Föl som luftsnappar!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Agrimonia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 4 827
Sv: Föl som luftsnappar!!!

Jag hade ett föl som också började krubbita tidigt(ca 4mån).. Trodde han lärde sig av mamman, kan vara så... Men som unghäst betedde han sig konstigt(började vid ca 1-års ålder) , blev rädd i vissa lägen och blev då hysterisk. Fick höra att de kan bli så om de har borelia. Ringde veterinär och blodprov togs. Veterinären ville då också kolla Magnesium. Svaret visade Magnesium brist. Helt annan häst då han fick behandlats för Magnesium, är som vanligt igen men krubbiter fortfarande. Han kanske föddes med brist och där av började trycka för han inte mådde så bra som till en början inte märktes förren han började skygga???????? Till nästa föl tog jag det säkra före det osäkra och skruvade ner krubban och den krubbiter inte. Är det slumpen, eller att den lärde sig av mamman eller att han mått dåligt utan att jag märkt det först???????? Frågor jag aldrig kommer att få svar på........

Kollade de magnesium via blodprovet också?

magsårsmedecin är SVINDYRT...
jag tänkte behandla min i det i "om ifall att hon har det".. hon är ju fd galoppör å stressad av sig... 10 000 skulle det kosta :eek:

blev avrådd att köra på det å istället testa lite annat = bra igen...
rund å fin, förut staket...

avvakta med a-fil... blodprov å kolla om brist + hur man nu kollar magsår (vet. lär ju ha något bra förslag).

föl kan lära sig bita efter mammorna, det är en gen som avgör om de har anlag för å bita.. å utsätts de för stress så kan det anlaget komma fram.. det smittar som sagt var inte.
men om morsan har det så kan ju fölet har det å då ligger det väl närmre till att lära sig å så...

i ett stall min stod i stå krubbet ALLA...
de två avelsstona bet.. å alla föl lärde sig..
sen kan man diskutera om man verkligen ska avla på sådana med så stark nedärvning (sorry lite OT)[/QU

Då undrar jag hur du tycker jag ska göra? Mitt sto har fått 6 avkommer var av en är krubbitare. Jag har inte fött upp alla men jag har pratat med ägarna till de jag inte fött upp och de säger att deras inte krubbiter. Mamman blev nog "knäckt" på galoppen då hon var i träning. Krubbiter mycket mindre nu än för några år sedan. Hon har blivit en helt annan häst. Hon var bara missförstådd innan.. Är det fel att avla på henne??

Mamman skulle aldrig någonsin komma på tanken att ens sätta en tand i inredningen, ännu mindre luftsnappa eller krubbita. Så han har inte ärvt det av henne. Och har ingen annan häst i stallet som gör det heller.

"Hingstsugen" gav ju Losec och inte lät det som om den kostade 10000 kr även om hon gav en hel del tabletter? Då skulle hon ju ha nämnt det? Måste ju finnas olika alternativ och skulle det vara så att det är dyrt måste ju ändå försäkringen gälla till en viss del? OM det skulle vara så att det visar sig vara magsår och Vet säger att fölet har ont och det enda som hjälper är denna medicinen som är dyr så skulle jag ju lösa det! Skulle aldrig neka min häst medicin och låta den ha ont.... Hästsport ÄR dyrt, så är det bara!

magsårsmedicinen heter nått annat... minns inte vad, men det var inte losec som jag skulle haft!!! (gastroguard tror jag den heter eller är jag ute å cyklar?)

menade inte att du skulle skita i å ge den det, men man chansar ju inte med 10 000kr, man vill ju gärna ha diagonsen innan man testar den medicinen... :)

Då undrar jag hur du tycker jag ska göra? Mitt sto har fått 6 avkommer var av en är krubbitare. Jag har inte fött upp alla men jag har pratat med ägarna till de jag inte fött upp och de säger att deras inte krubbiter. Mamman blev nog "knäckt" på galoppen då hon var i träning. Krubbiter mycket mindre nu än för några år sedan. Hon har blivit en helt annan häst. Hon var bara missförstådd innan.. Är det fel att avla på henne??

nej nej nej!!!! missförstånd!!!!

jag menade i DET stallet... om man har två ston man avlar på, där ALLA avkommor blir krubbitare (redan i väldigt ung ålder, föl-2år)...

även om hästen har anlaget så behöver det ju inte komma fram, det är ju vid stress som det kommer fram... galopphästar utsätts för det = fler galopphästar (än tex skogsmullehästar) blir krubbitare!!!

1 av 6 föl är ju inte så farligt!!!!

magsårsmedicinen heter nått annat... minns inte vad, men det var inte losec som jag skulle haft!!! (gastroguard tror jag den heter eller är jag ute å cyklar?)

menade inte att du skulle skita i å ge den det, men man chansar ju inte med 10 000kr, man vill ju gärna ha diagonsen innan man testar den medicinen... :)

Nej, självklart chansar man inte på de pengarna! Men menade bara att om inget annat hjälper, så är det ändå värt det..Om du förstår..

Men någon hade ju gett Losec för människor istället då Gastroguard var slut, vet inte hur mycket det kostar iof..

Kollade de magnesium via blodprovet också?

Ja det kollades med blodprov. Är även kollad efter behandlingen och är ok nu. Men jag har inte frågat någon veterinär om det har samband, utan det är min egen lilla teori. Att det kanske kan vara så??... Men som sagt han krubbiter fortfarande och jag tror att har de väl lärt sig det så kommer de aldrig att sluta även om man hittar felet, (brist, magsår eller vad det nu beror på)..........

Ja det kollades med blodprov. Är även kollad efter behandlingen och är ok nu. Men jag har inte frågat någon veterinär om det har samband, utan det är min egen lilla teori. Att det kanske kan vara så??... Men som sagt han krubbiter fortfarande och jag tror att har de väl lärt sig det så kommer de aldrig att sluta även om man hittar felet, (brist, magsår eller vad det nu beror på)..........

Kanske *hoppas* om man tar itu med det såhär tidigt, efter bara en veckas beteende kanske man kan få bort det innan det är ordentligt befäst... Men har de väl lagt sig till med en (o)vana blir det nog svårare att få bort den ju längre tid det har pågått.

Drar han mot en helt slät vägg?

En kompis som hade ett föl efter en frenetiskt krubbande mamma, byggde en box med helt släta väggar...

nej nej nej!!!! missförstånd!!!!

jag menade i DET stallet... om man har två ston man avlar på, där ALLA avkommor blir krubbitare (redan i väldigt ung ålder, föl-2år)...

även om hästen har anlaget så behöver det ju inte komma fram, det är ju vid stress som det kommer fram... galopphästar utsätts för det = fler galopphästar (än tex skogsmullehästar) blir krubbitare!!!

1 av 6 föl är ju inte så farligt!!!!

Tack, det tycker inte jag heller, tänker fortsätta avla på henne.
Har köpt henne som avels sto så hoppas kunna fortsätta med det.. Men visst nedärver hon defekter kommer jag att sluta...

Tack, det tycker inte jag heller, tänker fortsätta avla på henne.
Har köpt henne som avels sto så hoppas kunna fortsätta med det.. Men visst nedärver hon defekter kommer jag att sluta...

hoppas verkligen inte du tog illa upp!!!!

det lär ju vara hög % på fullblod med ovana (krubb, vävning, boxwalker osv)!!!

men de är underbaaara :love:

Stackars er, jag har också haft en fölis som krubbitit, koliken kom som ett brev på posten, vi satte upp skivor på väggarna i hans box så att han inte kunde ta stöd mot något samt att han var tvungen att gå i tråkhage... platt gärde utan buskar eller träd då han krubbade i hagen också.
Våra hästar går ute mycket, får gott om grovfoder samt står på halm så jag blev verkligen konfunderad, fick senare reda på det här med magsår men hann aldrig kolla upp då han förolyckades innan och avlivades. Denne fölis var dock 75% fullblod.

Har ett 5-årigt sto som jag tror har krubbitit sedan tidiga år, och vet att hon haft dåligt med grovfoder innan hon kom till mig. Börjar fundera, efter att ha läst om att dom ofta har magsår, och pga detta krubbar, om hon kan ha magsår, med tanke på att hon fått så lite hö och så under unga år + att hon bara krubbar när hon äter kraftfoder i krubban - krubbar inte när hon äter höet. Hästen i fråga har fullblod i 3e led på 2 led och även på 4e o 5e led, så mkt fullblod i sig. Hon är i sig ganska het o stimmig, så kan tänka mig att krubbandet även kommit från stress. Står nu på i stortsett fri tillgång på hösilage, får ca 10-11 kg HÖ-mått, dvs ca 15 kg hösilage.

Vad jag undrar, hur kollar man om dom har magsår? Gastroskopi (stavning :angel: ?) ? Hur mycket kostar en sådan isåfall? Elller kan man testa, som någon skrev tidigare, genom ge typ Losec eller Omeprazol själv? Vill verkligen få henne till ro, för hon är rastlös o man märker så väl att det är något som stör henne. Tacksam för svar!

det är just det, svindyrt med medicinen, så man testar inte själv... tror det kostar 1500-2000 å kolla magen på dem... = billigare :)

det stämmer att de krubbar mer vid krafftfoder än strå!

försök fodra så ofta som möjligt å små givor...

sen kanske bara hälla krafften på höet i hagen... fodra ute?

hur som helst, är det inte en kolikhäst så är det mest ägaren som störs..

Gastroguarden är magsårsmedecin för hästar och var när jag behövde den helt slut i stockholm. Den är dyr men inte riktigt de pengarna du pratar om. För en stor häst här gick den på ca 7000 för en relativt lång behandling och då vägde hästen ca 500 kg.
För en 5 mån fölunge som kanske väger 160 kg är det ju en tredjedel dvs ca 2300 för samma behandling!

Eftersom den var slut överallt pratade jag med en annan erfaren veterinär som sa att innan gastroguarden kom körde de med losec som ÄR samma verksamma innehåll i, i mitt fall blev det dessutom omeprazol.
Jag körde jag väl någon vecka och jag minns inte vad jag betalade, inte var det gratis , men inte heller några stora pengar och för mig var det aldrig tal om att chansa , jag vill INTE dra på en häst magsår i onödan.

Som jag förstått det på veterinärena kan man ibland se ett magsår med endoskopi men inte alltid så oftast rekomenderar de att man provbehandlar istället för att undersöka om man misstänker magsår. Finns där inget magsår skadar inte medecinen. Sen kan jag tänka mig att man är lite försiktigare med att gå ner och undersöka ett ungt föl med endoskopi om man inte behöver.

Som du själv säger, ta tag i problemet direkt, för att undvika problem längre fram.
Jag lider något vansinnigt med de 2 krubbitare vi har inackorderade.
Den enas kolikattacker är inte roliga! :eek:

Senast ändrad:

hur som helst, är det inte en kolikhäst så är det mest ägaren som störs..[/QUOTE]

Märkligt resonemang, när den forskning som gjorts säger att hästar många gånger krubbar för att de har ont!

Vad gäller priset för behandling , om jag har räknat rätt kostar gastrogarden ca 2000 : -för 7 pastasprutor. http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20040607003718&DocTypeID=4

Dessa bör för ett föl som väger 180 kg räcka för behandling i 3 veckor. Under denna tid skulle man ju med råge se om de hjälpte, så så värst dyrt tycker jag inte att det är !

Som sagt körde jag omeprazol som är den verksamma substansen i gastrogarden men jag har inte räknat på vad det skulle kosta.

ok 7000 eller 10 000... när jag räknade på min å tid osv så skulle det bli 10... skit samma, MYCKET pengar å chansa på!

som du säger, föl blir ju billigare... *tänkte inte på det*
håller även med om att de kanske man inte är å tittar i magen på i onödan, speciellt inte när en behandlig kostar ung. lika mkt som en undersökning i just det fallet...

men lite "allmän fråga"
är det inte lustigt (läs konstigt) att ett föl kan få magsår? jag förknippar det med stress, och ett normalföl är ju inte direkt utsatt för stress (ok om de blir sjuka å åker till vet. eller morsan ska iväg å insemineras å det blir lite stökigt osv)...
tråkigt att det kan hända i så ung ålder :(

det stämmer att de krubbar mer vid krafftfoder än strå!

försök fodra så ofta som möjligt å små givor

Vår fölis åt till slut knappt sitt hö, han var så upptagen med att krubba... Kraftfodret däremot slank ner som en dans. När vi satte stopp för krubbandet genom att eliminera alla kanter att stöda mot däremot, åt han hö som aldrig förr och lade dessutom på sig.

Jag har också funderat på det där med föl och magsår.

Min fick ju medecinen i förebyggande syfte då tydligen det antiinflammatoriska kan ge dem magsår.
Enligt veterinärerna kan föl få magsår av lite allt möjligt, stress, för lite mat, elaka hagkompisar, sjukdom , känsligare , parasiter etc.

Minns ett corlenskyföl här på buke som föddes med krokiga framben. Ägarna var bägge veterinärer och la ner ett jättejobb med att försöka räta ut benen och det gick ju framåt men så fick fölungen magsår och fick tas bort p.g.a det, så känsliga i magen är de små liven.
Jag var själv orolig för mitt andra föl som blev förskjutet av sin mamma , vi kämpade i många dar med att få henne att accetera honom ( och hon var JÄTTE elak vilket självfallet var stressande för honom , och för oss! )
När det inte gick prövade vi med en amma som var så stressad själv att hon var livsfarlig.
Amma nmr 2 ville ha honom, men det gick ju 8 dagar med mycket stress och problem så lite orolig för hans mage var jag. Nu verkar det inte vara något problem , han är idag 3 månader , vild och 135 cm hög!

Den ena krubbitande inackorderingen vi har, har nog fått sina problem p.g.a parasiter. Han är en import från stort stuteri ( högt parasittryck) . Han har konstaterade skador på krösroten ( stor blodmask) så därför ligger det nära till hands att misstänka att krubbitnadet kommer från skador på tarmar och mage.

*Kl*

Det här blev ju riktigt intressant. Jag har nu läst ett antal studier i hästars beteende, ffa om krubbitning/luftsnappning. Man fick ju lära sig ett och annat! Uppskattningsvis menade 70% av studierna jag läst att snappning INTE kunde orsaka kolik, och kanske 50% menade på att det är en myt att hästar sväljer luften, de drar bara in den (eller nåt, är inte så bra på att förklara...). Fast jag har då sett ett exempel på en snappare som var stor som en spärrballong...
Det var även flera som rekommenderade självmedicinering i form av magsårsmedicin för människor. Inget jag skulle göra, men ändå.

I princip samtliga av de studier som menade att hästar inte kan få kolik av det, framhävde dock en del andra negativa aspekter. Till exempel att de får betydligt mindre dygnsvila, att de är svårare att hålla i hull och är generellt mer nervöst lagda. Stora tandproblem var också vanligt. Icke att förglömma är ju att luftsnappning ORSAKAS av något, så det bör ju inte negligeras....

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 211
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 500
Senast: Edla
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 996
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka