Förvånad!!!

B

**BORTTAGEN**

Läste en tråd där det handlade om achengrimma O pullargrima, vilken som var "snällast". D är jöh för helt olika syften! Pullar trycker på nerver som får hästen lugnare.. O aachen är jöh för att hästen inte ska gapa.. Elr har jag helt fel? :eek:
 
Har aldrig hört att pullar trycker på nerver men visst har de olika funktioner.

Men båda finns ju för att stabilisera tränset som huvuduppgift.
 
ingen av dom ska ju stänga munenen på hästen, rider på både pullar och aachen och ja känner ingen skillnad..
 
Varför rider du med olika om du inte känner någon skillnad då? ;)
 
jag vet inte, men det kan va möjligt att vissa hästar känner obehgag med pullar.
speciellt min förra arab. deras nosryggar är ju formade annorlundare. och hon fick panikänsla. Henne red jag oftast helt utan nosgrimma.

min nuvarande häst bryr sig inte ett jota om han har pullar, achen, utan nosgrimma etc etc. Han funkar likadant på allt,,,,
 
varför svarade du inte på den tråden? Den här tråden hör väl också hemma på hästutrustning? :smirk:
 
Visst uppnår det kanske olika effekter, att pullar trycker på en nerv har jag aldrig hört ? ( är der så )

Däremot så kan jag tänka mig att använda pullar, men inte achengrimma, just för att jag anser att pullar grimman sitter bättre och är snällare mot hästens mun( tänder )

Helst rider jag med löst spänd vanlig engelsk nosgrimma.
 
Man ska byta ibland för att inte alltid trycka på samma ställe. Precis som att man ska variera bett för att inte nöta och nöta på samma ställe jämt.
 
Båda nosgrimmorna är väl lite till för att pigga hästar inte ska gapa och ta bettet? :crazy:
Hade för mej det.

Pullar är lite "snällare" också, hästen andas bättre med en sådan.
 
Själv tycker jag inte man ska ha en nosgrimma så hårt att det uppstår ett tryck.
Rider själv både på pullar och aachen, märker ingen skillnad.
Har däremot ofta hört att pullar anses snällare för den trycker inte mot hästens käke på samma sätt.

En nosgrimma har man för att stabilisera tränset, inte för att stänga hästens mun eller få den att "sluta pulla"
fungerar iallafall inte på min häst.
Jag kan lika gärna rida med grimma och grimskaft ute, har nosgrimma bara för tränsets skull.
 
Man brukar säga att man har pullargrimma på heta hästar jag har det på ett av vårat varmblod är skillnad att rida på det jämfört med achemnosgrimman. :bump:
 
Det ända skillnaden på nosgrimmorna är att remman år åt olika håll. Ingen skillnad funktions syfte.

Men jag gillar remont och pullar därför att dom inte sitter över några tänder.

Det går inte och säga vilken som är "snällst", därför att ingen är "dum". om man inte spänner dom helt fel alltså.
Själv så gillar jag inte aachen, därför att det är en massa remmar och många spänner den alldeles för hårt.
 
Nä, snäll O dum säger man nog inte åt nosgrimmor! D fungerar jöh olika på olika hästar. mn avd jag har hört så trycker D på någon slags nerv Elr något ställe som gör att hästen blir lugnare. Hästar har jöh såna ställen, teX över mullen så kan man massera dem, Mn D hjälper jöh inte på alla pållar. Själv använder jag inte pullar, prövade det dock på foderpålan som kan bli lite stressig O het vid hoppning O honfungerade jättebra på det, Mn har vanlig engelsk nosgrimma på henne nu som jag brukar ha..
 
Jo det kan jag också förstå men är det inte bättre att byta bettet om nosgrimmorna inte spelar någon roll?
Rider mina hästar på kandar i dressyr - då är det ju en tjock engelsk, äppelbett/fullcheek/sweet iron ute + engelsk.
Och så har jag pullar+pessoa ute på lilla ponnyn efter som han ligger på något så förbannat, pullar gör att han inte drar på samma sätt, men aachen när jag rider dressyr.
Jag förstår om man rider med dem för att det gör ngn skillnad men om det inte gör skillnad fattar jag det inte, that´s it ;)
 
> Själv tycker jag inte man ska ha en nosgrimma så hårt att det uppstår ett tryck.
:bow:

Håller med...! Om du ska använda din pullargrimma som nån form för akupressur, så får du ju dra åt den jättehårt! :crazy:

Har nosgrimma av estetiska skäl, inte för att min häst är olydig....... :smirk:
 
för att ja inte känner någon skillnad på¨dom? ja har två olika träns, med olika bett, och ett träns är med aachen och ett med pullar, båda sitter löst spända..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 236
Senast: Vovve
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 189
Senast: Enya
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 759
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp