Funderingar kring lösdrift och kyla

Vi har inte speciellt stora hagar här hos oss men de trampar då upp varenda bit av hagarna. Kan ni inte sätta höet långt in så kanske de trampar upp även därbak???
 
Det jag inte förstår är ditt argument om stretching, skoning osv - jag har alltid haft stall tillgängligt även när jag har lösdrift. DÄr står hästarna om de blir halta eller sjuka, när hovslagare och veterinär kommer, när jag inte vill stå ute och göra iordning. Att ha lösdrift innebär inte att man måste vara utan stall helt. Man måste ju fortfarande kunna ge hovis o vet bra arbetsmiljö och kunna stänga in hästarna på begränsad yta ensamma om de skadas eller blir sjuka.
Se bara vad andra svarat om artikel i hästtidningen. Det finns dom som inte har tillgång till stall. Jag har det och väljer efter väder vad som passar oss bäst, givetvis.

Kanske dricker hon hellre ur hink än vattenkopp, vilket är vanligt.
Nej, hon får ur hink jämt.

Förklaringen beror ju sannolikt inte på kyla i alla fall....
Jo, det är precis det som är fallet. Hon vill inte dricka när det är kallt ute och hon själv är ute. Hon vill stå inne och dricka, mysa i värmen... :D
Hon dricker aldrig kallt vatten på vintern, utan ska ha ljummet.

Självklart ska du göra som du känner är bäst för din häst! Jag säger inget emot det... om hästen däremot HAR möjligheten att ha lika varmt i vindskyddet som i stallet har jag mkt svårt att se en häst som HELLRE frivilligt ställer sig inlåst i boxen än ute i vindskyddet - där den ju kan välja att gå ut o in som den vill.
Då har du inte träffat min! Hon trivs inne i sin box när det är kallt och mörkt ute. Dom dagar det är -25 och snödrev så vänder dom i porten och går in i boxarna igen, tydligen blir det för långt att gå till utestallet i stormen. Kanske trivs dom för bra i sitt stall? ;)

*

Sen en sak om uppvärmda vattenkoppar. Det är tydligen endast ett märke som fortfarande fungerar när det blir kallare än -25. Så det tåls att undersökas före man köper koppen och installerar den. Detta har jag fått bekräftat av några bönder som bor i närheten. Dom har problem med kopparna varje vinter för att dom fryser -fast dom rent teknisk inte ska.
 
Dom dricker inte mycket på vintern för att spara energi. Njurarna sparar sig så att säga. Detta enl. veterinär.
Hästen står i kallt väder, i kall snö och dricker kallt vatten på vintern. Det försvagar njurarna, vissa har lite jobbigt med det, andra inte.
Visst kan det ses på det som att hästen sparar sina njurar. Den har inte så många valmöjligheter. Att få njurarna försvagade eller att dricka minmalt.

Mina dricker ifall dom får vatten som är drickbart, rätt temp. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 541
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 333
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 041
Anläggning Hej allihop, Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 016
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp