Första tiden med valp

Harry var 12 veckor när han flyttade hem till oss. Är 10 månader nu och har varit en väldigt enkel valp ❤️
Han sov hela nätterna från dag ett, tog dock en vecka innan han vågade göra något utomhus alls. Sen trillade poletten ner och han var rumsren vid fyra månaders ålder.
Vi har inte gått valpkurs, kände inget behov av det. Ska gå agilitykurser så fort det dyker upp en passande.
Han är en Griffon, de kan vara svåra med ensamhet så vi har tränat väldigt långsamt. Nu kan han vara ensam hemma en timme. Sambon har pluggat på distans så det har inte varit någon stress.
Hade inte velat lämna en hund ensam ett par timmar innan den är åtminstone ett halvår.
 
Om några veckor flyttar det förhoppningsvis hem en liten valp.

Då det är min första valp funderar jag mycket över den första tiden med en ny fyrbent vän ser ut. Självklart kan det skilja sig åt, men ni får jättegärna dela med er av hur era första veckor såg ut.

Valpen kommer att vara ca 9 veckor om han flyttar hem till mig.

Vad gjorde ni med valpen under de första veckorna? När började ni med ensamhetsträningen? När kunde er valp vara ensam ett par timmar? Hur arbetade ni med rumsrenheten? När blev valpen rumsren? När började ni på valpkurs? Hur många veckor var ni hemma på heltid?

Jag har säkert massor med andra frågor också…
Angående ensamträningen skulle jag bara vilja råda dig att vara noggrann med den och se till att ha backup som kan hjälpa dig.

Om du skulle finna dig i en situation där du behöver lämna din hund, oavsett hur gammal den är, och den inte är bekväm med det, så har du en jätteuppförsbacke sedan att få den lugn i att bli lämnad. Det är mycket lättare att göra rätt från början!
 
Hej, jag blev nyligen ägare till en liten hund. Det var förvirrande i början, undrade om han var hungrig, hur man skulle göra honom mer lekfull, om han var glad. Men med tiden försvann mina bekymmer och nu är valpen frisk och frisk. Mitt råd är att ge hunden tid att anpassa sig. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
687
Övr. Hund Vi blir med valp om ca 6 veckor ❤️ Innan sommaren köpte jag böcker och började läsa och förbereda mig. Jag tycker dock att det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 036
Senast: Luff
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 608
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp