Första ordet

Mitten

Trådstartare
Vad sa era barn som första ord? När hände det? När började de prata mer än ett ord åt gången?
Ja, jag inser att det är ett tag kvar för min plutta, men jag är nyfiken :D

Min brorsons första ord var 'cola'... tragiskt nog. I hans värld betydde det dricka generellt.
 
Sv: Första ordet

Dottern sa "Titta" som första ord vid 7 månader. Sen kom mamma, pappa och lampa strax efter.

2-ordsmeningar började hon med kring 1½ år.
 
Sv: Första ordet

Hampus var väl runt 11 månader och sa "Daaatta" som är dricka. Runt 1 år kom tvårodsmeningarna...första var "aaa seee"-vilket innebär att man vill titta på mammans mobil utan att bli bortskuffad.
 
Sv: Första ordet

Glass -

Sonen kröp fram till frysen, slog på den och skanderade Slass, slass...
 
Sv: Första ordet

Oj...vilken tankenöt det blev.
Men Jason var nog runt 7-8 månader när han började säga ord som lampa (ampa) och titta. På sin 8-månadersdag sa han i alla fall mamma:love:

Nu är han 14 månader och säger
Pappa
Mamma (endast när han är ledsen:grin:)
ampa (lampa)
bapp (napp)
babo (banan)
tut (slut, samtidigt som han slår ut med händerna och drar upp axlarna)
titta
däää (där, och pekar fibrilt efter något han vill ha)
kacka (höna/anka eller annan fågel)
maaoouu (katt)
off (hund)
pindel pindel (hans version av "imse vimse spindel". Han gör även en del av rörelserna till sången)
kocko (skor)
acka (jacka)
Hej
a dö du (vad gör du?)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag hängde med en kompis 7-åriga barn i veckan och vi pratade om allt möjligt. Vid ett antal tillfällen reagerade jag dock på att hen...
Svar
3
· Visningar
785
Senast: Kirre
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 695
Senast: Madalitso
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 948
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp