Sv: Följdtråd till "svenskfödda ponnyer"
Jag tror arligt talat inte att det ar ponny-mammorna som forstor sina barn, daremot tror jag att det faktiskt inte finns tillrackligt med konkurrens for att hoja kvaliteten pa barnen. Dessutom ar manga foraldrar inte tillrackligt kunniga for att hjalpa barnet med ridningen om nagonting inte fungerar, eller ens har kunskapen att sitta upp sjalv i 20 minuter och rida till ponnyn lite om de inte kan lara ut.
Det ar inte ok att ett ekipage ska vinna bade A-finalen, B-finalen pa SM. Konkurrensen maste vara hogre an sa!!
Det finns jattebra ponnier i Sverige, tyvarr finns det inte lika manga bra ryttare som kan rida de duktiga ponnierna.
Jag tror att barnen behover mer enskild traning, grupptraning ar inte sa effektivt och for nagon hundralapp mer far man enskild traning. Da behover man inte heller trana varje vecka, eftersom man far mer uppmarksamhet aven om man tranar varannan vecka for tranare. Dessutom maste faktiskt de vuxna se om barnen lar sej nagonting hos tranaren de gar till!!
Jag ser manga manniskor som antingen byter och byter tranare hela tiden for att tranaren sager saker de inte vill hora, till de som aldrig byter, aven om de inte blir battre. Vi vuxna maste se till att vi far utbyte av pengarna vi lagger pa traningen. Att ga till en tranare som inte ar bra, eller att ha ett barn som inte lyssnar pa sin tranare ar som att kopa bio-biljetter men inte ga for att se filmen!
Dessutom sa maste man se over barnen och deras traning hemma. Jag tycker att jag hor hela tiden att man inte kan hoppa en ponny mer an en gang i veckan. Varfor itne da?? Du behover ju inte hoppa banor pa 1.20, men i alla fall nagra sprang pa 70-80 cm ett par ganger i veckan. Avsluta ett dressyrpass med en skritt i skogen och hoppa over ett par stockar! Vad som helst, bara man hoppar. Dessutom gillar jag inte nar man redan i januari har vecko scheman till maj...man arbetar ju pa vad ponnyn behover arbetas pa, inte pa ett generellt schema!
Dessutom maste foraldrarna bli battre, sa att de kan hjalpa i den vardagliga skolningen. Se till att barnen kan rida, inte bara sitta dar och se ut som att de gor nagonting, bara for att de har lodrata sisten och haller handen stilla.
Svenska barn ser bra ut, men egentligen ar de inte ett dugg effektiva ryttare. Det galler aven vuxna iofs.