Förvaring av säsongskläder, täcken etc.

Thaliaste

Trådstartare
Nu är det dags att lägga upp vinterkläderna på vinden. Jag funderar nu över antingen förvara dem en tygpåse eller vakuumpåse, vilket är bäst för förvaring i ca ett halvår? Vår vind är oisolerad och väldigt enkel med nätburar direkt under yttertaket i ett 5-våningshus. Kläderna är mestadels av polyester och bomull, det kan nog vara lite dun eller fjädrar i en av dunjackorna. Annars är det mest skidkläder.
Tänker att det inte skadar med luftgenomsläpp och att kläderna håller formen bättre än i vakuumpåse, men jag vet inte?

Jag har också ett duntäcke (med riktigt dun) och kuddar (polyester) som jag förvarar i lägenheten. Där är jag mer inne på vakuumpåsen, mest pga platsbesparing. Hur lång tid tar det innan kudde och täcke återtagit sin form?

Vad har ni för erfarenheter?
 
Det som varit i vakuumpåse återfår formen på nolltid. Dyrare påsar håller vakuumet bättre.
 
Jag har också ett duntäcke (med riktigt dun) och kuddar (polyester) som jag förvarar i lägenheten. Där är jag mer inne på vakuumpåsen, mest pga platsbesparing. Hur lång tid tar det innan kudde och täcke återtagit sin form?

Det går på nolltid enligt min erfarenhet. Bara att skaka om täcke/kudde så puffar de upp sig fint.
Kom bara ihåg att om du vacuumpackar dun så ska du inte dra ur all luft eftersom man då bryter dunen. Brukar stå en rekommendation på förpackningen om hur mycket, tror jag.
 
@warg , @Ems och @Frokennordberg tack! Ni verkar eniga om att plast i någon form är det bästa.
Möss når inte upp, och andra skadedjur har jag inte haft problem med än med jag vill ju inte få det heller.
Tack för tipset om att inte bryta dunet också :nailbiting:

Ni tycker inte att det blir dålig lukt i täta förpackningar då? Och kläderna blir inte skrynkliga av att ligga lufttappade så länge?
 
@warg , @Ems och @Frokennordberg tack! Ni verkar eniga om att plast i någon form är det bästa.
Möss når inte upp, och andra skadedjur har jag inte haft problem med än med jag vill ju inte få det heller.
Tack för tipset om att inte bryta dunet också :nailbiting:

Ni tycker inte att det blir dålig lukt i täta förpackningar då? Och kläderna blir inte skrynkliga av att ligga lufttappade så länge?
Jag har haft hästtäcken i vakuumpåsar i flera månader och de luktar inte alls illa.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp