Förvuxna marker

cello

Trådstartare
Hejsan!
Betesmarkerna på gården vi har köpt är förvuxna med delvis tuvor. Behöver nu fixa till dem om det ska växa något alls och undrar om det är en betesputs som ska användas? Och vad för någon? Finns ju tydligen en hel del olika! Alltså inte märke, utan vilken typ..?
Kan en betesputs till atv orka med det tro?
Tacktack!
 
Tveksamt om en betesputs till ATV fungerar, vi har en men det kräver verkligen skånsk plan mark. Bättre att hyra in bonde med ordentlig maskinpark.

Har ni inventerat betet så det är växtlighet ni verkligen ska ha? Att bara putsa betet förutsätter ju att det är bra bestånd som ni vill behålla alt. stödså.

Är det vettig vallblandning brukar det vara idé att göda det nu på våren.
 
Tveksamt om en betesputs till ATV fungerar, vi har en men det kräver verkligen skånsk plan mark. Bättre att hyra in bonde med ordentlig maskinpark.

Har ni inventerat betet så det är växtlighet ni verkligen ska ha? Att bara putsa betet förutsätter ju att det är bra bestånd som ni vill behålla alt. stödså.

Är det vettig vallblandning brukar det vara idé att göda det nu på våren.

Tack!
Det har gått hästar här de senaste 7 åren och det har gödslats med hästgödsel. Är inte helt nöjd med det som växer, jag strävar egentligen efter så nära mager ängsmark som möjligt. Men om något ska sås in får det bli nästa år. Markerna är lite blöta på sina ställen, så det ska dräneras så gott det går, antar att det också kommer att förändra växtligheten till viss del.

En till fråga - om någon kommer och putsar, behöver det samlas upp också då?
 
Låter inte särskilt fräsch, har de kört på stallgödseln alltså? Har betet vilat något under dessa sju åren? Växelbetats?

Vi föredrar att låta slaget ligga för att bli gödning, men då vill man ju verkligen ha det hackat och inte i sträng. Vi föredrar att putsa tidigt.
 
Låter inte särskilt fräsch, har de kört på stallgödseln alltså? Har betet vilat något under dessa sju åren? Växelbetats?

Vi föredrar att låta slaget ligga för att bli gödning, men då vill man ju verkligen ha det hackat och inte i sträng. Vi föredrar att putsa tidigt.


Allt har vilat åtminstone förra sommaren och ev sommaren innan det. Helt hur de tidigare ägarna gjorde när de hade sina hästar här vet jag inte. Inte växelbetats något vad jag vet iaf.

Vad är tidigt när det gäller att putsa? :)
 
När det fortfarande är kort. När i kalendern beror på var man bor.

Skälv kör jag tex gräsklipparen till helgen. Längre upp är det fortfarande snö. Gödningen gick ut helgen som gick, jag var lite sent ute.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 778
Senast: bobbbo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 001
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 174
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp