föl som inte blir avant?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare fonen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 513
F

fonen

vad händer om man inte skilljer på dom?
om dom får gå tillsammans även om dom blir 1 o 2 år?
fortsätter dom att dia då? eller slutar dom av sej själva?

kan de bli några problem om man inte vänjer av dom..tänkte om dom automatiskt kanske slutar va med varandra.

om nu inte fölet ska säljas och inte stoet heller måste man vänja av dom?
hur länge kan dom vara i samma box, beror de på hur stora dom är eller går man efter åldern där med?

Sv: föl som inte blir avant?

På en ridskola i närheten är det två halvblod, Ett sto, ca 17 år och hennes "avkomma", en vallack ca 11. och han är aldrig avvand. Dia slutar dom ju med, mjölken tar ju slut förr eller senare, men man får ett helvete då man inte kan gå någonstans med den ene utan den andra, eftersom vallacken då sparkar sönder boxen, spränger genom staketet mm. :smirk:

Finns exempel på unghästar som diat i både ett och två år om de inte blivit avvanda. Troligen finns det även hästar som diat längre än så. Stoet sinar inte direkt om fölet får fortsätta diaoch får ordentligt med mat. Det normala är ju att stoet stöter bort sin avkomma när hon ska föda nästa föl. Det Hanna-panna beskriver är ju inte att den inte är avvand för den diar ju inte stoet längre. Det är ju det som avvänjningen betyder. Det här är ju istället så att de här två hästarna inte kan vara utan varandra och det behöver inte vara sto och föl som det händer med. Det kan hända vilka hästar som helst som fattar tycke för varandra.

Hur länge de kan gå i samma box beror ju på vilken typ av hästhållning man har och hur stor boxen är. Det man ska tänka på är att om det är hingstföl och stoet inte är dräktigt igen så finns risken att hon blir betäckt av sin son. En hingst kan bli könsmogen redan vid 8 månaders ålder. Så då är det ju inte sä lämpligt att de varken delar box eller hage.

Hästar kan vara väldigt familjära och det är inte ovanligt att de håller ihop i familjer. Att förra årets föl gärna går med sin mamma och sitt nya syskon o s v.

Ett sådant fall har vi i vårt stall, ett sto med en 2-årig avkomma.
De går i samma hagen samt står i boxarna brevid varandra.

När en tas ut ur hage/stall blir den som är kvar tokig, skriker, slår & sparkar så väggar & galler vibrerar och härjar i boxen så att de blir svettiga.

2-åringen ska idag sättas för vagn för första gången, vilket jag undrar hur det kommer gå.

Vore det mina hästar skulle jag byta boxar snarast samt placera 2-åringen i hagen hos dess ett år äldre bror. /Linda

Finns exempel på unghästar som diat i både ett och två år om de inte blivit avvanda. Troligen finns det även hästar som diat längre än så. Stoet sinar inte direkt om fölet får fortsätta diaoch får ordentligt med mat. Det normala är ju att stoet stöter bort sin avkomma när hon ska föda nästa föl. Det Hanna-panna beskriver är ju inte att den inte är avvand för den diar ju inte stoet längre. Det är ju det som avvänjningen betyder. Det här är ju istället så att de här två hästarna inte kan vara utan varandra och det behöver inte vara sto och föl som det händer med. Det kan hända vilka hästar som helst som fattar tycke för varandra.

Det låter ju rätt rimligt... Har alltid hört av ridläraren att det berodde på att han inte blivit avvand, men detta lät ju mer sannolikt :angel:

vad händer om man inte skilljer på dom?
om dom får gå tillsammans även om dom blir 1 o 2 år?
fortsätter dom att dia då? eller slutar dom av sej själva?

kan de bli några problem om man inte vänjer av dom..tänkte om dom automatiskt kanske slutar va med varandra.

om nu inte fölet ska säljas och inte stoet heller måste man vänja av dom?
hur länge kan dom vara i samma box, beror de på hur stora dom är eller går man efter åldern där med?

Läste en artikel om detta. Stod där att det här med att man avvänjer fölet vid ungefär 6 mån, är en kvarleva från när man använde stona i hårt arbete. Numera rider man ju oftast bara en sväng. Och då kan ju fölet gå kvar med sin mamma. 8-11 mån och stoföl ännu längre.

Kan ju va lite riskfyllt med hingstföl som blir könsmogna.
Att de är helt beroende av varandra när föl blivit unghäst och stor och stark... Låter väldigt otäckt. Borde väl gå att vänja dem vid att vara ifrån varandra utan att skilja dem helt.

I det vilda stöter ju stoet undan sin avkomma om hon är dräktig på nytt, detta sker även med våra tamhästar om de betäcks om samma år de fått ett föl, detta för att kunna ta hand om den nya avkomman. Ofta är det ju så att vi kanske tar ett föl på våra ston o sen får de gå tomma nått år kanske o då är det vår skyldighet att se till så att avkomman blir avvand.

Mina två hästar, mor och dotter, gick tillsammans så länge mamman levde - och det var ändå tills det året dottern fyllt sju! De var dock skilda åt på nätterna. Den första vintern gick dottern ute på lösdrift tillsammans med en annan åring medan mamman stod på stall på nätterna och släpptes ut på morgnarna. Så fort hon kom ut var dottern där o skulle dia - och det höll hon på med tills hon var ca 1 1/2 år.

Det var absolut inga problem med att ha dem skilda åt. När dottern var två tog jag hem dem o hade bara de två hästarna hemma. Den dagen jag var tvungen att ta bort mamman pga sjukdom blev dottern - som alltså då var sju år - helt själv i några veckor innan jag hunnit skaffa sällskapshäst till henne. Men hon klarade det jättefint - stod själv både på stall och i hagen utan några som helst problem.

På en ridskola i närheten är det två halvblod, Ett sto, ca 17 år och hennes "avkomma", en vallack ca 11. och han är aldrig avvand. Dia slutar dom ju med, mjölken tar ju slut förr eller senare, men man får ett helvete då man inte kan gå någonstans med den ene utan den andra, eftersom vallacken då sparkar sönder boxen, spränger genom staketet mm. :smirk:

Inte riktigt sant för alla. Mitt föl är nio månader och kan vara kvar i hagen medan jag är ute med hans mamma. Detsamma gäller mamma, hon kan vara kvar i hagen medan jag är ute med hennes bäbis, inga problem alls.

Är du inte orolig över att han ska betäcka henne? Vissa hingståringarn kan faktiskt göra det

Är du inte orolig över att han ska betäcka henne? Vissa hingståringarn kan faktiskt göra det

Att han ska betäcka mamma? Eh nej skulle inte tro det, han har inga såna fasoner för sig. Går även ett 2,5 årigt sto i hagen och det enda han gör är att busa, han är inte ute efter att "befrukta" någon utav dom. Han drar på hingstbete vid 12 månaders ålder.

Man måste vänja dem tidigt att göra saker utan varandra. Bara kort först sen längre stunder.

Ang avvänja så gjorde vi det först på natten, med egen box, sen så småningom på dagen under så lång tid att stoet slutade producera mjölk. Sen kunde de gå ihop igen, då tillät hon inte försök att dia.

Men göra saker utan varandra måste de lära sig tidigt annars kan det bli väldigt jobbigt.

Man måste vänja dem tidigt att göra saker utan varandra. Bara kort först sen längre stunder.

Ang avvänja så gjorde vi det först på natten, med egen box, sen så småningom på dagen under så lång tid att stoet slutade producera mjölk. Sen kunde de gå ihop igen, då tillät hon inte försök att dia.

Men göra saker utan varandra måste de lära sig tidigt annars kan det bli väldigt jobbigt.

precis, det gjorde vi direkt med vårat sto och föl...och det har underlättat, dock klarar fölet inte av att stå i stallet själv än men vi jobbar på det. Just stallet har varit lite känsligt...

Innan jag köpte min första häst så hade hon gått med sin mamma på lösdrift hela sitt liv (5 år).
och då när jag köpte henne så diade hon fortfarande. Min häst stod på knä under stoet och stoets spenar var så långa som de bara kunde bli.
Men sedan särade vi på dom några månader så när vi släppte ihop dem igen så sa stoet ifrån till min häst att hon inte fick dia mer.

Inte riktigt sant för alla. Mitt föl är nio månader och kan vara kvar i hagen medan jag är ute med hans mamma. Detsamma gäller mamma, hon kan vara kvar i hagen medan jag är ute med hennes bäbis, inga problem alls.

Jaa, och det beror väl på att det är nogot ni tränat på lite i taget antar jag ? Att du har lärt han steg för steg att vara utan mamma?
Så är inte detta fallet.

Jaa, och det beror väl på att det är nogot ni tränat på lite i taget antar jag ? Att du har lärt han steg för steg att vara utan mamma?
Så är inte detta fallet.

ja, det är precis vad jag gjort och det anser jag vara varje hästägares ansvar om man har hästar, man måste vänja dom att vara ifrån varandra, oavsett om det är föl och mamma eller två jätte tajta kompisar.

ja, det är precis vad jag gjort och det anser jag vara varje hästägares ansvar om man har hästar, man måste vänja dom att vara ifrån varandra, oavsett om det är föl och mamma eller två jätte tajta kompisar.

Precis vad jag också anser, och det är precis vad hästägaren jag skrev om inte hade gjort, annars hade vallacke inte haft någon anledning att sparka sönder boxen :D

Precis vad jag också anser, och det är precis vad hästägaren jag skrev om inte hade gjort, annars hade vallacke inte haft någon anledning att sparka sönder boxen :D

är dom inte oroliga över att hästen ska sparka sönder sig?

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 182
Senast: MayGrace
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 108
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 429
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 872
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Krävande föräldrar
  • Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur