Bukefalos 28 år!

Förvirrad: Lambetta samma häst som Lambeth?

D

Doneloge

Hej,

Skulle behöva lite hjälp av avelsproffsen. :p Har precis fått titta på passet till gammel farbrorn. Blir lite förvirrad, för hans stam är lite fel (?).

Okej, på registreringsbeviset som vi skickade in stod det att hans mamma hette Lambette 14531, men i passet står det Lambeth (37) 14531. Då resten av stammen är lika antar jag att det är samma häst de pratar om (eller?), men vad betyder 37 efter Lambeth?

Sen blir det ennu mer förvirrande. Sökte på allbreed pedigree och fick upp farbrorn (http://www.allbreedpedigree.com/larry3), men här står det att mormor är Kokette och inte Unique 9155. Har det bara blivit fel när ägaren fyllt i det i datorbasen eller?

Hoppas någon orkar hjälpa mig :D!
 
Sv: Förvirrad: Lambetta samma häst som Lambeth?

Det kan bli fel ibland. På Allbreed fyller "kreti och pleti" i hästar, det är lätt att det blir fel.

I stamboken heter hon Lambeth e.Lambert u.Unique. (37) bakom namnet står för stofamiljen hon tillhör.
 
Sv: Förvirrad: Lambetta samma häst som Lambeth?

Okej, jo jag antog att albreed hade fel, men har du en ahning om varför Lambetta nu stavas Lambeth? Kan det ha hänt vid registrering eller nåt?
 
Sv: Förvirrad: Lambetta samma häst som Lambeth?

På allbreed kan folk ändra hur som helst, t ex så ändrades min fölis farfar Irco Marco gång på gång under en period:mad:
Folk lägger också in hästar vars namn de inte kan den exakta stavningen på, det är kanske det som hänt i Larrys fall.

När jag kommit hem till stamböckerna kan jag ändra!

Tillägg; jag har ändrat redan nu, det här ska vara rätt!
 
Senast ändrad:
Sv: Förvirrad: Lambetta samma häst som Lambeth?

Vid stambokföring kan namnet ändras, antingen pga felskrivet från ägaren eller felskrivet när de la in uppgifterna i boken. En häst jag red hade en mamma som heter Cokette enligt ägaren, men i stamboken heter hon Corkette :rofl:
 
Sv: Förvirrad: Lambetta samma häst som Lambeth?

Svarar båda på en gång. Jo, antar att det gått snett med stavningen när de utfört stamboken, för jag antar att stavningen på registreringsbeviset är korrekt... Vem vet... Corkette, snyggt ;)!

Min hunds mamma fick heta Opympic istället för olympic, då ägaren inte upptäckt stavfelet innan hon lämnat ifrån sig massa valpar med tillhörande stamtavlor. Sen orkade hon inte ändra. Det får mig alltid att tänka på Pimp.. :rofl:
 
Sv: Förvirrad: Lambetta samma häst som Lambeth?

Tackar Görel. Sitter och kollar på det nu! Du är bäst :D!



Pussa fölisen från mig!
 
Sv: Förvirrad: Lambetta samma häst som Lambeth?

Ungefär som en fd stallkompis häst som heter Teuqila istället för Tequila :)
 
Sv: Förvirrad: Lambetta samma häst som Lambeth?

Fölis får alltid massor av pussar, han måste ju vänja sig;)

När jag kommer hem till mina böcker kan jag pm:a historier om Larrys släktingar, om du vill?
 
Sv: Förvirrad: Lambetta samma häst som Lambeth?

Väldigt gärna :)! Älskar att höra historier om Larpan o hans släkt. Blev väldigt besviken när stallägaren berättade att Larpan alltid varit lugn och klok... Hade fått för mig att han varit en vilding som liten som inte gick att hantera :angel: och sedan växt upp :p, men icke...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har läst och läst i en massa trådar nu, men inte hittat mitt svar, så nu gör jag en tråd i förhoppning om att någon kan hjälpa...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp