Förvaring för storbal?

Amk

Trådstartare
Vi har ett stort bete där det i höst kommer gå 5 hästar. Det finns inga byggnader i anslutning till hagen. Nu löser vi hörförvaringen genom att ha småbal som vi lastar över på en liten, täckt vagn en gång i veckan. Det gör att det blir en himla massa kånkande på hö. Därför vill vi kunna förvara höet i hagen.

Är det någon som har bra förslag på hur man kan bygga en förvaring för ex. storbal? Vi vill självklart komma undan så billigt som möjligt, och skulle gärna ha en mobil lösning, eftersom det inte är så snyggt med stora plåtskjul på sommarhalvåret.

Vi har funderat på att ev. bygga ett förråd, använda typ en hövagn som man klär med virke, eller använda hösilage som är inplastat och kan stå ute.

Är hemskt tacksam för alla idéer ni kan ha!:bow:
 
Sv: Förvaring för storbal?

Det är ju svårt att förvara hö ute eller i tillfälliga lösningar utan att att det blir dåligt. Det suger ju åt sig fukt oehört snabbt. Ni har inte funderat på att gå över till hösilage? På fem hästar är det ju inga problem att fodra med det. I sånt fall kan ni ju bara stapla silage balarna i ett hörn i hagen och dra elband runt så inte hästarna kommer åt dem.
 
Sv: Förvaring för storbal?

Jo, det har vi funderat på. Det enda problemet är att komma åt dem sen, måste man ha lastare för det? eller staplar man så att hästarna kommer åt en i taget?
 
Sv: Förvaring för storbal?

Om du har möjlighet, beror lite på hur stor hagen är och om hästarna är kompisar. Så kan du lagara ensilagebalarna en och en och stänga om dem med eltråd, öppna för en bal i taget så att hästarna kan äta av den. Men det kommer ju att ta en dal av hagen i anspråk speciellt i början.

Ställer man balarna ovan på varnadra så är det bäst om man kan lyfta ner dem med lastare. Dels för att det är tugnt och arbetskrävande och dels för att inte riskera att skada de undre balarna.
 
Sv: Förvaring för storbal?

Man kan ju bara pacera dem på en lång rad lägns en staket sida och rulla fram en i taget om man ska ha fri tillgång på foder. Är man ett par personer klarar man rulla en bal(om det inte lutar uppåt!). Annas kan man ju öppna balen på plats (om man nu inte har fri tillgång) och bara bära ut så mycket foder de ska ha.
 
Sv: Förvaring för storbal?

Tack för era tips, låter verkligen som något vi kan utveckla. agen är enorm, så vi får ju plats med hur många som helst i princip.
Tack!
 
Sv: Förvaring för storbal?

Sedan, kan du ju beställa mindre balar. Vi tar emot beställningar och säljer inte under vinterhalvåret till sådana som inte beställt. Beställer du i maj så kan du säkert få mindre storlek. Det gör vi vid beställning i alla fall.Ytterst lite större kostnad men det är marginellt!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Jag måste bygga förvaringsplats för hö till mina tre (snart fyra) islandshästar. Idag hämtar jag hö i småbal i transporten...
Svar
0
· Visningar
1 191
Senast: Ishest
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 387
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp