Förstoppning hos liten bebis

Håller med om de som svarat tidigare och lägger även till: det är jättevanligt med magproblem hos bebisar som helammas också, så amning är ingen garanti att slippa magproblem! (Även om det är vanligare på "flaskbarn").

Vår dotter åt bara ersättning och har också till och från haft hård mage. Speciellt när man började med mer fast föda sen också, hon har ätit Lactulose dagligen sen hon var typ 1 år. Och hjälpt till med Resulax ibland, man får göra det som krävs.

Det är väl ändå just förstoppning och inte magproblem generellt som jämförts här i tråden. Förstoppning är inte jättevanligt hos bebisar som helammas. Men oavsett så är ju den jämförelsen helt onödig i en situation där amning inte var ett alternativ.
 
Nu blev jag ledsen över att jag inte kan amma igen.. Överallt står det att det är det bästa, och uppenbarligen mot min bebis inte optimalt på ersättning..
Det behöver inte ha med ersättning att göra heller, med min äldsta fungerade inte amningen alls, vi hade kaos i fyra veckor där jag ammade dygnet runt och hon sov i 5-10 min åt gången. Tillslut fick jag en ny BVC sköterska som tyckte att jag skulle prova mer ersättning och därefter fick vi ett lugn i familjen. Nummer två kom med helt andra förutsättningar och amningen funkade utmärkt, så pass att han inte började äta annat innan han var 1,5 år men han hade mycket förstoppningar och lösningen för oss var just att potträna honom. Det är dock han som är känslig mot mjölkprotein idag.

I år fyller de 19 och 22 år och är mycket väl fungerade vuxna trots olika sätt att få i sig mat som bebisar. Att inte kunna amma av en eller annan anledning är enklare idag när det faktiskt finns ersättning som barnen mår bra av. Behöver man mjölkproteinfri ersättning så kan man få det utskrivet och hämta på apoteket.
 
Jag har ingenting emot att använda medicin. Men att vara tvungen att ge massor med grejer till en fyra veckor gammal bebis känns inte bra. Det kan omöjligt vara bra för honom, någonting är uppenbart fel.
Visst skulle ni träffa en barnläkare ändå nästa vecka? Jag förstår att det känns främmande att ge medicin till sitt spädbarn, men jag lovar, barnläkare är väldigt, väldigt måna om bebisar. De kommer inte rekommendera något som inte är bra för din bebis, tvärtom kommer de om de föreslår medicin göra det just för att det är bra för bebisen. Men våga ställ de här frågorna till läkaren, och försök sen våga lita på att den personen, med all sin utbildning och erfarenhet, vet vad hen pratar om och vill både dig och bebisen väl.
 
Det är väl ändå just förstoppning och inte magproblem generellt som jämförts här i tråden. Förstoppning är inte jättevanligt hos bebisar som helammas. Men oavsett så är ju den jämförelsen helt onödig i en situation där amning inte var ett alternativ.
Jag försökte peppa TS lite eftersom hon tycker att det är jobbigt att känna att bebis fått problem pga att amningen inte fungerade. Känslor jag känner igen själv från bebistiden.
 
Visst skulle ni träffa en barnläkare ändå nästa vecka? Jag förstår att det känns främmande att ge medicin till sitt spädbarn, men jag lovar, barnläkare är väldigt, väldigt måna om bebisar. De kommer inte rekommendera något som inte är bra för din bebis, tvärtom kommer de om de föreslår medicin göra det just för att det är bra för bebisen. Men våga ställ de här frågorna till läkaren, och försök sen våga lita på att den personen, med all sin utbildning och erfarenhet, vet vad hen pratar om och vill både dig och bebisen väl.
Ja, imorgon ska vi träffa läkare på bvc. Kommer självklart ta upp problemen med magen, det är ju det enda problemet/frågan vi har.

Det jag inte gillar är att medicinera utan att veta orsak. Jag käkar själv en massa mediciner, så jag är inte på något sätt anti. Men att ge en massa utan att egenligen veta varför, det gillar jag inte.
(I samma andetag kan jag ju säga att jag äter Alvedon och Ipren utan att veta varför jag har ont, och har gjort sen förlossningen för en månad sen).
 
Jag har ingenting emot att använda medicin. Men att vara tvungen att ge massor med grejer till en fyra veckor gammal bebis känns inte bra. Det kan omöjligt vara bra för honom, någonting är uppenbart fel. Vilket förmodligen beror på att jag inte ammar honom. Visst, ingen garanti men som jag förstår det är den här typen av problem ovanligt på barn som helammas. Jag hade mycket hellre kunnat amma.

Forlax verkar inte vara lämpligt till barn under 6 månader. Katrinplommon likaså.

Känns verkligen inte bra att vara tvungen att ge Microlax på mer eller mindre daglig basis..
På läkares inrådan kan den ges tidigare. Jag vet inte om åldersrekommendationen har att göra med att den ska ges utblandad i vatten och det ska man inte ge innan de äter vanlig mat. Min dotter har som sagt fått pulvret i ersättningen från 8 veckors ålder och det har enbart varit positivt. Numera får hon det i vatten pga hon är 2,5 och antagligen kommer hon fortsätta medicinera tills hon slutar med blöja, kanske längre, även om dosen är nedtrappad nuförtiden.

Jag vill inte förringa dina känslor och förstår verkligen känslan av att inte kunna amma. Men jag skulle säga att en långtidsverkande medicin verkligen inte är det nederlag du uttrycker. Ingen (?) i tråden har väl sagt att du ska använda mikrolax långsiktigt? Jag sa att vi tog till det när bajset uteblev, det har alltså handlat om 2-3 gånger sedan vi började medicinera med forlax.
 
Jag har inte sagt att medicin är ett nederlag @FeatherCloud
Jag tycker bara inte om att ge medicin utan att veta varför den behövs, i mina ögon är det symtombehandling. Att släcka bränder utan att hitta källan till elden.
 
Såg att andra tipsade om grodhållning. Vill slå ett slag för det jag med.
Vi grodhöll över toaletten varje gång de vaknade eller hade ätit.
Tungt för ryggen men det hjälpte sonen helt fantastiskt (han hade jätteproblem med magen) vid 3mån köpte vi en bumbosits till toaletten för att spara på ryggen. Dottern hade mindre rumpa och kunde inte sitta i den förrän vid 6mån.

Bonus var att båda barnen var helt blöjfria vid 1,5år
 
Jag har inte sagt att medicin är ett nederlag @FeatherCloud
Jag tycker bara inte om att ge medicin utan att veta varför den behövs, i mina ögon är det symtombehandling. Att släcka bränder utan att hitta källan till elden.
Okej. Jag upplever att du uttrycker att det är ett nederlag att medicinera symptomen istället för att hitta orsaken. Och jag menar att förstoppade flaskmatade bebisar är såpass vanligt att man oftast inte får djupare än att konstatera att ersättningen orsakar det för bebisar med känsliga magar och tendens till hårt bajs. Alla är olika.

Och det som vården antagligen anser viktigare är att bebis äter och växer än att magen funkar utan medicin. Det är liksom inte hela världen även om det känns så när man är mitt i det med sin egen bebis.
 
Såg att andra tipsade om grodhållning. Vill slå ett slag för det jag med.
Vi grodhöll över toaletten varje gång de vaknade eller hade ätit.
Tungt för ryggen men det hjälpte sonen helt fantastiskt (han hade jätteproblem med magen) vid 3mån köpte vi en bumbosits till toaletten för att spara på ryggen. Dottern hade mindre rumpa och kunde inte sitta i den förrän vid 6mån.

Bonus var att båda barnen var helt blöjfria vid 1,5år
Det funkar inte för oss. Jag har testat, och testat, och testat. Inget händer. Det blir inte lättare av att jag fortfarande har ont i ryggen efter förlossningen..
 
Okej. Jag upplever att du uttrycker att det är ett nederlag att medicinera symptomen istället för att hitta orsaken. Och jag menar att förstoppade flaskmatade bebisar är såpass vanligt att man oftast inte får djupare än att konstatera att ersättningen orsakar det för bebisar med känsliga magar och tendens till hårt bajs. Alla är olika.

Och det som vården antagligen anser viktigare är att bebis äter och växer än att magen funkar utan medicin. Det är liksom inte hela världen även om det känns så när man är mitt i det med sin egen bebis.
Sen är ju mycket så med bebisar också att man inte alltid får svar på allt. Vår bebis har varit väldigt lös i magen förra veckan och jag ringde BVC för att be om råd. Hon räknade upp några olika saker det kunde bero på och avslutade med ”Eller så är det bara så just nu”.

Men gällande förstoppning och bebisar som äter ersättning så är det ju så vanligt att det knappast behövs utredas vidare.
 
Jag har redan sagt varför jag inte vill köpa på nätet.
Det har jag missat isf men okej ja då blir det ju bökigt. Tyvärr.
Vi fick testa lite men hittade sen en sort som funkade bra för våran lilla nu (önskar jag gjort det med ettan men han fick laktulos istället)
 
Okej ja då blir det ju bökigt. Tyvärr.
Vi fick testa lite men hittade sen en sort som funkade bra för våran lilla nu (önskar jag gjort det med ettan men han fick laktulos istället)
Det blir för bökigt att hålla på med att beställa. Jag vill kunna köpa vid behov, inte vänta upp till en vecka på leverans.
 
Det blir för bökigt att hålla på med att beställa. Jag vill kunna köpa vid behov, inte vänta upp till en vecka på leverans.

Jag håller med om att det inte är idealt! Jag håller med om att det är betydligt mycket bökigare än att bara kunna handla det i ens vanliga butik. Men om det nu är så att just den/de ersättningar de butiker du handlar i har inte passar din bebis så får du ju antingen åka till andra butiker eller beställa online. Jag hade också velat kunna handla vid behov. Men om det nu inte var ett alternativ så får man ju anpassa sig.

Men avvakta tills du pratat med barnläkaren och hör vad hen har att säga. Ett litet tillskott av nån medicin kan göra susen och sen kan problemen växa bort!
 
Jamen tack. Jag är väl dålig mamma som är orolig också :meh:
Det är det ingen som ens är i närheten av att säga. Vi försöker nog mest bara bemöta din känsla av att vilja ha svar på varför bebisen är förstoppad, det är allt.

Jag hade oroat ihjäl mig om jag hade haft en förstoppad bebis. Och hade uppskattat exempelvis @FeatherCloud s inlägg i tråden något enormt eftersom hon har erfarenhet och bra råd att komma med. Uppenbarligen kan man ju få det att funka jättebra även om bebisen har problem att bajsa själv. Jag hade blivit lugnad av det! :)
 
Det är det ingen som ens är i närheten av att säga. Vi försöker nog mest bara bemöta din känsla av att vilja ha svar på varför bebisen är förstoppad, det är allt.

Jag hade oroat ihjäl mig om jag hade haft en förstoppad bebis. Och hade uppskattat exempelvis @FeatherCloud s inlägg i tråden något enormt eftersom hon har erfarenhet och bra råd att komma med. Uppenbarligen kan man ju få det att funka jättebra även om bebisen har problem att bajsa själv. Jag hade blivit lugnad av det! :)
Jag känner mig mest påhoppad av andra användare. Jag väljer att inte nämna någon, men vissa inlägg gör rent av ont att läsa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stallstövlar, vilka håller?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp