Bukefalos 28 år!

FÖrvaring Av LÄder?!

L

Lord Owen

Ja, jag skulle verkligen behöva lite vägledning nu. Hur ska man egentligen förvara läder? I vilken temp. och så vidare? Vad jag själv hört så ska läder förvaras svalt/kyligt men inte jättekallt (frost) och absolut inte varmt eller fuktigt då det spricker då. Och att anledningen till att sadelkammaren ofta är runt 15 grader är för täckenas skull, inte lädrets. Stämmer detta? Själv har jag tidigare trott att läder mår bra av att ha det varmt men tänkte om för ett par år sedan då jag hörde detta. :bump:

Är det i så fall ok att ha tränsen upphängda i stallet (har ingen sadelkammare än i nybyggda stallet) alltså samma utrymme som hästarna men upphängda på väggen om ni fattar vad jag menar? I detta stall är det runt -3 till +6 grader dygnet runt och det är väldigt bra luftcirkulation och bra luft, ej torr och ej fuktig. :crazy:

En sak till. Spelar det någon roll om vattnet (man doppar svampen i) man putsar av tränset med efter ridtur är kallt eller varmt? Tar läder skada av för varmt/kallt vatten?

Och, vad göra med ett skitstelt nytt träns som man DRÄNKT i läderfett men är lika stelt och "sprickigt" ändå? Olja? Någon bra olja?
 
Sv: FÖrvaring Av LÄder?!

Fukta lädret (lägg det i blöt i ljummet vatten en stund) , sedan kan du smörja, först tunt med olja , sedan med ett bra läderfett (fritt från minerloljeprodukter) så blir det mjukt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har nyligen tvingats avliva två av mina tre älsklingar :cry: och nu sitter jag här och sorterar ut all utrustning jag inte har någon...
Svar
1
· Visningar
826
Senast: EmelieR
·
Ekonomi & Juridik Jag håller på att undersöka vad det finns för möjligheter att få en vit hästverksamhet att gå runt. Det behöver inte vara med vinst utan...
Svar
7
· Visningar
1 579
Senast: MiaMaria
·
S
Träning Jag har funderat på att bygga en lösdrift att ha min kallblodstravare på, men jag är skeptiskt till kombinationen långvarig kyla, arbete...
2
Svar
22
· Visningar
2 759
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp