Bukefalos 28 år!

Förstoppad? Kräkts hårboll, blöt runt nosen.

Aliche

Trådstartare
Jag väntar på att Agria veterinären ska ringa upp men jag vill gärna ha lite input även härifrån medan jag väntar, hönsmamman i mig har gått igång :)
Vår heliga birma har sedan i morse verkat lite hängig, han kräktes för en stund sen en ganska ordentlig hårboll och hela frukosten (blötmat) och då brukar han bli piggare men han inte idag, han pep även när han kräktes. Nu har han gått in och ut ur i lådan ca 10 ggr men inget händer så han verkar vara förstoppad. Sambon är iväg för att köpa nån paraffinoljagrejj som fanns på apoteket för just förstoppning.
Han är som lite glansig i ögonen och han är blöt runt själva nosen, alltså i pälsen runt nosen vilket han inte brukar vara. Han verkar även lite osalig eftersom han vandrar-lägger sig-vandrar. Däremot har han inga problem att jaga runt tjejjkompisen i lägenheten emellanåt så helt borta är han ju inte. Han har även ätit som vanligt.

Någon som känner igen symptomen som något annat än "bara" förstoppning? Tips på vad vi kan göra eller ge honom? Han verkar inte ömma i magen när jag klämmer och känner och hans trampdynor är torra men lite varma eller ljumna.
 
Det är bättre att ge katten lactulos än paraffinolja. Paraffinolja kommer lätt ner i lungorna eftersom det är helt smaklöst och kan då orsaka lunginflammation. Det kan vara bra att ha lactulos hemma just för sådana här tillfällen. Det finns receptfritt på apoteket och får magen att komma igång mycket skonsamt.

Kissar katten? Dricker han? Många katter är dåliga på att dricka och nu i värmen kan man behöva blanda ut blötmaten med lite extra vatten så att de får i sig tillräckligt med vätska. Om inte katten dricker väldigt bra så bör man inte ge torrmat alls. Du kan försöka massera magen försiktigt så kan den komma igång. Får han vara ifred annars när han går till lådan? Den andra katten kommer inte och bråkar eller så då utan att han får vara ifred?

Har du kunnat tempa katten?

Vad sa veterinären?
 
När min katt (död sedan länge :cry: ) hade förstoppning så gav vet. henne Microlax. Hon sa att man inte skulle sticka in pipetten så långt bara.
 
Vi fick rådet att åka in akut eftersom han varken gjort nr 1 eller 2 så det gjorde vi och han verkade inte vara förstoppad utan ha problem med urinvägarna.. Vet kunde inte säga vad det berodde på utan vi fick åka hem med metacam och sen ska vi försöka få ett urinprov med hjälp av popcorn istället för sand i lådan, går sådär eftersom båda katterna nu vägrar gå på lådan med det här nya konstiga som är i den. Vi fortsätter försöka imorn och under tiden ska vi se till att han äter och framförallt dricker vilket han är lite dålig på i värmen.

Nån som har nåt bra tips på hur man får i dom mer vätska förutom glas på flera ställen och blöta maten lite extra?
 
Krossade druvsockertablett (Dextrosol tror jag, sån som blir till pulver när man krossar den) och blandade i vatten och gav med sprutan (utan kanyl).
 
Vi fick rådet att åka in akut eftersom han varken gjort nr 1 eller 2 så det gjorde vi och han verkade inte vara förstoppad utan ha problem med urinvägarna.. Vet kunde inte säga vad det berodde på utan vi fick åka hem med metacam och sen ska vi försöka få ett urinprov med hjälp av popcorn istället för sand i lådan, går sådär eftersom båda katterna nu vägrar gå på lådan med det här nya konstiga som är i den. Vi fortsätter försöka imorn och under tiden ska vi se till att han äter och framförallt dricker vilket han är lite dålig på i värmen.

Nån som har nåt bra tips på hur man får i dom mer vätska förutom glas på flera ställen och blöta maten lite extra?
Extra vatten i blötmaten är jättebra. Vattenfontän passar en del katter.

Om det är urinstopp så är det kritiskt. Man kan känna urinblåsan under magen. Om den är hård och fylld kan det vara bråttom. Min katt hade ett proteinstopp i snoppen för ett par veckor sen. Han kunde vare sig kissa eller bajsa och vi fick en akuttid på djursjukhus direkt. Urinblåsan var hård och stor som en pingisboll. De sövde katten och spolade ur blåsan 2 gånger, han fick näringsdropp och hade kateter i urinröret. Njurar, lever och järnvärden var katastrofala och allt berodde på stoppet. Kissen fick vara tre dygn på djursjukhuset och när han kunde kissa/bajsa själv fick vi hämta hem honom. Han kan nu kissa normalstora kissar hans värden är i stort sett återställda. Vi har kattförsäkring och det är tur, för det blev dyrt.
 
Vi fick rådet att åka in akut eftersom han varken gjort nr 1 eller 2 så det gjorde vi och han verkade inte vara förstoppad utan ha problem med urinvägarna.. Vet kunde inte säga vad det berodde på utan vi fick åka hem med metacam och sen ska vi försöka få ett urinprov med hjälp av popcorn istället för sand i lådan, går sådär eftersom båda katterna nu vägrar gå på lådan med det här nya konstiga som är i den. Vi fortsätter försöka imorn och under tiden ska vi se till att han äter och framförallt dricker vilket han är lite dålig på i värmen.

Nån som har nåt bra tips på hur man får i dom mer vätska förutom glas på flera ställen och blöta maten lite extra?

Du kan ge honom vanligt vatten med spruta utan kanyl. Håll katten som om den skulle druckit själv, alltså som om katten stod på alla fyra tassarna. Håll inte upp den med ryggen mot dig för då sätter den lättare i halsen. Stoppa in sprutan i mungipan och spruta sedan sakta i riktning mot kinden. Druvsockervatten kan man ge en katt som är slö men behöver den bara dricka mer så behövs inte det. Druvsocker finns att köpa som pulver och heter då dextropur. Dextropur är enkelt att lösa upp i vatten. Det är bara att röra lite.
Jag ger min katt ca 2 msk vatten i varje portion blötmat nu när det har varit så varmt och det har gjort stor skillnad.

Om inte katterna går på lådan med popcorn i så ställ fram en låda med vanlig sand också för går de och håller sig så lär båda bli sjuka. Var snabb med en lång slev och stick under när han börjar kissa så får ni ert urinprov eller så får de helt enkelt ta ett sterilt urinprov igenom huden och urinblåsan när ni kommer dit igen.

Märkligt att de bara skickade hem er utan att ha gjort något för att hjälpa honom. Är det stopp någonstans så hjälper det ju inte bara med metacam.

Hoppas att det "bara" är något som metacam hjälper emot så att han snart är frisk igen.
 
Du kan ge honom vanligt vatten med spruta utan kanyl. Håll katten som om den skulle druckit själv, alltså som om katten stod på alla fyra tassarna. Håll inte upp den med ryggen mot dig för då sätter den lättare i halsen. Stoppa in sprutan i mungipan och spruta sedan sakta i riktning mot kinden. Druvsockervatten kan man ge en katt som är slö men behöver den bara dricka mer så behövs inte det. Druvsocker finns att köpa som pulver och heter då dextropur. Dextropur är enkelt att lösa upp i vatten. Det är bara att röra lite.
Jag ger min katt ca 2 msk vatten i varje portion blötmat nu när det har varit så varmt och det har gjort stor skillnad.

Om inte katterna går på lådan med popcorn i så ställ fram en låda med vanlig sand också för går de och håller sig så lär båda bli sjuka. Var snabb med en lång slev och stick under när han börjar kissa så får ni ert urinprov eller så får de helt enkelt ta ett sterilt urinprov igenom huden och urinblåsan när ni kommer dit igen.

Märkligt att de bara skickade hem er utan att ha gjort något för att hjälpa honom. Är det stopp någonstans så hjälper det ju inte bara med metacam.

Hoppas att det "bara" är något som metacam hjälper emot så att han snart är frisk igen.

Antagligen fick han väl gå hem igen för att han inte hade en stor och ömmande blåsa (urinstopp). Men säkert med rådet att ha noga koll!

Det ä jättevanligt att djurägare tror att katten är förstoppad när det egentligen är urinvägarna som är problemet. En förstoppad katt springer sällan på lådan 10 ggr på raken.

Hoppas ni har lyckats få ett urinprov! Tänk på att dela på katterna så att ni inte får med er den friska kattens urin istället.
 
Svarar båda: han fick en spruta med metacam hos vet och sen recept att hämta ut. När vet kände på blåsan var den liten och lite hård så den var inte påväg att sprängas eller var väldigt full heller. Han kände även på magen och tarmarna och dom var mjuka och fina sa han. Vi fick rådet att se till att han dricker mer och äter, sen att vi ska känna regelbundet på urinblåsan så den inte blir stor och hård (=inget kommer ut) inte helt lätt att hitta den dock... Ska försöka googla fram en anatomibild så jag lättare kan hitta den, men är den så liten så jag knappt känner den så är det ju iallafall på rätt håll! Han verkar piggare idag, äter och kräks inte, vill däremot inte gå på popcornen så under natten bytte vi tillbaka till sanden eftersom vi ändå inte vet vem som kissat då (2 katter hemma) och i morse var där 2 normala kisshögar så det verkar som dom gått en gång var vilket dom brukar göra under natten.

Vi fick även prova ett blötfoder som ska hjälpa till vid urinbesvär som vi börjat fasa in lite lite, han är dock känslig för foderbyten så vi får göra det väldigt lite i taget. Idag har jag bytt tillbaka till popcornen och är hemma hela dagen för att hålla koll på vem som går och försöka få ihop nåt kiss :) Vill dom verkligen inte gå så får jag ta av locket på lådan och försöka fånga upp med en slev som @TinyWiny tipsade om!

Det där med spruta var ju smart, ska se om sambon kan köpa en sån på vägen hem så kan man ju testa och se hur han reagerar, då vet man ju vad han minst får i sig iallafall även om han dricker både idag och igårkväll.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 015
Senast: Rosett
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 226
Senast: mackan
·
Övr. Hund Hej! Jag är ny på det här forumet (har dock varit inne och läst i trådar tidigare, tycker ni brukar ha vettiga tankar!) men skulle...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 615
Senast: Llinnsa
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 391
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp