föl skötsel

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare iceland
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 861
I

iceland

hej. fick ett hingst föl i sommar, 2 månader nu.. nu undrar jag när ger ni dem första vaccinationen?? när sätter ni på dem grimma? när sklijer ni dem från mamman? tack för hjälp.

Sv: föl skötsel

hej. fick ett hingst föl i sommar, 2 månader nu.. nu undrar jag när ger ni dem första vaccinationen?? när sätter ni på dem grimma? när sklijer ni dem från mamman? tack för hjälp.

grimman satte jag på lite nätt efter första veckan och när han var ca 7 månader gich han utan mamman på natten och vid 8-9 månader helt avvänjd.

Vårt föl är drygt 3 månader och han är inte vaccinerad än, vi brukar vaccinera fölen på senhösten. Han var några veckor gammal första gången han hade grimma på sig. Han kommer skiljas från stoet när han är 7-8 månader.

Grundvaccinerar gör man från 4m ålder.

Jag började vänja min vid grimma från andra dagen. Hon avvandes när hon var 8m.

Brukar börja ha fölen åtskilda från mamman när de är runt 7 månader.. Avvänja dem helt tycker jag dock inte att du ska vara för snabb med, tycker man märker mycket på mammorna när det är dags...

Vad vaccinerar ni fölen mot?

Stelkramp (Tetanus) endast, eftersom jag anser att föl, fölmärrar och unghästar skall hållas strikt skiljda från rid/tävlingshästar som kan komma dragandes med smittsamma sjukdomar så som t ex influensa. När sedan unghästen skall börja tränas tillsammans med andra hästar vaccinerar jag mot influensan i god tid innan.

Botulism kan man ju vaccinera emot om man ger hösilage. Börja i tid, jag tror det tar tre månader innan fullt skydd uppnås.

/Jenny

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Jag undrar om det är okej att jag rider islandshäst? Jag är 163 cm lång och väger 63-65 kg. Jag googlade och fick fram olika...
Svar
7
· Visningar
793
Senast: Edla
·
Avel Hej! Jag undrar om någon vet vart jag kan hitta om mitt sto har haft föl innan? Veterinären såg att hon har blivit sytt i vulvan och då...
Svar
5
· Visningar
863
Senast: Tuppis
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
490
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår