?


Nej våldtäkt kan aldrig räknas som första gången då var ju den ena parten tvingad och det är inte att ha sex. Det heter våldtäkt av en anledning och det är att någon tar en med våld utan samtycke. Enligt vad jag tycker om det så är första gången när två gör det för att båda vill.
 
Tycker du att det räknas som första gången likamycket o avsett ifall det är v*ld täckt eller nåt sånt?

Det är en fråga som är svår att svara på för mig eftersom jag inte vet vad du lägger för betydelse i "räknas lika mycket". För mig är det inte så viktigt vad som var första gången och vad som var andra eller tredje gången (vilket också var grunden till att jag skrev mitt tidigare inlägg). Det viktiga är vad som varit bra sex, och bra sex förutsätter alltid att båda parter VILL det.

Om jag ändå ska försöka svara hur jag tänker om den frågan så skulle det vara såhär, att har jag varit med om en sexuell handling och det var första gången så är det rent räknemässigt gång nr 1 för just den grejen. Men om jag fick frågan "när var första gången du hade sex?" så skulle jag inte ta upp den gången för jag ser inte det som betydelsefullt i den kontexten, utan ta upp den gång jag hade sex och jag var med på det. Så i den frågeställningen tänker jag att det är det, när jag var med på det, som är relevant och "räknas". Men som sagt, det är ingen fråga jag tänker på eller som jag får från andra - det betydelsefulla är de positiva sexuella erfarenheter man har, och för de flesta har de varit efter första gången rent räknemässigt, så det är inte längre någon som frågar mig om första gången.
 
Senast ändrad:
Det är absolut en jättestor skilnad på frivilligt sex, och våldtäkt. Och jag tycker inte alls det är "samma sak" så som du beskriver i inlägg 2 i den här tråden, om man skulle jämföra så är det såklart enormt mycket dåligare det som du varit med om.

Hurvida det räknas som första gången eller inte så tycker jag det är svårt att svara på, och borde egentligen vara upp till den det gäller att definera utifrån hur personen själv känner. Så man kan både säga att det var ens första gång på ett sätt och samtidigt att det inte var det på ett annat sätt - ger det någon mening? Och kanske ändrar man sig också hur man känner kring det, när man fått bearbeta och tiden gått. Men jag tycker i alla fall att man kan räkna första gången man gör det men någon man verkligen VILL göra det med, som något helt annat än första gången man varit med om en äckelsak.
 
En sak som jag undrar är om man kan jäm föra v*ld täckt och att göra s*x saker med nån som man gillar.
Alltså som exempel om första gången som man gör nån s*x sak är en sak som räknas som v*ld täckt eller nåtannat sånt brott. Och att det kanske är nån gammal äcklig gubbe som är kanske 45-55 år ungefär.
Tycker ni att man kan jäm föra det med ifall man kanske gör samma sak med nån som man VILL det med kanske nån man är kär i eller nåt som är ungefär samma ålder och så?
Och tycker ni att det är typ att domflestas första gång inte är perfekt utan det gör ont för endel eller som ångrar vem som gjorde det med eller sånt? Så det är lite samma som ifall man gör det med en äckel gubbe och att man inte ville men är det så man kan jäm föra dom sakerna tycker ni?
Jag tycker inte våldtäkt är samma som att ha sex. Att ha sex ska vara något båda parter vill och man ska gå in i det hela med ett totalt annat mindset om vad man gör, ngt man gör ihop.

Om man tex tänker att man sysslar med kampsport där man får och ska slåss och kan skada den andra så är det ju den sporten man kör.
Men om du bara slår någon utanför den miljön och som inte är delaktig så är det bara misshandel. Och ngt man gör för att skada den andra. Det är inte kampsport även om du kanske gör vissa rörelser/slag/sparkar som kan användas i den kampsporten du sysslar med.

För mig är våldtäkt inte sex. Det är ett hemskt övergrepp.
Jag hade sett första gången som då man har sex, vilket måste vara ömsesidigt.
 
Det är en fråga som är svår att svara på för mig eftersom jag inte vet vad du lägger för betydelse i "räknas lika mycket". För mig är det inte så viktigt vad som var första gången och vad som var andra eller tredje gången (vilket också var grunden till att jag skrev mitt tidigare inlägg). Det viktiga är vad som varit bra sex, och bra sex förutsätter alltid att båda parter VILL det.

Om jag ändå ska försöka svara hur jag tänker om den frågan så skulle det vara såhär, att har jag varit med om en sexuell handling och det var första gången så är det rent räknemässigt gång nr 1 för just den grejen. Men om jag fick frågan "när var första gången du hade sex?" så skulle jag inte ta upp den gången för jag ser inte det som betydelsefullt i den kontexten, utan ta upp den gång jag hade sex och jag var med på det. Så i den frågeställningen tänker jag att det är det, när jag var med på det, som är relevant och "räknas". Men som sagt, det är ingen fråga jag tänker på eller som jag får från andra - det betydelsefulla är de positiva sexuella erfarenheter man har, och för de flesta har de varit efter första gången rent räknemässigt, så det är inte längre någon som frågar mig om första gången.
Jag vet inte om du menar så men det låter som att du menar att v*ld täckt är ungefär samma sak som s*x som inte är så bra liksom. Efter som att du skrev att det som räknas är dom bra erfaren heterna med sånt och att det är efter första gången för domflesta. Då låter det som att det är lite samma ifall den första gången var en v*ld täckt eller ifall det var lite pinsamt och konstigt bara så var det iallafall bara dåligt s*x. Och det låter ganska så för minskande om v*ld täckt tycker jag om man inte tycker att det är så mycket skillnad motför helt fri villigt s*x som var lite dåligt bara.
 
Jag tycker inte våldtäkt är samma som att ha sex. Att ha sex ska vara något båda parter vill och man ska gå in i det hela med ett totalt annat mindset om vad man gör, ngt man gör ihop.

Om man tex tänker att man sysslar med kampsport där man får och ska slåss och kan skada den andra så är det ju den sporten man kör.
Men om du bara slår någon utanför den miljön och som inte är delaktig så är det bara misshandel. Och ngt man gör för att skada den andra. Det är inte kampsport även om du kanske gör vissa rörelser/slag/sparkar som kan användas i den kampsporten du sysslar med.

För mig är våldtäkt inte sex. Det är ett hemskt övergrepp.
Jag hade sett första gången som då man har sex, vilket måste vara ömsesidigt.
Det med kamp sport och miss handel är en bra jäm förning tycker jag. Och då ifall nån har varit med om en miss handel så säger nånannan typ att domflesta som tävlar i nån kamp sport vann nog inte sin första match så den är inte ensam om det. Eller att domflesta som tävlar i kamp sport får ont ibland.
Då verkar ju det väldigt mycket att den personen för minskar miss handel om den verkar som att det är typ samma som att tävla i kamp sport.
 
Tycker du har fått kloka svar, för ja. Sex är en sak och våldtäkt något helt annat (och fruktansvärd handling). Lite som att om man har lekt själv och tänjt på slidkransen som det ju benämns numera, med tex en dildo- innan kallar man dildon sin första gång bara för det var "inne först". Lite samma sak med våldtäkt tänker jag. Hoppas du förstår hur jag menar! :).
 
Jag vet inte om du menar så men det låter som att du menar att v*ld täckt är ungefär samma sak som s*x som inte är så bra liksom. Efter som att du skrev att det som räknas är dom bra erfaren heterna med sånt och att det är efter första gången för domflesta. Då låter det som att det är lite samma ifall den första gången var en v*ld täckt eller ifall det var lite pinsamt och konstigt bara så var det iallafall bara dåligt s*x. Och det låter ganska så för minskande om v*ld täckt tycker jag om man inte tycker att det är så mycket skillnad motför helt fri villigt s*x som var lite dåligt bara.

Jag menade inte att jag tycker det är samma sak, eller ens nästan, så det var bra att du frågade. Att jag tog upp olika scenarion jag känner till bland mina vänner och bekanta, var att jag menade att vi alla har haft väldigt olika erfarenheter. Och att dessa kan vara jättelika, och inte är jämförbara. Men att det många år senare har bleknat i jämförelse, eftersom så mycket annat har hänt efteråt. Även de som har haft obehagliga upplevelser har det bra idag.

Men jag tror att jag kanske hängde upp mig för mycket på just "första gången". Om den egentliga frågeställningen var om sex med samtycke och sex utan går att likställa, så tycker jag inte det. Jag ser det som helt olika typer av sexuella händelser, som inte kan ses på samma sätt. Och då ser jag på sex där det förekommit våld, betalning, mutor eller manipulation som att det inte innebär samtycke.
 
Jag menade inte att jag tycker det är samma sak, eller ens nästan, så det var bra att du frågade. Att jag tog upp olika scenarion jag känner till bland mina vänner och bekanta, var att jag menade att vi alla har haft väldigt olika erfarenheter. Och att dessa kan vara jättelika, och inte är jämförbara. Men att det många år senare har bleknat i jämförelse, eftersom så mycket annat har hänt efteråt. Även de som har haft obehagliga upplevelser har det bra idag.

Men jag tror att jag kanske hängde upp mig för mycket på just "första gången". Om den egentliga frågeställningen var om sex med samtycke och sex utan går att likställa, så tycker jag inte det. Jag ser det som helt olika typer av sexuella händelser, som inte kan ses på samma sätt. Och då ser jag på sex där det förekommit våld, betalning, mutor eller manipulation som att det inte innebär samtycke.
Det var väl båda sakerna alltså ifall man pratar om första gången ifall det räknas då. Men då är det ju om det räknas som samma sak som s*x eller inte som är om det räknas som första gången.
Alltså ifall man tänker att s*x är när man VILL göra det med nån person så är ju första gången när man gör det och vill det första gången.
Och som många tycker tillexempel här att det inte räknas som s*x om man INTE vill alltså att v*ld täckt inte är s*x då spelar ju inte det nån roll ifall man har varit med om det en gång eller fem eller hundra så är iallafall första gången när man har s*x för man VILL det. Om du fattar hur jag menar?
Så egentligen så är inte v*ld täckt en s*xuell händelse då utan att det är ett brott och inget sånt.
För som nån skrev ifall nån tillexempel har haft en d*ldo före eller egentligen bara nånting typ en tampong eller ett finger eller vadsomhelst så var ju det första gången annars om man BARA menar att man har nåt därinne liksom?
Alltså jag fattar att dethär nog är jätte konstiga tankar. Och att det ÄR lika på ett sätt att det är att nån kille eller gubbe trycker in sin sn*pp därnere. Men om det bara räknas som s*x ifall man VILL så är det ju inte samma på ett sätt också.
 
Jag har en kompis som blev våldtagen som 14-åring av en man som groomat henne på internet. Hon räknar inte det som sin sexualdebut utan som ett våldsbrott som begåtts mot henne. Men gissar att man tänker lite olika kring det här.
Ja det är nog så jag menar också! Alltså ifall man kan tänka så eller ifall domflesta tycker att det räknas som första gången o avsett ifall man ville det eller inte.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 182
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Dethär kanske är ett känsligt ämne så varning för det då. Och endel tycker säkert att jag är jätte dum men det är en sak som jag inte...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 600
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 366
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 269
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp