Förstoppning hos liten bebis

Angående grodhållning så behöver man ju inte göra det som "pottträning" dvs genom att hålla barnet över toa eller handfat om syftet i sig inte är att bajsa på toaletten.

Sitt i en soffa/fåtölj lite lätt bakåtlutad och håll bebis (med blöja på ;) ) i grodposition. Bebis rygg mot din mage. Då hamnar bebis i bra position för att bajsa och mer bekvämt för dig än att stå böjd över handfat eller liknande.

Även en ergonomisk bärsele där bebis sitter i korrekt grodposition kan funka bra! Men kan vara svårt att få till en korrekt position med en väldigt liten bebis, så beror lite på hur stort barnet är.
 
Folk tänker att det kan hjälpa er att veta att det inte är nåt fel på er bebis. Det är högst sannolikt inget som kommer påverka honom genom livet utan "bara" nu under en begränsad tid. Prata med barnläkaren imorgon om allt. Prata med BVC-sköterskan om hur du mår också. Jag gjorde det dumma misstaget att fejka att jag mådde bra. Jag borde ha berättat som det var!
Sköterskan vet. Vi pratar om det varje besök. Även kuratorn på bvc vet.

Det hjälper inte ett skit att folk säger att det inte är fel. I mina ögon är det fel att han har ont och inte kan bajsa själv. Väldigt fel till och med. Det spelar ingen roll att det går över om några år (?), han har problem nu och det är jobbigt för både honom och oss.
 
Angående grodhållning så behöver man ju inte göra det som "pottträning" dvs genom att hålla barnet över toa eller handfat om syftet i sig inte är att bajsa på toaletten.

Sitt i en soffa/fåtölj lite lätt bakåtlutad och håll bebis (med blöja på) i grodposition. Bebis rygg mot din mage. Då hamnar bebis i bra position för att bajsa och mer bekvämt för dig än att stå böjd över handfat eller liknande.

Även en ergonomisk bärsele där bebis sitter i korrekt grodposition kan funka bra! Men kan vara svårt att få till en korrekt position med en väldigt liten bebis, så beror lite på hur stort barnet är.
Det har vi testat. Flera gånger. Hjälper inte.
 
Det har vi testat. Flera gånger. Hjälper inte.

Okej! Jag förstod det som att ni testat att hålla bebis ben mot magen :) Stora skillnaden med grodhållning blir ju att bebis "hänger" i knävecken. Men om ni testat det var det ju ett överflödigt tips :)
 
Okej! Jag förstod det som att ni testat att hålla bebis ben mot magen :) Stora skillnaden med grodhållning blir ju att bebis "hänger" i knävecken. Men om ni testat det var det ju ett överflödigt tips :)
Jag har skrivit ett par gånger i tråden att vi testat i olika positioner. Bland annat "sittandes" i knät. Det enda som händer är att han skriker som en galning och blir högröd i ansiktet.
 
Det hjälper inte ett skit att folk säger att det inte är fel. I mina ögon är det fel att han har ont och inte kan bajsa själv. Väldigt fel till och med. Det spelar ingen roll att det går över om några år (?), han har problem nu och det är jobbigt för både honom och oss.

Det är OTROLIGT jobbigt att se sitt barn ha ont eller må dåligt och inte kunna göra något åt orsaken 😞 Har lite väl mycket av den t-shirten. Men tyvärr finns ju inte alltid de där svaren man vill ha.. Jag tror inte att du kommer få några andra tips på mirakelkurer i tråden än de som folk redan har nämnt. Dvs:

- testa möjlkproteinfritt
- testa annat märke på vanlig ersättning
- förstoppningsmedicin av olika slag
- grodhållning, massage, pysventil och liknande
- stå ut och vänta tills barnet blir äldre.

Det där sista är såklart inget tips men tyvärr är det inte ovanligt att det är det som är svaret. Man kan inte göra annat än att behandla symptomen i väntan på att barnets mage och tarmar ska växa på sig, hur hemskt det än är när det pågår.



Jag har skrivit ett par gånger i tråden att vi testat i olika positioner. Bland annat "sittandes" i knät. Det enda som händer är att han skriker som en galning och blir högröd i ansiktet.

Jag hade då missat inlägget där du skrev att du redan testat sittande. Det var såklart inte min tanke att avsiktligen ge ett tips du redan testat :)
 
Jag kan verkligen också skriva under på att det inte finns något värre än att se sina barn ha ont (själsligt såväl som fysiskt)! Känner verkligen med dig på den punkten TS ❤️

Nu har det hänt mycket i tråden men jag vill minnas att det ändå funkade med microlax för er hemma? I så fall är det väl så att ni vet att det är förstoppning, ni vet vad det beror på (ersättning) och ni vet något som hjälper så han slipper ha ont (lavemang). Det kanske kan gå att hitta ett sätt att landa i det och se tiden an lite?

Såklart bör ni ändå fortsätta testa med annan ersättning eller medicin efter inrådan av BVC under tiden, men hitta ett lugn i att det tack och lov finns sätt som häver förstoppningen så han slipper det onda. Och ni gör allt rätt som ger honom hjälp i det akuta skedet och ser er om efter fler tänkbara lösningar om det finns. (Sen vet jag att det är tufft att hålla sin orosfrekvens på ”lagom” nivå som mamma, särskilt när man inte mår hundra i sig själv. Men man behöver verkligen hitta en balans där för att överleva alla dessa eldprov som avlöser varandra i föräldraskapet ❤️)
 
Jo Microlax funkade hemma @Askur2017 efter ca en timme kom det ut och han lugnade sig.

Pratade med bvc centralt imorse och hon rådde oss att avvakta till imorgon innan vi gör något mer. Har trots allt tid klockan nio imorgon.
 
Hemma från Bvc nu. Läkaren hade inget att säga. Sköterskan tyckte att i och med att han bajsade själv igår kan vi avvakta till nästa besök om en vecka. Fortsätta med magdroppar och sensitive ersättning.
 
Hemma från Bvc nu. Läkaren hade inget att säga. Sköterskan tyckte att i och med att han bajsade själv igår kan vi avvakta till nästa besök om en vecka. Fortsätta med magdroppar och sensitive ersättning.
Jag och min son gjorde ungefär samma magresa som ni verkar göra.
Vid ca 8 veckors ålder blev det bättre och han började bajsa utan oro.
Min BVC berättade att det är normalt att bebisar bajsar med upp till 14 dagars mellanrum, oavsett matningssätt under sina första levnadsmånader.

Min son har fram tills matintro bajsat ca varannan dag.
 
Jag och min son gjorde ungefär samma magresa som ni verkar göra.
Vid ca 8 veckors ålder blev det bättre och han började bajsa utan oro.
Min BVC berättade att det är normalt att bebisar bajsar med upp till 14 dagars mellanrum, oavsett matningssätt under sina första levnadsmånader.

Min son har fram tills matintro bajsat ca varannan dag.
Som jag fick lära mig så bör flaskmatade bebisar bajsa oftare, (tror jag fick höra minst varannan/tredje dag) just för att förstoppning är så vanligt antar jag. Ammade bebisar däremot kan gå upp till 10-14 dagar då det mesta av bröstmjölken tas upp i tarmen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp